پناهنده شدن به غیر خداوند نشانه کمی معرفت است/ انسان مؤمن دلش مملو از محبت خداست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسگریه، گفت: انسان به دلیل جهالت نسبت به بسیاری از امور عالم نیاز به یک وکیل دارد.
وی در ابتدا با قرائت کردن آیات چهاردهم تا هجدهم سوره انعام، افزود: انسان به دلیل جهلی که عامل عجز او است باید برای رسیدن به اهدافش وکیلی برای خود اختیار کند، وکیلی که در کارها حامی او باشد و به او کمک برساند.
آیت الله مهدوی ادامه داد: جهل انسان نسبت به امور اطرافش بسیار عمیق است و به همین سبب اگر برای خودش وکیلی اختیار نکند خطاهایش زیاد می شود، چرا که فعالیت هر انسانی در دایره علم او است، در آیه شریفه دویست و شانزدهم سوره بقره که می فرماید «...عَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ...» به جهل انسان نسبت به امور اشاره شده است، جهلی که گاهی خوب را بد و بد را خوب جلوه می دهد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بخش اول آیه چهاردهم سوره انعام که می فرماید «قُلْ أَغَیْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِیًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضِ...» تشریح کرد: خداوند به دلیل اینکه ولیّ انسان است بهترین وکیل برای انسان محسوب می شود، انسان باید همانند طفلی که با توکل به پدرش که ولیّ او است، دستش را در دست پدرش می گذارد و راه می رود، خودش را به خداوندی بسپارد که ولیّ او است.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: دومین دلیلی که وجود خداوند را به عنوان بهرین وکیل معرفی می کند، فاطر بودن خداوند است، خداوند به دلیل اینکه خالق جهان هستی است و از کمیت و کیفیت کوچکترین مسائل آن با خبر است، بهترین موجود برای پذیرش وکالت انسان است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با توجه به بخش دوم آیه چهاردهم سوره انعام که می فرماید «...وَهُوَ یُطْعِمُ وَلا یُطْعَمُ...»، تبیین کرد: سومین دلیل برای اینکه انسان وکالتش را به خداوند بسپارد، ذی نفع نبودن خداوند است، خداوند برخلاف افرادی که برای به دست آوردن منفعتی وکالت انسان را می پذیرند، از پذیرش وکالت انسان هیچ سودی نمی برد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه شانزدهم سوره انعام که می فرماید «مَنْ یُصْرَفْ عَنْهُ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ»، توضیح داد: چهارمین دلیلی که خداوند را به عنوان بهترین وکیل معرفی می کند این استکه خداوند مالک روز قیامت است، یعنی موجودی استکه ابتدا و انتهای کار به دست او است.
وی آیه هفدهم سوره انعام که می فرماید «وَإِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَإِ نْ یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» را قرائت کرد و اظهار داشت: دلیل پنجمی که می گوید خداوند بهترین وکیل برای انسان است، حاکم بودن اراده خداوند بر همه اتفاقات عالم است، به گونه ای که اگر بخواهد شر یا خیر به کسی برساند، کسی نمی تواند مانع او شود، همچنین اگر بخواهد خیر یا شری را که به کسی رسانده است برطرف کند، کسی جلودار او نیست.
آیت الله مهدوی با بیان یک قانون فیزیکی، خداوند را دوستدار انسان معرفی کرد و گفت: گاهی انسان با اِعمال نیرویی خاص، توپی را به گونه ای رها می کند که دوباره به سمت خودش بازگردد، اگر خداوند به انسان شری می رساند یا از روی امتحان است یا نتیجه گناهان است، انسان در این حالت باید شبیه آن توپ عمل کند و به سمت خداوند بازگردد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری از رفتار برخی افراد که در مواجهه با مشکلات با خداوند قهر می کنند، انتقاد کرد و افزود: اگر گربه یکبار از دست صاحب خانه ای اطعام شود برای بارِ دوم آن قدر، درب آن خانه ناله می کند تا صاحب خانه دوباره به او غذا بدهد، اینکه برخی افراد در مواجهه با مشکلات به فرد دیگری غیر از خداوند پناهنده می شوند نتیجه کمی معرفت است.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به فرازی از مناجات امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه که می فرمایند «خدایا به عزتت قسم می خورم که اگر من را از درب خانه ات دور کنی باز هم درب خانه ات را رها نمی کنم چرا که در قبلم معرفتی از تو است و می دانم به من مهربان هستی»، تصریح کرد: اگر کسی خداوند را این گونه ببیند، هیچ گاه از او جدا نمی شود.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با توجه به ارحم الراحمین بودن خداوند توضیح داد: خداوند ارحم الراحمین اگر شری به انسان برساند، در اصل می خواهد به واسطه این شرّ، انسان را از خیری بهره مند کند، انسان مؤمن سرتاسر دلش مملو از محبت به خداوند است.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با قرائت کردن آیه معروف «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ...»، اظهار کرد: انسان همیشه با یک ولیّ و ربّ همراه است، به عبارت دیگر یا ربّ دارد و یا ارباب دارد، یا خداوند را ولیّ خودش قرار داده است و یا طاغوت را ولیّ خودش قرار داده است، سعادتمندی انسان در گرو محبت داشتن و پیروی کردن از کسی است که در ابراز علاقه هایش نیز خالص است و هیچ نیازی به ابراز علاقه های متقابل انسان ندارد./867/201/ب2