مکان شناسی منطقه «غدیر خم»
حجت الاسلام محمدرضا حدادپور، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره ولایت امیرمؤمنان(ع) و مکان شناسی منطقه غدیر خم، با اشاره به آیه 55 سوره مائده گفت: خداوند در قرآن می فرماید «سرپرست و ولی شما تنها خدا و پیامبرش و کسانی هستند که ایمان آورده اند، همانها که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند.
وی ادامه داد: طبری از مفسران مشهور اهل سنت درباره شأن نزول این آیه می گوید «آیه ولایت در حق علی ابن ابیطالب نازل شد، هنگامی که در حال رکوع صدقه داد»، کاروانیان حج همراه پیامبر(ص) در حجه الوداع، پس از خروج از مکه به منطقه سیرف رسیدند و از آنجا تا مرالظهران آمدند و هنوز تا غدیر خم چند منزل دیگر باقی مانده بود.
کارشناس مسائل مذهبی، افزود: انتخاب منطقه غدیر از چند جهت قابل توجه است، اول اینکه در راه بازگشت از مکه این محل کمی قبل از محل افتراق کاروانها و تقاطع مسیرها است، دوم اینکه در آینده که کاروانهای حج در راه رفت و برگشت از این مسیر عبور می کنند، با رسیدن به وادی غدیر و نماز در مسجد پیامبر(ص)، تجدید خاطره و بیعتی با این زیربنای اعتقادی خود می کنند و یاد آن را در دلها زنده می شود.
حجت الاسلام حدادپور اظهار داشت: غدیر محلی مناسب برای برنامه سه روزه پیامبر(ص) و ایراد خطبه غدیر بود، غدیر بیابانی وسیع بود که در مسیر سیلاب وادی «حجفه» قرار داشت، این سیلاب از مشرق به مغرب جاری می شد و پس از عبور از غدیر به حجفه و سپس تا دریای سرخ ادامه پیدا می کرد و سیلهای سالیانه را به دریا می ریخت.
وی در ادامه گفت: در این مسیر آبگیرهای طبیعی به وجود آمده بود که پس از عبور سیل، آبهای باقیمانده در آنها جمع می شد و به عنوان ذخایر آبی از آنها استفاده می کردند، به این آبگیرها اصطلاحاً غدیر می گفتند، در مناطق مختلف غدیرهای زیادی در مسیر سیلها وجود داشت که هر کدام با نامی از دیگری متمایز می شدند، در کنار «غدیر خم» 5 درخت سرسبز و کهنسال از نوعی درخت شبیه درخت چنار که مخصوص صحراهاست وجود داشت، این درختها سایبانی مناسب برای مسافران خسته بودند.
استاد حوزه علمیه ابراز داشت: در نهایت این بیابان وسیع به عنوان بهترین مکان برای مراسم 3 روزه غدیر انتخاب شد و جایگاه سخنرانی هم زیر همان درختان بود که هم مشرف به محل تجمع مخاطبان و هم دارای سایه بود./302/869/ب1