ضرورت تشکیل شورای تهذیب در مدارس علمیه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام سید حسن حسینی، مدیرکل اخلاق و تربیت معاونت تهذیب مدارس علمیه عصر امروز در اجلاسیه اساتید حوزه های علمیه آذربایجان غربی با موضوع جهاد تربیتی و اخلاقی که در مصلای ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: ایجاد شورای تهذیب در مدارس علمیه و تمرکز بیشتر بر روی تربیت صحیح طلاب ضروری است.
وی به ابعاد جهاد تربیتی و اخلاقی اشاره و اضافه کرد: حوزه افکار، حوزه احساس و حوزه رفتار سه حوزه ای است که در امر تربیتی مدخلیت داشته و مدیریت صحیح این حوزه ها در عصر حاضر با توجه به حساسیتهای موجود ضروری است.
مدیرکل اخلاق و تربیت معاونت تهذیب مدارس علمیه گفت: در حوزه افکار باید اهداف و چرایی ورود به حوزه های علمیه برای طلاب تبیین شود تا از نظر فکر و اندیشه آنان بدانند که به چه محیطی قدم نهاده و چه نقشی را در آینده به عهده می گیرند.
وی تقویت عواطف مذهبی و معنوی را اصلی ترین وظیفه اساتید مدارس علمیه در حوزه احساس و عاطفه عنوان و ابراز کرد: دین اسلام با معنویات و عواطف گره خورده است و بدون داشتن قلب سالم که نور ایمان به حق آن را تصفیه و تزکیه کرده و شایسته عبادت خدای متعال کند روحانیت محقق نمی شود.
این مسؤول به وظایف اساتید در حوزه رفتار اشاره و ابراز کرد: تبیین رسالت اجتماعی حوزه و روحانیت به طلبه ها و آماده سازی آنان برای ورود به جامعه و مقابله با هجمه ها و تنشهای موجود در عرصه دینی اساتید است که نحوه رفتار طلبه ها در آینده را شکل می دهند.
وی گفت: طلبه باید به حدی از شناخت و معرفت در مورد بایدها و نبایدهای دینی برسد که بتواند در جامعه آشفته امروز ضمن شناخت وضعیت موجود، مطلوب را تشخیص داده و صواب را از ناصواب سوا کند تا مبتلا به آسیبها و فتنه ها نشود.
حجت الاسلام حسینی در ادامه به شرح و تبیین راه های رسیدن به وضعیت مطلوب برای اساتید منتخب آذربایجان غربی پرداخت و افزود: هر مسیری به مقصدی منتهی می شود و نوع شروع کار و شیوه پیمودن مسیر در رسیدن به مقصد مطلوب موثر است.
مدیرکل اخلاق و تربیت معاونت تهذیب مدارس علمیه در پایان تاکید کرد: خروجی حوزه های علمیه که محصول تلاش اساتید و مسؤولان مدارس هستند باید عالمانی ربانی و انقلابی باشد تا نیازهای جامعه دینی را در این عرصه ها پوشش دهند.
گفتنی است، در این جلسه اساتید حوزه های علمیه آذربایجان غربی پیرامون راهکارهای تربیت اخلاقی طلاب به بحث و تبادل نظر پرداختند./202/936/ب1