۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۴۵۵۹۸۸
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

ترویج رشته ‌های تحصیلی مراکز علمی و کاربردی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است

حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: اقتصاد مقاومتی از مسائل مهم و کلیدی کشور است و ترویج رشته ‌های تحصیلی مربوط به مراکز علمی و کاربردی که مهارت ‌محور و متناسب با نیاز بازار کار باشد لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت‌ الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، پیش از ظهر امروز در دیدار کارکنان دانشگاه علمی و کاربردی و مدیران مراکز این دانشگاه در استان اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی از مسائل مهم و کلیدی کشور است و ترویج رشته ‌های تحصیلی مربوط به مراکز علمی و کاربردی که مهارت ‌محور و متناسب با نیاز بازار کار باشد لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

نماینده‌ ولی‌ فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت فرهنگ ‌سازی عنوان کرد: فرهنگ‌ سازی در راستای گرایش بیش از پیش خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان در مراکز علمی و کاربردی ضروری بوده و بسیار مهم است که بتوانیم دانشگاه‌ های علمی و کاربردی که هیچ بار مالی برای دولت به همراه ندارد و خودکفا است را ترویج کنیم.

وی مطرح کرد: باید از امکان مهارت ‌آموزی در این مراکز استفاده شود و این فرصت مغتنمی است که مردم باید در راستای ایجاد اشتغال، تولید و رشد اقتصادی از آن بهره ‌مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام خاطرنشان کرد: در این دانشگاه رشته ‌هایی تدریس می ‌شود که جامعه را به سوی استقلال و خودکفایی سوق می ‌دهد و باید جوانان استقبال لازم را از رشته ‌های این دانشگاه داشته باشند.

نماینده‌ ولی ‌فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نرخ بیکاری در این استان بسیار بالا است، تصریح کرد: تاکنون کارگروه‌ ها، جلسات و نشستهای فراوانی در راستای برطرف کردن مشکلات اشتغال و بیکاری تشکیل شده است اما به شکلی که باید مشکلات این عرصه برطرف نشده و همچنان با مشکل بیکاری و عدم اشتغال روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه همه مردم و مسؤولان باید نسبت به موضوع بیکاری حساس بوده و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند، یادآور شد: مراکز دانش ‌بنیان و علمی و کاربردی در زمینه کاهش بیکاری و افزایش ایجاد اشتغال تأثیر بسزایی دارند چراکه در جهت رفع نیاز جامعه حرکت می ‌کنند و کارآفرینی و تولید از رویکردهای مهم این مراکز است.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مشکلات فراوانی وجود دارد و باید در مقابل آنها مقاومت کرد، بیان کرد: مدیران مراکز علمی و کاربردی باید با درایت لازم در تربیت نسلی کارآمد، پویا و دارای استقلال گامهای مؤثری بردارند.

وی با تأکید بر لزوم تغییر فرهنگ مربوط به کار افزود: ضروری است که فرهنگ کار به معنای واقعی کلمه اصلاح شود زیرا کار و کارآفرینی با ارزش بوده و مراکز علمی و کاربردی یکی از جایگاه‌های مهم برای ارزش‌گذاری در این زمینه خواهد بود.

امام جمعه شهرکرد وحدت، همدلی و هماهنگی را برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان لازم برشمرد و ادامه داد: باید سیاسی‌ بازی کنار گذاشته شود چراکه این موضوع ضایعه‌های بسیاری در موارد مختلف از جمله اقتصادی، تولیدی، ارتقای همه‌جانبه استان و ... دارد.

نماینده‌ ولی ‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در پایان با اشاره به اهمیت منابع آبی در استان و اینکه موضوع آب دغدغه به جایی است، تبیین کرد: همدلی و وحدت در این زمینه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در ادامه این نشست نیز حمیدرضا عزیزی، رییس دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: واحدهای استانی دانشگاه براساس رسالت اصلی سازمان مرکزی به عنوان بازوی اجرایی دانشگاه‌ها در استان‌ها وظیفه سیاستگذاری، هدایت و ساماندهی آموزشهای عالی مهارتی را در استانها و نظارت بر این آموزشها را برعهده‌ دارند.

وی افزود: واحدهای استانی با انجام نیازسنجی منطقه‌ای و استانی و شناسایی مهارتی بخش اشتغال و هماهنگی با مسؤولان استانی زمینه اجرای دوره‌های آموزشی مورد نیاز را با همکاری دستگاههای متقاضی اجرای این دوره‌ها در بخش دولتی و غیردولتی فراهم و بر اجرای صحیح این آموزشها نظارت می ‌کند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی استان به عنوان یکی از واحدهای استانی دانشگاه در حال حاضر با 14 مرکز آموزش علمی کاربردی فعال، 5 هزار و 637 دانشجوی در حال تحصیل، 159 کد رشته در حال اجرا در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد، با بیش از 39 هزار متر مربع فضای آموزشی و کارگاهی و 937 مدرس در استان در حال فعالیت است.

عزیزی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه نیاز محور است، خاطرنشان کرد: دانشگاههای علمی کاربردی برخلاف سایر دانشگاه‌ها رشته‌هایی را که ارائه می‌کند متناسب با نیاز بازار کار است و تاکنون از مجموع 15 هزار فارغ ‌التحصیل 80 درصد آنها جذب بازار کار شده‌اند./202/9457/ب1

ارسال نظرات