۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۵۷۸۶۲
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران:

تبیین و تبلیغ قیام حسینی موجب جاودانگی اسلام ناب شد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که قیام امام حسین(ع) موجب شده جهان اسلام زنده بماند و جاودان شود، گفت: تنها راه متعالی، عاشورایی زندگی کردن است و پیام واقعی عاشورا را باید بتوانیم درک کنیم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) در امامزاده عباس(ع) ساری برگزار شد، گفت: شکستن ابهت پوشالي و دروغين يزيد و دشمنان اسلام، سخنراني در ملأ عام به منظور افشا ساختن دروغ هاي دشمنان و هدايت افکار عمومي به سمت اهداف متعالي امام حسين(ع) در قيام عاشورا از جمله مهم ترين اقدامات امام سجاد(ع) در نهادينه کردن فرهنگ عاشورا است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که تداوم خط و مکتب شهادت در سایه ابلاغ پیام کربلا حاصل شد، گفت: اگر پیام عاشورا به همه زمان ها رسید و کربلا به همه مکان ها تسری پیدا کرد به برکت ابلاغ پیام شهادت بود که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) مسؤولیت آن را بر عهده داشتند.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که واقعه کربلا با همه ابعاد عظیم و بی مانندش پر از شور حماسی، صفا و ایمان خالص در عصر روز عاشورا ظاهراً به پایان رسید، ادامه داد: اما مأموریت حضرت سجاد‌(ع) و زینب کبری‌‌(س) از آن زمان آغاز شد و به خوبی نیز این رسالت سنگین انجام شد.

مدیر کل اوقاف مازندران با اشاره به این که قیام امام حسین(ع) موجب شده جهان اسلام زنده بماند و جاودان شود، خاطرنشان کرد: تنها راه متعالی، عاشورایی زندگی کردن است و پیام واقعی عاشورا را باید بتوانیم درک کنیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران اظهار داشت: همان طور که امام حسين(ع) با نثار خون خويش و يارانش در مقابل ظلم و فساد حاکمان زمان ايستاد، امام سجاد(ع) نيز با رساندن پيام نهضت عاشورا اين حرکت را زنده نگاه داشت.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: امام سجاد(ع) به صورت مکرر در مسير کاروان اسرا همراه با حضرت زينب(س) به بيان واقعيات کربلا و اهداف واقعي امام حسين(ع) در قيام عاشورا پرداخت و افراد جاهل را با واقعيت هاي نهفته در قيام عاشورا آشنا کرد و شاميان دريافتند کساني که با چنين وضع فجيعي در کربلا شهيد شدند، شورشي و خارجي نبودند.

حجت الاسلام علیزاده با تبيين راه‌ هاي صحيح عبادت، الگوي شيعيان را در عبادت کردن امام سجاد(ع) معرفي کرد و اظهار داشت: همان طور که در روايت معصومين(ع) آمده است، خداوند انسان‌ها را خلق نکرد مگر براي عبادت که همان شناخت خداوند است.

استاد حوزه علمیه مازندران درس مکتب امام سجاد(ع) را تبليغ دين اسلام دانست و تصريح كرد: همه مسلمانان بايد با استفاده از اين مکتب به بهترين نحو، معارف اهل بيت(ع) را براي جوانان بازگو و ترويج نمايند و آنان را براي مبارزه منطقي و مستدل با دشمنان اسلام آماده سازند.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران نقش امام سجاد(ع) در پيام‌رساني حادثه كربلا را يك نقش بسيار مهم و اساسي دانست و گفت: افرادي كه در حادثه كربلا با آن همه ظلم و جنايت امام حسين(ع) و يارانش را به شهادت رساندند و اهل بيتش(ع) را به اسارت بردند سعي داشتند حادثه كربلا را تحريف و وارونه جلوه دهند كه حضور امام سجاد(ع) توطئه آنها را خنثي كرد.

وي افزود: امام سجاد(ع) حقايق عاشورا را به همراه عمه بزرگوارش حضرت زينب(س) براي مردم بيان ‌كرد و در مدت 35 سال امامت خود نيز احيا‌كننده قيام عاشورا بود و نقش مؤثري در زنده نگه‌داشتن عاشوراي حسيني ايفا كرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با يادآوري اين‌كه امام سجاد(ع) پرچم اسلام را پس از شهادت امام حسين(ع) با تربيت شاگردان خود برافراشته نگه‌ داشت و نقش مهمي در حفظ و حراست از آل‌الله داشت، گفت: با توجه به خفقان حاكم بر زمان امامت امام سجاد(ع) اين امام همام زبان دعا را برگزيد و اگر امام سجاد نبود عاشورا و امام حسين(ع) و قيام كربلا به فراموشي سپرده مي‌شد.

وي با اشاره به ماندگاري اهداف قيام حسيني و حرکت اباعبدالله الحسين(ع)، افزود: پيشواي چهارم شيعيان در طول سفرهاي متعدد به کوفه و مدينه در زمينه ابلاغ اهداف اباعبدالله الحسين(ع) و پيام عاشورا، سعي و تلاش کرد تا مبارزه با ظالم و حکومت هاي فاسد همواره ادامه يابد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران تعليم، تبليغ و تربيت شاگردان حسيني را از جمله وظايفي برشمرد که امام سجاد(ع) در شرايط سخت و دشوار آن زمان به‌ منظور زنده نگه داشتن محرم به انجام رسانيد و نيز با هوشياري براي هدايت مردم و روشن شدن اذهان عمومي از دعا استفاده مي کرد.

حجت‌الاسلام علیزاده گفت: اگرچه حضرت سجاد(ع) در واقعه‌ جانگداز كربلا حضور داشت، اما مشيت و تقدير الهي اين بود که ايشان به دليل داشتن کسالت، امکان حضور در صحنه‌ نبرد را نداشته باشد تا بتواند بعدها در کنار حضرت زينب(س)، براي حراست از ارزش‌هاي اصيل اسلامي و مسلمانان به افشاگري عليه حکومت خودکامه‏ بني‌اميه بپردازد.

وي افزود: ايشان ابتدا با ذكر مصائب و حوادثي كه  خاندان بني‌اميه بي‌رحمانه بر سر امام حسين(ع) و ياران و اولادشان آوردند، اذهان را تحت تأثير قرار مي‌دادند و براي پذيرش معارف و احكام اسلام آماده مي‌كردند.

اين استاد حوزه علميه با بیان این که قيام حضرت اباعبدالله الحسين(ع) چند مرحله‌اي بود و مرحله نخست آن از عرفه آغاز شد كه خطبه‌اي قراء را با حالت گريه نقل كردند، گفت: مرحله دوم آن در كربلا و روز عاشورا بود، زماني كه از صبح تا ظهر اتفاقاتي كه عرصه نمايش شهامت‌ها و ايثارگري‌ها بود رخ داد.

اين استاد حوزه علميه عنوان داشت: مرحله سوم را حضرت زينب(س) و به ويژه امام سجاد(ع) به عهده گرفتند و با افشاگري‌ها و بيان چگونگي واقعه، شهادت‌ها و شجاعت‌ها در صحنه نبرد با ظلم را بيان كردند و الان مي‌بينيم كه اثرات آن واقعه هنوز در اذهان باقي است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: خواست امام حسین(ع) قیام به اصلاح دین جدش با خون خود بود و خداوند هم این امر را برایش مقرر کرد نه این‌که خداوند او را مجبور به این کار کرده باشد که اگر چنین تصور شود این از عدالت خداوند به دور است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران به نقش اهل بیت امام حسین(ع) در رساندن پیان قیام عاشورا به دیگر مردم اشاره کرد و افزود: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) سبب ماندگاری اهداف قیام حسینی شدند.

وی با بیان این که اگرچه ترویج دین با خون امام حسین شروع شد؛ اما تکمیل آن با اسارت اهل‌بیت(ع) صورت گرفت و مانع آن شده تا یزید نتواند حسین را مقصر جلوه دهد، گفت: سخنرانی حضرت زینب(س)، ام کلثوم(س) و امام سجاد‌(ع) چنان انقلابی در مردم ایجاد کرد که مورخین می‌نویسند مردمی که برای تماشا آمده‌ بودند با شنیدن این سخنرانی‌ها مردان ریش و زنان موهایشان را از شدت ناله و فریاد می‌کندند./1317/202/ب2

ارسال نظرات