۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۴۵۶۹۸۹
درباره پیام‌های عرفانی ادبیات فارسی انجام شد؛

گفتگوی دانش آموخته المصطفی با شبکه راديو صربستان

دانش آموخته المصطفی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با شبکه سراسری رادیو صربستان گفت: ادبیات غنی فارسی را باید ادبیات طهرات قلب و عشق حقیقی بدانیم.
سعيد خليلويچ، دانش آموخته المصطفی(ص)

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه يک راديو صربستان، گفتگوی مفصل و اختصاصی با سعيد خليلويچ، دانش آموخته المصطفی(ص) و عضو هيأت مؤسسان مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، پيرامون مبانی عرفانی و پشتوانه‏های فلسفی ادبيات فارسی پخش نمود.


آقای خليلويچ در ابتدای گفت‌وگو ماهيت زيبايي‏های عرفانی ادبيات فارسی را به يک خانه‏سنتی ايرانيان تشبيه کرد و گفت: در بخش مرکزی حياط اين خانه غالبا حوض زيبا و کوچکی قرار دارد که اعضای خانواده در شبانگاه می‏توانند در آب تميز آن، تصوير آسمان بلند را مشاهده کنند. ليکن، آن‏ها اگر بخواهند ستاره‏ها و ماه را در آن آب با دست مادی خود لمس کنند، در آن صورت وجود تصوير متعالی آسمان را از بين خواهند برد.

دانش آموخته المصطفی افزود: يکی از مشخصه‏های اصلی ادبيات فارسی اين پيام رمزآلود است که بسياری از حقايق را نمی‏توان با حواس مادی دريافت؛ بلکه برای فهم آن طهارت درون لازم است.

وی، ادبيات فارسی را ادبيات طهارت جان ناميد و يادآور شد: ادبيات فارسی را همچنين بايد ادبيات عشق حقيقی دانست.

آقای خليلويچ، با تاکيد بر غنای عرفانی اشعار عاشقانه حافظ شيرازی، ابراز داشت: حافظ در «ديوان» ارزشمند خود از عشق حقيقی و جاودان می‏گويد و آن عشق آدمی به حقايق متعالی و آسمانی است.

وی خاطرنشان کرد: اين‏چنين عشق دقيقاً گمشده‏انسان معاصر است؛ چه اين که عشق در جوامع مدرن به عامل نفرت تبديل شده و تقدس آن کاملاً پايمال شده است.

دانش آموخته المصطفی، در ادامه  ضمن شرح ابياتی از غزل آغازين «ديوان» حافظ، هدف اشعار حافظ را اين دانست که به انسان‏ها راه‏حل ظفر بر مشکلات طريق عشق حقيقی ارايه شود تا آن‏ها بتوانند به زمره‏«سبکباران ساحل‏ها» بپيوندند./998/د102/ی

ارسال نظرات