۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۴۸۱۲۷
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

روش سنجش تحصیلی در حوزه علمیه اصلاح شود

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به روش سنجش تحصیلی حوزه گفت: امروز سنجش تحصیلی در حوزه‌های علمیه بر اساس آزمون‌های دانشگاهی و آموزش و پرورش که برگرفته از روش‌های غربی است صورت می‌پذیرد و این بدترین روش آزمون محسوب می‌شود.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران، امروز در آیین افتاحیه حوزه‌های علمیه استان تهران که در مصلای شهرری برگزار شد، گفت: سال تحصیلی پیش روی سال خاصی برای حوزه های علمیه تهران است.

وی افزود: تاکید شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و تنفیذ و تایید رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای هویت حوزه علمیه تهران است زیرا حوزه علمیه تهران در میان دیگر حوزه‌های علمیه دارای جایگاه رفیع و مهمی است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه یکی از افتخارات حوزه علمیه تهران شکوفایی و رونق بخش خواهران این حوزه است، بیان داشت: رونق و قوام حوزه‌های علمیه خواهران در استان تهران در هیچ یک از استانها وجود ندارد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه‌های علمیه، ابراز کرد: حوزه ‌علمیه کم اشکال‌ترین نهاد در کشور است و این امر ثمره قدمت، تلاش و اخلاص مدیران حوزه علمیه بوده است اما با با این وجود باز مشکلاتی وجود دارد که با رفع اندکی از آنها بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

رییس شورای عالی حوزه های استان تهران روشهای آموزش و سنجش تحصیلی را دو مشکل اساسی در حوزه های علمیه بیان کرد و گفت: متأسفانه روشهای آموزش در حوزه‌های علمیه همانند روشهای دانشگاهی و آموزش و پرورش، خطیب مستمع است یعنی استاد خطابه می‌گوید و طلاب به عنوان مستمع بدان گوش فرا می‌دهد این غلط‌‌ترین روش آموزش به محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد اضافه کرد: اصلاح روشهای آموزشی سبب رفع مشکلات موجود در کتابها می‌شود، در سبک سامرائی طلبه و محصل نقش فعال و تاثیر گذاری در روند تعلیم و تربیت دارد و استاد هادی و ناظر است نه فرا دهنده و آموزشگر.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به روش سنجش تحصیلی، اظهار داشت: امروز سنجش تحصیلی در حوزه‌های علمیه بر اساس آزمونهای دانشگاهی و آموزش پرورش که برگرفته از روشهای غربی است صورت می‌پذیرد و این بدترین روش آزمون محسوب می‌شود.

وی افزود: در این روش از طلبه و دانش آموز به عنوان یک متهم آزمون گرفته می‌شود در حالی که استفاده از دیگر روشها سبب حفظ حریم و کرامت محصل و در نهایت موجب اعتماد به نفس و ارتقای سواد علمی طلبه و محصل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در پایان خاطر نشان کرد: امروز صبح رهبر معظم انقلاب در آغاز جلسه درس خارج اظهار لطف از انسجام، تحول و همگرایی حوزه علمیه تهران کردند./813/پ202/ج1

ارسال نظرات