۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۴۴۷۵۳۰
مشاور خانواده:

والدین در ازدواج فرزندان سخت گیری نکنند

مشاور خانواده گفت: پدر و مادرهایی که در امر ازدواج سخت گیری های زیاد نشان می دهند، باید جوابگو باشند چرا که گناه این انحرافات پای آن ها نوشته خواهد شد و خود جوانان با الگو پذیری های نامناسب، توقعات بیش از حد، تهیه جهیزیه سنگین و... قدم در راهی می گذارند که باید تبعات آن را نیز بپذیرند.
حجت الاسلام علی اصغر کریمخانی ازدواج آسان

حجت الاسلام علی اصغر کریمخانی، کارشناس مذهبی و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، با اشاره به اصول ازدواج سالم و آسان، گفت: آن چیزی که ما از ازدواج سالم بیان می کنیم، این است که دختر و پسر جوان در امر انتخاب دقت لازم را در عین آسان گیری داشته باشند، یعنی در انتخاب خود نباید از معیارها، ارزش ها و ملاک هایی(مثل ایمان و اعتقادات) که برای خود مطرح کرده اند، کوتاه بیایند.

وی افزود: در واقع ازدواج آسان سه اصل دارد؛ که «انتخاب درست» نخستین شرط آن است، در مسائل بعدی بحث مالی مطرح می شود که رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند «چرا برای ازدواج های خود سالن ها و تالارها را اجاره می کنید، در حالی که نیازی به این خرج های اضافی نیست».

کریمخانی جهیزیه معقول را سومین اصل ازدواج آسان عنوان کرد و اظهار داشت: دختر خانم ها باید مسائل و لوازم ضروری را برای آغاز یک زندگی تازه مد نظر داشته باشند، وسایل غیر ضروری که در بسیاری از موارد از توان خانواده ها نیز خارج است را از اولویت های خود خارج کنند، چرا که اگر در اجرایی کردن این سه اصل کوتاهی شود، خود مانعی بزرگ برای ازدواج های سالم است.

مشاور خانواده تصریح کرد: در جامعه ما مزاج ها تغییر کرده است و متأسفانه به سوی روحیه اشرافی گری در حال هدایت است و دلیل پذیرش الگوهای نامناسب و سوق پیدا کردن به خوی اشرافی گری، چشم و هم چشمی و خودخواهی ها است که نتیجه آن، وجود 12 میلیون جوان در سن ازدواج یا از وقت ازدواج آن ها گذشته است که در صورت رعایت نکردن اخلاقیات، هر کدام از این جوانان بمبی می مانند که هر لحظه امکان منفجر شدنشان وجود دارد و تبعات آن با اعمال انحرافی مشکلات اخلاقی و رفتاری نمود پیدا می کند.

وی یادآور شد: پدر و مادرهایی که در امر ازدواج سخت گیری های زیاد نشان می دهند، باید جوابگو باشند چرا که گناه این انحرافات پای آن ها نوشته خواهد شد و خود جوانان با الگوپذیری های نامناسب، توقعات بیش از حد و تهیه جهیزیه سنگین قدم در راهی می گذارند که باید تبعات آن را نیز بپذیرند.

کریمخانی با اشاره به رسوم قدیمی و جدید ازدواج در جامعه، بیان کرد: برای مؤثر بودن هر چه بیشتر تجربیات گذشته و عقاید حال حاضر باید تلفیقی از آداب و رسوم زیبای گذشته و نکات مفید و آسان زمان فعلی صورت بگیرد، در این صورت است که ازدواج جوانان سرعت می پذیرد و دیگر شاهد این دیدگاه نیستیم که ازدواج را یک معضل خطرناک بدانند.

این کارشناس مذهبی درباره امر ازدواج، سه توصیه به جوانان و خانواده ها کرد و گفت: اول اینکه انتخاب، باید درست باشد، در رابطه با انتخاب صحیح باید آسان گیری صورت پذیرد، آسان گیری نه به این معنا که از ملاک های اصلی همچون(اخلاق، ایمان و مسائل اعتقادی) چشم پوشی کنند، بلکه باید توقعات خود را نسبت به ملاک های فرعی همچون(میزان تحصیلات، سن و زیبایی) کاهش دهند.

وی اضافه کرد: راه درست انتخاب کردن همین است و اگر بعضی از ازدواج ها به طلاق منجر می شود به این دلیل است که انتخابشان، انتخابی نادرست بوده است.

کریمخانی تأکید کرد: توقعات مالی پدر و مادر ها باید کنترل شود، والدین نباید به خاطر ذهنیتی که از ازدواج خود و نیازهایی که در طولانی مدت به آن رسیده اند، حال توقع داشته باشند که فرزندشان در همان ابتدای ازدواج تمام نیازهایش تأمین شده باشد.

مشاور خانواده بیان داشت: توصیه آخر و کلیدی من به جوانان در دوره قبل از ازدواج و بعد از انجام یک «انتخاب سالم» این است که مشکلات و معضلاتی در ابتدای دوران نامزدی و عقد آنان ایجاد می شود که نبابد در این شرایط به خود سخت بگیرند.

وی ادامه داد: بهترین راه حل برای این مشکلات در مرحله اول این است که خود دختر و پسر باید معضلات و مشکلات بوجود آمده را با هم مطرح و آن را حل کنند و در مرحله بعد به مشاور امین و اسلامی مراجعه کنند که همه این ها در دوران عقد و قبل از ازدواج باید صورت پذیرد تا با آگاهی، زندگی سالمی را آغاز کنند./846/302/ب2

ارسال نظرات