رابطه میان علوم عقلی و نظام مقدس اسلامی/ دستیابی به حکومت دینی هدف بعثت انبیا بوده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی محزونیه، ظهر امروز در خانه بیداری اصفهان، در کرسی آزاد اندیشی نقش علوم عقلی در حوزه انقلابی و تمدن اسلامی، به تبیین نقش علوم عقلی در حوزه انقلابی پرداخت و گفت: باید در ابتدا تفاوت بین حوزه انقلابی و حوزه سکولار به درستی مشخص شود و نسبت حوزه انقلابی با ویژگیهای آن با علوم عقلی چیست؟
وی ادامه داد: برای حوزه علمیه انقلابی ویژگیهای متعددی میتوان نام برد، درک موقعیت ویژه نظام مقدس اسلامی یکی از مهمترین این ویژگیها است، ایران قبل از انقلاب اسلامی با ایران پیش از انقلاب اسلامی تفاوتهای اساسی دارد، سید قطب میگوید اگر در گوشهای از عالم موفق به تشکیل حکومت اسلامی بشوید اثر این فعالیت از هزاران کتاب و سخنرانی بیشتر خواهد بود، این نشان دهنده اهمیت انقلاب اسلامی است.
بزرگان آرزوی چاپ یک مجله اسلامی را داشتند
حجت الاسلام محزونیه با بیان اینکه آرزوی بزرگانی نظیر شهید بهشتی و شهید مطهری این بوده است که مجلهای چاپ کنند که از طریق آن مردم را ببا برخی از مبانی اسلامی آشنا کنند، تصریح کرد: این شرایط را باید با دوران پس از انقلاب اسلامی مقایسه کند، امروزه مرکزی به نام جامعة المصطفی در ایران وجود دارد که از کشورهای مختلف جهان به ایران میآیند علوم دینی را فرا می گیرند و سفیران اسلام و علوم اسلامی و انقلاب اسلام در جهان خواهند بود و این یک حرکت بسیار بزرگی محسوب میشود.
وی با اشاره به شکل گیری داعش برای ضربه زدن به دین اسلام، اظهار کرد: ملاصدرا میگوید دشمن همیشه به اسم دین گردن دین را میزند، اینکه امروزه شاهد شکل گیری داعش هستیم به این علت است که متفکرین اروپایی معتقد هستند سال 2040 نباید گفت اروپای مسیحی بلکه باید گفت اروپای اسلامی، این مسأله علت شکل گیری داعش است و غرب به خوبی فهمیده است برای تقابل با انقلاب اسلامی باید یک تفکری و یک جریانی نظیر داعش را مقابل دین قرار دهند.
استاد حوزه و دانشگاه تشکیل حکومت اسلامی را آرزوی تمام بزرگان تاریخ شیعه عنوان کرد و گفت: آنچه انبیا به دنبال آن بودند در نظام ما شکل گرفته است، متأسفانه ما گاهی دچار حجاب معاصرت میشویم و به همین دلیل است که برخی افراد درک صحیحی از موقعیت ویژه نظام مقدس اسلامی ندارند، تمامی مخالفتهایی که از ابتدای انقلاب اسلامی با ما شکل گرفته است بر این مبنا است که مشکل ما با غرب پیش از سیاسی بودن اعتقادی است، قران میفرماید یهودیان و نصری هرگز از پیامبر راضی نمیشوند مگر اینکه از آنها تبعیت کند.
مسؤولانی که نگاه قرآنی ندارند خیال میکنند با مذاکره میتوان به صلح با دشمن رسید
حجت الاسلام محزونیه ادامه داد: متأسفانه برخی مسؤولان چون نگاه قرآنی ندارند خیال میکنند مشکل ما با آمریکا با مذاکره حل میشود، امام خمینی میفرمایند هرکسی که مورد تعریف آمریکا واقع شود نیروی آنها است و این مسأله مبانی عقلی و نقلی دارد، در حقیقت بنابر آیات قرآن کریم و تجربه تاریخی تنها زمانی که ما از مبانی دینی خود دست برداریم آمریکا هم دست از توطئه علیه ما برمی دارد.
وی با اشاره به تلاش برخی برای سکولار کردن حوزه علمیه و عدم برقراری ارتباط میان روحانیت و انقلاب اسلامی، تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگیهای حوزه انقلابی حوزه علمیهای است که نظام مقدس اسلامی را از خودش و برخواسته از حوزه میداند، حوزه انقلابی برای تکمیل و رفع نقص انقلاب اسلامی همه تلاش خود را میکند، استقلال حوزه علمیه در عین پشتیبانی از نظام مقدس اسلامی از دیگر ویژگیهای مهم حوزه علمیه انقلابی است، همچنین حوزه انقلابی اعتماد به نظام دارد و در زمینه گسترش این اعتماد سازی در جامعه تلاش می کند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کسی مدعی نیست در نظام اسلامی، دین اسلام به طور کامل پیاده شده است، اظهار کرد: اما نظام ما برپایه مبانی و تفکر دین اسلام است، لازم است در این نظام اسلامی به تبیین نسبت عقل با تشریع و دین بپردازیم، برخی فکر میکنند عقل صرفا نقش ابزاری دارد و یک منبع نیست در صورتی که نقش عقل در نسبت با دین منحصر در ابزاری بودن نیست و عقل میتواند منبع دین باشد، یعنی همچنان که نقل کاشف از اراده تشریعی خداوند است عقل هم به عنوان حجت با طنی میتواند کاشف از اراده تشریعی خداوند باشد.
مخالفت برخی با علوم عقلی و انقلاب اسلامی تصادفی نیست
حجت الاسلام محزونیه خاطرنشان کرد: عقل هم منبع کشف است و هم منبع درک، اگر کسی به درستی به جایگاه عقل در تشریع پی ببرد در نتیجه میتواند پیوند میان علوم عقلی و نظام مقدس اسلامی را به درستی درک کند و به عمق این پیوند پیببرد، مخالف بودن برخی اشخاص با علوم عقلی و همزمان با این مخالفت، مخالف انقلاب بودن تصادفی نیست بلکه این دو درهم تنیده است، چرا که مبنای انقلاب ما یک مبنای فکری است و با عقل باید به درک درست این انقلاب و نظام اسلامی رسید.
وی با اشاره به اینکه در اسلام علوی سؤال، پرسش و تفکر حق مسلم هر فردی است، عنوان کرد: اسلامی که در آن عقلانیت نباشد اسلام نیست بلکه اسلام نمایی است، فلاسفه ما مدعی هستند که هستی شناسی قدسی موجود در دین را با تفکر عقلی هم صورت تفصیلی آن را تبیین میکنند هم به آن رسیدهاند. برخی فر میکنند فلسفه اسلامی ذیل فلسفه یونانی است، اما واقعا اینطور نیست.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: اگر دو ساختمان عناصر مشترک داشته باشند دلیل بر این نیست که طراح و سازنده آن یکسان باشد، با یک نگاه سطحی شاید فلسفه اسلامی ذیل فلسفه یونانی دیده شود اما حقیقت یان است که مؤسس فلسفه اسلامی فارابی است، کسی که کارهای بزرگی انجام داد که امتداد آن ملاصدرا بود و ملاصدرا اوج این فلسفه است.
وی با اشاره به اتخاذ زوج وجود و ماهیت از سوی فارابی، در میان تمام زوجهای فلسفی، اظهار کرد: در فلسفه اسلامی موجود تقسیم به ممکن الوجود و واجب الوجود میشود و بعد ممکن الوجود تقسیم به جوهر و عرض میشود، این تفاوت بسیار بزرگ میان فلسفه یونانی با اسلامی است، در اصول کافی روایتی از امام صادق(ع) ذکر شده است که میفرمایند چیزی ثابت نمیشود مگر با ماهیت آن و این نشان دهنده عمق تفاوت فلسفه اسلامی با یونانی است./201/1304/ب1