۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۴۶۸۰۲۷
امام جمعه شهرستان آران و بيدگل:

شهيد مفتح با خون خود وحدت حوزه و دانشگاه را رقم زد

امام جمعه شهرستان آران و بيدگل، گفت: 27 آذرماه روز وحدت و دانشگاه يادآور سالروز شهادت دکتر مفتح انديشمند و متفکري که در هر دو سنگر دانشگاه و حوزه منشأ اثر شد و با ايثار خون پاکش رويداد بزرگي به نام وحدت حوزه و دانشگاه را رقم زد.
حجت الاسلام سيد محمد موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، حجت الاسلام سيد محمد موسوي بعد از ظهر امروز به مناسبت 27 آذرماه روز وحدت حوزه و دانشگاه در مسجد محقق در جمع مردم شهرستان آران و بيدگل، گفت: با وجودي که شهيد مفتح عالي ترين درجه هاي تخصصي را در حوزه و دانشگاه احراز کرده بود به برنامه هاي تعبدي و اعمالي که سازنده روح و روان انسانها که همان تبيين اسلام و آموزه هاي ديني بود توجه خاصي داشت.

وي با اشاره به اينكه شهيد مفتح معتقد بود اگر استعمار بگذارد مسلمانان جهان با هم ارتباط داشته و اختلافات مرزي و قومي از بين برود اقتدار اسلام را به همراه خواهد داشت و طومار استعمار را در هم خواهد پيچيد، افزود: شهيد مفتح معتقد بود اگر اين توان مذهبي تحقق يابد ديگر به ابر قدرتها اجازه چپاول، غارت، سلطه گري توأم با ظلم و ستم به محرومان را نمي دهد.

حجت الاسلام موسوي يادآور شد: شهيد مفتح مبارزه با عنصر جهل را مهمترين وسيله براي مبارزه رژيم پهلوي مي‌ دانست و بر اين باور بود كه  براي ايجاد تحول در انديشه هاي مردم بايد آنان را از دَرّه ناداني و جهل به قله علم و آگاهي رسانيده و بر اين اساس بعثت پيامبر اكرم(ص) را نهضتي علمي و فرهنگي مي‌دانست که بر پيکر مرده و بي جان اجتماع عصر خود روحي تازه دميده و اين تحول ريشه دار علمي تمامي مسائل اخلاقي و اجتماعي را بر پايه تعقل و مباني علمي قرار داد.

وي اظهار داشت: زماني که تبليغات استثمار گران دانشگاه را از نظر علما به عنوان مرکز کفر معرفي مي کند و تحصيل علوم جديد اعراض از دين شمرده مي شد، شهيد مفتح بي اعتنا به افکار موهوم استعماري به عنوان يکي از بر جسته ترين اساتيد حوزه علميه قم که درجه اجتهاد را احراز کرده بود پا به عرصه دانشگاه و جمع دانشجويان گذاشت.

امام جمعه شهرستان آران و بيدگل ادامه داد: شهيد مفتح اعتقاد داشت علم و دين در اين کشور قرنهاي متوالي در کنار هم بودند و علم در همان بوستاني مي رويد که دين در آن جوانه مي زند و رشد مي کند.

حجت الاسلام موسوي يادآور شد: از زمان شروع حرکت هاي استعماري و توطئه هاي غارتگران اروپايي در قلمرو فرهنگ ايران و ورود روشنفکران جداي از دين و دور از اسلام، در معنويت و شکل گيري دانشگاه منهاي معرفت ديني خطراتي نهاد دانشگاه را تهديد مي کرد.

وي افزود: شهيد مفتح با کليد دين باغ انديشه را باز کرد و راه دانشگاه را به سوي حوزه گشود و با تدريس در دانشگاه، نشاي مکتب را در مزرعه دانشگاه به وجود آورد و در زماني که طوفان سهمگين استعمار و استکبار از نوع شرقي و غربي آن مشغول پژمرده كردن شکوفه هاي انديشه بود، نسيم ايمان را به دانشگاه روانه کرد و براي تسخيره دلها و حاکميت حق و محکم نمودن باورهاي ديني نسل جوان چشمه پر بهره دين را  روانه در کوير انسانيت جاري كرد.

امام جمعه شهرستان آران و بيدگل افزود: شهيد مفتح و شهيد مطهري همچون دو خورشيد تابناک در آن شب ظلماني دانشگاه دست به نور افشاني زدند و با درک صحيح از واقعيت هاي جامعه و شناخت مقتضيات زمان و درک ضرورت تاريخي اين مهم سعي در زنده کردن فرهنگ اسلامي در محيط دانشگاه كردند و افشاي فرهنگ استعماري را در کلاسهاي درس همراه با سخنراني هاي ارشادي را در دستور کار خود قرار دادند تا بتوانند حقانيت و اصالت فرهنگ اسلامي را به جوانان عرضه کنند.

حجت الاسلام موسوي با بيان اينكه شهيد مفتح وقتي احساس مي‌کند دانشگاه همواره بستر توطئه هاي مخرب دشمنان  است، يكي از راههاي مصونيت محيط هاي علمي از چنين انحرافاتي را در وحدت حوزه و دانشگاه مي بيند، گفت: حوزه و دانشگاه دو مرکز قوي فرهنگي و دانشجو و روحاني و  دو مغز متفکر اجتماع هستند چرا كه دانشگاه به تهذيب و تربيت اسلامي که ويژگي بارز حوزه علميه است نياز دارد و از طرف ديگر شيوه هاي جديد پژوهش و تحقيق علمي دانشگاهي در مراکز حوزوي بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي يادآور شد: وقتي دانشجو سادگي وبي آلايشي زندگي و درس طلبه ها را از نزديک مشاهده کند و نسيمي از اين صفا وخلوص در فضاي دانشگاه بوزد و عطري از اين بارقه معنوي در مشام جان تحصيلکرده ها پراکنده شود، روح تفاهم و دوستي و عطش براي نزديک تر شدن حوزه دانشگاه افزايش مي يابد و اين موضوعي بودكه شهيدان مطهري و مفتح به دنبال آن بودند.

حجت الاسلام موسوي اظهار داشت: هدف دانشگاه بايد، پرورش انسانهاي دانشمند، ديندار، متعهد و درستکاري باشد که علم و تخصص خود را در راه آبادي کشور و تامين سعادت مردم به کار گرفته و در راه استقلال‌‌‌‌‌، عزت و عظمت کشور جديت داشته باشد.

امام جمعه شهرستان آران و بيدگل در ادامه از طلاب و دانشجويان و اساتيد دانشگاه خواست تا برمودّت و دوستي و برادري اصرار ورزيده و تعاملات ديني و علمي خود را گسترش داده و با رعايت تقوا و عمل صالح و کسب دانش و معرفت به همراه دو بال تعهد و تخصص در راه پيشرفت اهداف جهان اسلام و نظام اسلامي‌گام بردارند./202/1307/ب1

ارسال نظرات