ذلت در برابر خداوند سبب کمال انسان میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مدرسه صدر بازار تشکیل شد، گفت: بندگی خداوند بهترین ریاضتها برای رسیدن به ظرفیتهای روحی بالا است.
وی در ابتدا با تشریح مشخصات کلی سوره نحل افزود: سوره نحل سوره شانزدهم قرآن است که صد و بیست و هشت آیه دارد و به نام زنبور عسل نام گذاری شده است، مسأله جالب در ارتباط با سوره های قرآن این است که این سوره ها افزون بر تشریح عالم تشریع به عالم تکوین نیز اشاره دارد، مثلاً نام برخی از سوره ها مربوط به عالم تکوین است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: خداوند برای خلقت بزرگترین موجودات تا کوچکترین موجودات هیچ نیازی به تفکر ندارد و خلقت همه موجودات برای او یکسان است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در این سوره حدود 50 نعمت از نعمتهای الهی برشمرده شده است و برخی از بزرگان نام این سوره را سوره نعمت گذاشته اند، علامه طباطبایی در رابطه با مکی بودن یا مدنی بودن این سوره می گویند، توجه به شأن نزول 40 آیه ابتدایی نشانه مکی بودن این آیات است ولی 88 آیه باقیمانده شأن نزولش مربوط به زمانی است که پیامبر(ص) در مدینه بوده اند.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به یکی از طلاب حاضر در جلسه که پرسید اسامی سوره های قرآن را چه کسی انتخاب کرده است؟ گفت: نام گذاری سوره های قرآن همانند ترتیب بندی سوره ها و آیات از سوی شخص پیامبر(ص) بیان شده است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در تفسیر آیه اول سوره نحل که می فرماید «أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ» تبیین کرد: عجله کردن برخی افراد و به استهزاء گرفتن مخالفان و کافران در رابطه با وعده های الهی سبب نزول این آیه بوده است، برخی از کافران پیامبر(ص) را مسخره می کردند و می گفتند پس خبری از عذاب الهی نیست.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با بیان روایتی از امام معصوم(ع) که می فرمایند، حکمت خداوند بر قدرتش غلبه دارد، اظهار کرد: حکمت الهی هرگز با استهزاء کافران تغییر نمی کرد به همین سبب هیچ گاه خداوند در عذابی که نسبت به رفتار اشتباه آنها وعده داده تعجیل نمی کرد.
وی گفت: مهلت دادن خداوند به کافران در ظاهر به نفع کافران است ولی در باطن امر به ضرر آنها تمام می شود ولی بر اساس این آیه وقوع امر الهی قطعی است.
آیت الله مهدوی با اشاره به آیه دوم سوره نحل که می فرماید «یُنَزِّلُ الْمَلائِکَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنَا فَاتَّقُونِ» اظهار کرد: همراهی روح با ملائکه چندین معنا را تداعی می کند، نخستین معنا انزال ملائکه به همراه جبرئیل است، دومین معنا انزال ملائکه به همراه اعظم ملائکه یعنی روح است و سومین معنا که برخی مفسران روی آن تأکید داشته اند، انزال ملائکه به همراه حیات است که این حیات همان پیام حیات بخش انبیا است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تشریح عبارت «علی عبده» افزود: این عبارت تداعی کننده مسأله ظرفیت افراد در پذیرش مسائل عرفانی است، انزال ملائکه و روح که فاعلش خداوند است به سبب ظرفیت بسیار بالای پیامبر(ص) بوده است.
امام جمعه موقت اصفهان گفت: رسیدن به مسؤولیت بیشتر ظرفیت روحی بیشتری را طلب می کند به همین سبب در شب قدر همه ملائکه و روح به امام عصر(ص) نازل می شوند و تقدیرات یکسال را رقم می زنند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان اینکه عبد الله عند الله است، تشریح کرد: ذلت در برابر خداوند سبب عزت برای انسان می شود ولی ذلت در برابر مردم موجبات ذلت انسان را فراهم می کند، البته ذلت در برابر خداوند به این سبب بالابرنده است که این ذلت حقیقت انسان در پیشگاه الهی است وگرنه خداوند شهوت ذلت انسان را ندارد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه کمال انسان در گرو درک ذلت در پیشگاه الهی است، تبیین کرد: مراعات تقوای الهی و بندگی خداوند بهترین ریاضتها برای رسیدن به ظرفیتهای روحی بالا است./201/867/ب1