۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۴۴۷۸۰۳
مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی مطرح کرد؛

خلأ نویسندگان برجسته متون حوزه مانع اصلی تحول

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی(1) با بیان اینکه یکی از موانع تغییر و تحول متون آموزشی خلأ نویسندگان برجسته متون حوزوی است، گفت: عدم وجود مؤلفانی که بتوانند کتاب‌های ماندگار و وزینی مثل کتب کنونی حوزه بنویسند بزرگ‌ترین مانع تغییر و تحول در حوزه علمیه است.
مدرسه غلمیه صدوقی/حجت الاسلام کردی لواسانی

حجت‌الاسلام احمد کردیلواسانی، مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی(1)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبر گزاری رسا با اشاره به متون آموزشی حوزه علمیه، گفت: برخی از متون حوزه علمیه واقعا منحصربهفرد هستند به طور مثال اگر کسی بخواهد مجتهد شود همین «لمعه» شهید اول یک کتاب دارای فقه نیمه استدلالی است که به طلبه چگونگی دنبال کردن استدلال فقه و احکام را میآموزد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین کتاب «مکاسب» شیخ انصاری کتابی منحصر به فرد است به گونه ای که هرخواننده ای پی میبرد شیخ انصاری یک دریای متلاطم از استدلال و مسائلی است که طلبهها را با شبهات آشنا کرده و  آنهارا به گونهای بار میآورد که پاسخگو باشند به همین دلیل طلبهای که بخواهد به درجه اجتهاد برسد اگر کتاب شیخ انصاری را نخواند یقینا به جایی نخواهد رسید و موفق نمی‌شود.

وی یکی از نقاط ضعف برخی از متون حوزوی را غیر کاربردی بودن آنها دانست و گفت: برخی از متون حوزوی غیرکاربردی هستند، به طور مثال متون ادبیات هیچ کاربردی ندارند به طوری که طلبه یک سال صرف کار می کند ولی هیچ احساس نیازی نسبت به این کتاب در ذهن او وجود ندارد لذا ضروری است که دستاندرکاران حوزه علیمه تغییر و تحولی در رابطه با کتابهای صرفی و نحوی انجام دهند و کاربرد آنهارا بیشتر کنند.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی(1) با بیان اینکه یکی از موانع تغییر و تحول متون آموزشی خلاء نویسندگان برجسته متون حوزوی است، ابراز داشت: عدم وجود مؤلفانی که بتوانند کتابهای ماندگار و وزینی مثل کتب کنونی حوزه بنویسند بزگترین مانع تغییر و تحول در حوزه علمیه است.

حجتالاسلام کردی لواسانی افزود: تغییر و تحول متون آموزشی حوزه علمیه نیازمند اندیشمندانی است که بتوانند همانند شیخ انصاری، متونی در اختیار حوزه قرار دهند که بعداز غریب به 200 سال هنوز کهنه نشده است، لذا به نظر می رسد در زمینه پرورش چنین اندیشمندان و نویسندگانی بسیار کم کاری شده است.

وی عدم وجود روشهای آموزشی کاربردی و بهروز در مدارس علمیه را یکی از نقاط ضعف روشهای آموزشی حوزه علمیه برشمرد و افزود:  روشهای آموزشی در حوزه علمیه دارای نقاط ضعف و قوتی هستند که مباحثه کردن را میتوان یکی از نقاط قوت این مراکز حوزوی دانست چراکه بسیاری از شبهات و مطالب کنگ را برای طلبه رفع می کند؛ اما عدم کاربردی بودن برخی از متون و نداشتن روش های خاص آموزشی و ابزار روز از نقاط ضعفی است که قابل چشم پوشی نیستند و ضروری است برای متون حوزوی یک روش آموزشی کاربردی تر تدوین و از ابزار روز استفاده شود.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی(1) در بخش پایانی این گفت و گو به پیامدهای ضعف متون و روش در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: اگر طلبه ما مطالب علمی را به خوبی حلاجی و هضم نکند از درس خواندن لذتی نخواهد برد و این عدم درک درست از متون حوزوی سبب سرخوردگی طلبهها می شود و سرخوردگی آنها هم موجب انفعال حوزه خواهد شد در صورتی که اگر متون به خوبی تدوین و با روش های آموزشی روز دنیا تدریس شوند برای طلبه ما ایجاد نشاط، صلابت و جاذبه خواهند کرد./874/ت302/س

خبرنگار: محمدصالح غلامعلی نژاد

 

ارسال نظرات