۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۴۵۰۴۹۰
استاد حوزه علميه قم:

تفکر در بیانات امیرمؤمنان انسان را به سلوک معنوی می رساند

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اينكه موضوعات مختلفي در نهج البلاغه وجود دارد كه قابل بررسي‌ است، گفت: اميرمؤمنان در معرفي توحيد بي‌نظير است و به گونه اي توحيد را در نهج البلاغه بيان مي‌كند كه اگر هر خواننده اي با هر انديشه اي در بيانات اميرمؤمنان تفكر كند به سلوك واقعي مي‌رسد.
آيت الله مهدي احدي دركاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، حجت الاسلام مهدي احدي، يكشنبه شب در جشن بزرگ مهر غدير در بيت الزهرا(س) كاشان، با اشاره به اينكه موضوعات مختلفي در نهج البلاغه وجود دارد كه قابل بررسي‌ است، گفت: اميرمؤمنان در معرفي توحيد بي‌نظير است و به گونه اي توحيد را در نهج البلاغه بيان مي‌كند كه اگر هر خواننده اي با هر انديشه اي در بيانات اميرمؤمنان تفكر كند به سلوك واقعي مي‌رسد.

وي ادامه داد: به عنوان مثال اميرمؤمنان مي فرمايد، خداوند منزه از حقيقت نفس و عوارض آن است و ابتداي خطبه اين است كه خداوند بدون اينكه نيازمند به فكر باشد خلقت را آغاز و موجودات را آفريد و در ادامه نيز مي فرمايد، ما مي دانيم گاهي اوقات كه مي‌خواهيم كاري را انجام دهيم يكي از عوارض آن اين است كه نفس ما در اضطراب است.

استاد درس اخلاق حوزه علمه قم با بيان اينكه اضطراب از عوارض نفس است كه در نتيجه انسان را تسخير مي‌كند، عنوان كرد: اميرمؤمنان بدون هيچگونه اضطراب و دغدغه اي كارخود را انجام مي‌دهد چرا كه او نياز به جلب منفعت ما ندارد.

حجت الاسلام احدي همچنين با يادآوري اينكه پس چرا خداوند اراذل و اوباش جنايتكاران را سريع مجازات نمي‌كند، پس خداوند نيز مضطرب است، گفت: قرآن مي فرمايد، نه هرگز خداوند مضطرب نيست، بلكه مهلت و فرصت مي‌دهد تا بلكه برگردد و اگر فرصت داد و برنگشت او را مجازات مي‌كند و دردنيا او را رسوا مي‌كند.

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: بدبختي بشر به دليل اضطراب او است و اضطراب بشر است كه كار دست او مي‌دهد اما اگر  هيبت معنوي انسان شكل بگيرد كسي به طرف انسان نمي آيد.

وي افزود: امام صادق(ع) مي فرمايد اگر كسي تو را به گناه دعوت كرد براي اين است كه تو خود اهل گناه هستي و بايد به حال خود گريه كني و بگويي چرا بايد من اهل گناه  باشم.

حجت الاسلام احدي عنوان كرد: شهوت و خوشي‌هاي دنيا زودگذر است و خيلي زود فراموش مي شوند اما آنچه زودگذر نيست اين است كه انسان به جايي برسد كه صداي اميرمؤمنان(ع) را بتواند از درون قبر بشنود.

به گفته‌ وي، كسي كه مي‌خواهد تجلي توحيد شود بايد مثل حقيقت توحيد خود را به كمال برساند و رسانيدن به كمال دو مقتضي دارد، يكي مقتضي آن اين است كه عوارض نفس خود را بر نفس حاكم نكند و مقتضي دوم اين است كه فراتر از توحيد فكر نكند و در محدوده توحيد سير كند.

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم گفت: اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد با نفس مضطرب و حالات و اضطراب نمي توان به جايي رسيد، از اين رو اگر انسان حقيقت را ببيند و بشناسد مي تواند خود را اصلاح كند، در غير اين صورت نه جشن غدير به تو آبرو خواهد داد و نه خود غدير به تو آبرو خواهد بلكه انديشه غديري سبب خواهد شد تا به غدير آبرو بدهد، از اين رو امام بزرگوار نيز مي فرمايد، غدير به اميرمؤمنان آبرو نداد بلكه اميرمؤمنان به غدير آبرو داد.

گفتنی است، جشن بزرگ غديرانه به مدت سه شب با سخنراني حجت الاسلام والمسليمن مهدي احدي استاد درس اخلاق حوزه علميه قم توسط مجمع فرهنگي الغدير كاشان در بيت الزهرا(س) اين شهرستان برگزار مي شود./1307/202/ب2

ارسال نظرات