۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۱
کد خبر: ۴۵۰۴۹۲
محسن رضایی در گفت وگوی ویژه خبری:

اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق سیاسی نجات داد/ برجام دستاورد دندان‌گیری برای ما نداشت

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آمریکایی ها روی کاغذ یه چیزی نوشتند اما در عمل کار دیگری می کنند، گفت: انتظارات مردم درمسأله مذاکرات بسیار بالا رفت اما چیز دندانگیری که بتواند مشکل اقتصاد را حل کند از ناحیه برجام برای کشور حاصل نشده است.
محسن رضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه یکشنبه در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان این که بی اعتمادی به قدرت های بین المللی یکی از دستاوردهای انقلاب است، گفت: ما بارها پس از انقلاب آمریکا را امتحان کردیم و فقط مسأله برجام نبوده است.

ماجرای وعده آمریکا به ایران در دوران هاشمی

وی افزود: در زمان آقای هاشمی رییس جمهور آمریکا به وسیله رییس جمهور ترکیه پیامی داد که اگر ایران گروگان های آمریکایی در بند حزب الله را آزاد کند کاری ویژه برای ایران انجام می دهیم پس از این که این آزادی صورت گرفت از آن وعده هیچ خبری نشد، بنابراین آمریکا به روش های گوناگون مورد آزمایش قرار گرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که باید بر توان، خلاقیت و نیروی خود تکیه کنیم، اظهار داشت: هرچه از موضع قدرت جلو برویم آمریکا مجبور به باز کردن راه است از این رو باید روی پای خود بایستیم.

وی با ارزیابی برجام به مثبت و منفی این قرار داد اشاره کرد و ادامه داد: در بحث برجام مشکلی که الان داریم این است که بانک های بزرگ بین المللی با ایران کار نمی کنند، سوئیفت باز است و امکان مبادله ارز وجود دارد اما بانک ها کار نمی کنند؛ وقتی از بانک ها سؤال می شود که چرا همکاری نمی کنند می گویند که آمریکا گفته مراقب باشید این یعنی بانک ها را تهدید کردند.

در برجام چیز دندانگیری که مشکلات را حل کند به دست نیامد

رضایی با بیان این که آمریکایی ها روی کاغذ یه چیزی نوشتند اما در عمل کار دیگری می کنند، ابراز داشت:  انتظارات مردم درمسأله مذاکرات بسیار بالا رفت اما چیز دندانگیری که بتواند مشکل اقتصاد را حل کند از ناحیه برجام برای کشور حاصل نشده است.

وی با اشاره به جنبه مثبت مذاکرات عنوان کرد: حسن مذاکرات این بود که ایران در سطح بزرگ بین المللی حضور داشت و ایران در یک طرف و قدرت های بیم المللی در طرف های دیگر بودند که این اعتبار، وجاهت و منزلت بین المللی برای ایران درست کرد.

اوباما با مذاکرات آمریکا را از باتلاق سیاسی نجات داد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که خود آمریکایی ها در یک دو راهی گیر کرده بودند، خاطرنشان کرد: آمریکا یا باید عقب می آمدند و توجیه می کردند یا این که به سمت جنگ پیش می رفتند، اوباما با مذاکرات برجام آمریکا را از یک باتلاق سیاسی نجات داد.

وی اضافه کرد:  حریم امنیتی ایران نیز افزایش پیدا کرد بالاخره دنیا هم متوجه شد که آمریکایی ها نمی توانند به سمت جنگ با ایران پیش بروند یعنی نتیجه برجام از نظر امنیت ملی این است که دنیا متوجه شد آمریکایی اگر می توانستند وارد جنگ شوند با ایران مذاکره نمی کردند، پس وقتی تن به مذاکره دادند معلوم می شود که قدرت جنگ با ایران را ندارند که نقطه مثبتی برای ما بود.

رضایی با اشاره به پیغام های آمریکا به ایران برای مذاکره درباره مسائل منطقه ای، به عواقبت وارد شدن به این گفت وگوها اشاره کرد و گفت: ما در برجام هم با آمریکایی ها مذاکره مستقیم نداشتیم بلکه با قدرت های بین الملل مذاکره کردیم.

وی افزود: آمریکایی ها هم در برجام می خواستند قدرت ها را حذف کنند و هم الان در مسائل منطقه ای می گویند به صورت دوطرفه مذاکره کنیم در حالی که منطقه مربوط به آمریکایی نیست که بخواهیم با آن ها گفت وگو کنیم، حال اگر زمانی یک مجموعه بین المللی شکل بگیرد بحث دیگر است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آمریکایی به دنبال این است که ایران را از مذاکره با قدرت ها حذف کند تا خودش با ایران به مذاکره بنشیند، اظهار داشت: ما چون به آمریکا بی اعتماد هستیم قبول نداریم که با آن ها درباره منطقه مذاکره کنیم.

آمریکا به دنبال شکستن پشتوانه و ایجاد تزلزل در جبهه مقاومت است

وی ادامه داد: ما به عنوان یک بازیگر مهم بین المللی در مذاکراتی که کشورهای مرتبط باشند ایران قاعدتا شرکت می کنند که تا کنون نیز این گونه بوده است، آمریکا به دنبال شکستن پشتوانه مقاومت و ایجاد تزلزل در جبهه مقاومت است؛ وقتی آمریکا اعلام کند که با ایران نشسته و مذاکره می کند پشتوانه جببه مقاومت متزلزل و نیروهای مقاومت سست می شود.

رضایی با بیان این که آمریکا به دنبال گرفتن فرصت و وقت گذرانی است، ابراز داشت: مگر الان در سوریه آتش بس داده نشده است، دیروز آمریکایی کار زشتی کردند، بخشی از شهر و فرودگاه دیرالزور که در شال شرقی سوریه است در اختیار ارتش سوریه بوده است، دیروز بعد از ظهر آمریکا با دو فروند F16 که از اردن بلند شده و دو بمب افکن A10 که از ترکیه بلند شدند بالای سر ارتش سوریه قرار گرفتند که در اطراف فرودگاه در حال سنگر بندی در برابر داعش بودند و آن ها را بمباران می کنند.

وی عنوان کرد: در این بمباران 85 نفر سرباز و افسر سوری را می کشند و 100 نفر هم زخمی می شوند، بلافاصله داعش ارتفاعات را می گیرد و در حال حاضر فرودگاه محاصره است، از دیروز تا کنون ارتش سوریه با کمک روسیه تلاش می کنند تا این ارتفاعات را از داعش پس بگیرند، این نتیجه آتش بس حال چگونه می شود به آمریکا اعتماد کرد.

در حمایت از مقاومت در چارچوب قوانین بین المللی دریغ نمی کنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه خاطرنشان کرد: نقش ما کمک به مقاومت است، هرکاری که بر اساس قوانین خود و استانداردهای بین المللی باشد دریغ نمی کنیم یعنی آموزش می دهیم، کار مستشاری می کنیم و کارهای بهداری و پزشکی را انجام می دهیم در واقع هدف ما این است که جبهه مقاومت را حفظ کنیم چرا که اگر ناامنی در منطقه فراگیر شود همه کشورهای درگیر خواهند شد و ما داخل ایران هم نمی توانیم زندگی کنیم.

وی اضافه کرد: امنیت منطقه به هم پیوسته است، امنیت ایران از امنیت عراق، خلیج فارس، ترکیه و سوریه قابل جدا شدن نیست؛ امنیت ایران و منطقه به یکدیگر گره خورده است، ازاین رو باید امنیت را حفظ کنیم؛ البته این کار را در چاچوب توانایی های خود انجام می دهیم و پول زیادی نداریم که به کسی بدهیم اما دانش و تجربه را داریم.

رضایی با بیان این که می توانیم آموزش های خوبی داده و کار مستشاری کنیم، گفت: نیروهای ما به ارتش سوریه آموزش می دهند که چگونه باید حمله کنند، چگونه باید دفاع کنند یا اگر در نقطه ای هستند چگونه باید دفاع کنند که آنجا را از دست ندهند.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از جنگ نا متقارن و پیام نهفته در این تعبیر افزود: جنگ نامتقارن یعنی این که انسان با توانایی هایی وارد صحنه شود که دشمن آن توانایی ها را نداشته باشند از این رو مهم نیست که دشمن چه چیزی دارد مهم این است که آنچه ما داریم آن ها نداشته باشند.

آمریکایی ها از قایق تندرو ایرانی بیش از ناو جنگی می ترستند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ایمان یکی از چیزهایی است که ما دارا بوده و دشمن ندارد، اظهار داشت: رزمندگان ما انسان های مؤمنی هستند و برای دفاع از کشور، انقلاب و مردم شب و روز نمی شناسند و از جان خود مایه می گذارند، کسانی که روبه روی ما بودند تا کنون چنین چیزی نداشتند و حتی داعشی ها که با الله اکبر حمله می کنند و شعارهای اسلامی می دهند برای همان ساعات اولیه و بر اساس تبلیغات زیاد است و استمرار ندارد چون تکیه گاه آن تکیه گاه عمیق ایمانی نیست.

وی ادامه داد: مسأله دوم فکر و خلاقیت است، معمولا جنگ و دفاع ما پر از ابتکارات و خلاقیت ها است یعنی اگر در زمین متوقف شویم از دریا سر در می آوریم، اگر جلوی ما را در دریا بگیرند از هوا اقدام می کنیم؛ به گونه ای در که در هشت سال جنگ عراق نتوانست تصور کند که نقطه بعدی که ایران می خواهد حمله کند کجا بوده و به چه صورت است.

رضایی با بیان این که مسأله سوم سلاح های خاص همانند قایق های تندرویی است که ما می سازیم، ابراز داشت: قایق های تندرو در برابر ناوها از نظر ظاهری کوچک است، درمقایسه ناو بزرگ که 500 میلیون دلار خرجش شده با قایقی کوچکی که حداکثر چند ده هزار دلار خرج آن شده همه تصور می کنند که ناو آمریکایی قایق را می زند اما اگر از افسران دریایی آمریکا پرسیده شود که از ناوهای روسی می ترسند یا از قایق های کوچک تندرو می گویند که از قایق های کوچک تندرو می ترسیم.

بودجه گزاف نظامی کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان

وی عنوان کرد: تجهیزاتی که ما می سازیم متناسب با جنگ خود ما است و ممکن است از نظر فناوری مقداری هم پایین تر باشد اما چون متناسب با جنگ خود ما ساخته می شود دشمن به شدت از آن می ترسد، ما به این ها جنگ نا متقارن می گوییم؛ عربستان در سال 2014  چهارمین مصرف کننده و خریدار سلاح های نظامی بوده اما در سال 2015 سوم شده  و از روسیه جلو زده و بیش از این کشور هزینه کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: عربستان در سال 2015 هشتاد و هفت میلیارد دلار صرف بودجه نظامی کرده است، ایران مگر چقدر پول برای نیروهای نظامی خود می دهد؛ ما پولی خرج نمی کنیم، در تمام هشت سال جنگ بالای صد میلیارد دلار درآمد داشتیم اما 22 میلیارد دلار یعنی بیست درصد خرج جنگ شده است.

وی اضافه کرد: الان هم این بودجه قابل مقایسه نیست و سعودی ها هشت تا ده برابر ما هزینه می کنند، امارات متحده عربی و همین دوبی و ابوظبی هزینه های نظامی بیشتری نسبت به ما دارند و انبوهی هواپیما و موشک خریدند، حالا چکار می خواهند بکنند نمی دانیم، فکر می کنم می خواهند آن ها را دودستی تحویل ما دهند تا ما در ده پانزده سال آینده کاملا تجهیز شویم.

رضایی با بیان این که وقتی از جنگ بیرون آمدیم هزار توپ و هشتصد دستگاه تانک از ارتش عراق به دست آوردیم، گفت: این همه پول خرج کردند اما ان شاءالله روزی دست نیروهای انقلابی چه دست ماها و چه دست نیروهای انقلابی که به جای آل سعود می آیند قرار می گیرد و از همه این ها علیه خودشان یعنی اسرائیل و دیگران استفاده خواهند کرد./1323/پ200/ج

ارسال نظرات