۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۴۷۰۸۴۳
استاد حوزه و دانشگاه:

شهدا برای ادای تکلیف به اسلام شهید شدند

حجت الاسلام و المسلمین حائری‌ زاده گفت: شهدا برای پول، شهرت، امتیاز، اسم و رسم و قهرمان ملی شدن نرفتند بلکه به خاطر ادای تکلیف به اسلام رفتند.
حجت الاسلام حائری‌ زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت حماسه 9 دی، یادواره شهدای شهرستان جوشقان ساوه و شهدای بسیج مسجد موسی بن جعفر سی متری جی، شامگاه پنجشنبه 9 دی 95 در همین مسجد با حضور حجت الاسلام سید مهدی حائری‌زاده استاد حوزه و دانشگاه، محسنی شهردار منطقه 9 تهران، سردار علی اکبر خدایی مسؤول بسیج ناحیه مقداد، سید مصطفی کشفی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ساوه، سردار علی سالم فرمانده پایگاه سپاه جماران و جمعی از خانواده‌های معزز و معظم شهدا و نمازگزاران این مسجد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با قرائتی چند از آیات کلام‌الله مجید آغاز شد، حجت الاسلام سید مهدی حائری‌ زاده با تقسیم بندی سخنرانی خود به دو بخش شهدا و حماسه 9 دی، با اشاره به بخش اول گفت: با توجه به اینکه کلمه شهید مشتق از اسم خداوند تبارک و تعالی است، همچنین در آیات قرآن با مفهوم ان‌الله علی کل شیء شهید و در دعای جوشن کبیر یکی از هزار و یک اسمی که برای خداوند بیان شده، واژه شهید به کار برده شده است، این سؤال مطرح می‌شود که آیا شهید یعنی کسی که در جبهه به مقام شهادت نائل شده است؟

وی در ادامه افزود: شهید یعنی کسی که بر تمامی افعال و حرکات ما حاضر و ناظر است؛ اگر به بچه‌های رزمنده 8 سال دفاع مقدس یا به مدافعان حرم و بزرگانی نظیر شیخ نمر شهید می‌گوییم به خاطر این است که این بزرگواران بعد از رسیدن به مقام رفیع شهادت بر تمامی افعال ما حاضر و ناظر هستند.

انسان قبل از شهادت عارف می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: همچنین در نماز با ذکر السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته، ضمیر (علیکم) اشاره به انبیاء، ائمه اطهار(ع)، صلحا و شهدا دارد؛ بنابراین می‌بینیم که در نماز هم نباید بدون سلام بر شهدا از حالت نماز خارج شد و این نشان از حضور آنها دارد.

وی در ادامه افزود: بین علما سؤالی مطرح بود که آیا شهید اول عارف بوده بعد شهید شده یا اینکه بعد از شهادت، عارف شده است؛ جواب این بود که شهید، اول عارف شده و بعد به مقام شهادت نائل شده است.

حجت الاسلام حائری‌ زاده ابراز داشت: در دوره اول مجلس، آیت‌الله دستغیب، صدوقی و چند نفر از دیگر بزرگان از شهید مدنی امام جمعه تبریز و همدان، خواستند تا به آنها درس اخلاق بدهد؛ ولی ایشان نپذیرفت چرا که خود را در این مقام نمی‌دید؛ گفته شده که ایشان از نماز مغرب روز پنجشنبه تا قبل از نماز ظهر جمعه بسیار کمتر صحبت کرده و بیشتر مشغول عبادت و ذکر بودند و میگفتن من که می‌خواهم ظهر جمعه مردم را به تقوا نصیحت و دعوت کنم باید خودم هم همین‌طور باشم.

وی در ادامه افزود: شهید مدنی می‌گفتند به دو مطلب شک داشتم؛ اینکه واقعا من سید هستم یا خیر و دیگر اینکه آیا به شهادت می‌رسم یا خیر؛ تا اینکه در خواب امام حسین(ع) را دیدم که مرا با عنوان پسرم خواند و فرمود تو به شهادت می‌رسی؛ بنابراین قول، قطعا انسان قبل از شهادت، عارف می‌شود.

شهدا برای ادای تکلیف به اسلام رفتند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: سال 61 شهید باکری در 34 سالگی در جمع رزمنده‌ها، گفت: یک زمانی می‌رسد که جنگ سال‌هاست که تمام شده؛ ما در آینده 3 گروه می‌شویم؛ گروهی به ارزش‌های انقلاب، ولایت فقیه و خون پاک شهدا وفادار باقی خواهند ماند که در آن روز از منکرات دل‌خون هستند، مرتب تذکر داده و برای اعتقاد و باورشان حتی سر ‌می‌دهند؛ این گروه قطعا عاقبت بخیر خواهند شد.

وی در ادامه افزود: گروهی دیگر بی‌تفاوت غرق در نعمات دنیوی شده که وقتی به آنها بگویند ما شهید داده‌ایم، می‌گویند جنگ و شهادت یک زمانی بود، تمام شد و رفت، شما هنوز در سال 57 در جا می‌زنید؛ گروه سوم آنقدر بی‌تفاوت هستند که نسبت به گذشته خود احساس پشیمانی می‌کنند و می‌گویند چرا اصلا به جنگ و جبهه رفتیم و شهید دادیم؛ ای رزمندگان گروه اول عاقبت بخیر خواهند شد، به ریش و اعتقاد و باور و زن و بچه‌شان و به پارکاب ولایت و رهبری بودن‌شان می‌خندند و آنقدر عرصه بر آنان تنگ می‌شود، که اگر از غصه بمیرند حق دارند.

حجت الاسلام حائری‌ زاده ابراز داشت: شهدا برای پول، شهرت، امتیاز، اسم و رسم، قهرمان ملی شدن نرفتند بلکه به خاطر ادای تکلیف به اسلام رفتند؛ در زمان جنگ، یک زن خبرنگار هندی قصد مصاحبه با یکی از اسرای 12 ساله ما را داشت که اسیر ایرانی از انجام مصاحبه امتناع می‌کرد، وقتی علت را پرسیدند، گفت این زن روسری ندارد؛ اگر می‌خواهد مصاحبه کند باید چیزی روی سرش بیندازد؛ این اسیر با آن همه شکنجه و سختی که دیده بود ولی بر روی اعتقاداتش ایستاده بود و در اوج اسارت دشمن را به زانو درآورده بود و در مصاحبه گفت، ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است، ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است.

وی در ادامه افزود: در آن زمان وقتی بچه‌ها در جبهه تکه تکه می‌شدند، عده‌ای از علمای قم گفته بودند که اینها شهید نیستند؛ امام خمینی(ره) نامه دادند شما هفتاد سال ریاضت کشیدید ولی آنها ره صد ساله را یک شبه طی کردند؛ شهدا به خاطر باور و اعتقاداتشان رفتند و تکلیف ما این است که خانواده‌هایشان را تکریم کنیم.

تأکید وصیت شهدا بر پشتیبانی ولایت فقیه بود

استاد برجسته حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مسؤولان بنیاد ایثارگران می‌گفت: بالای 95 درصد از وصیت شهدای دفاع مقدس به مردم این است که پشتیبان ولایت فقیه باشید.

وی در ادامه افزود: یک زمان وقتی در بزرگراه قم می‌رفتیم در مسیر پر از عکس شهدا بود ولی گفتند این عکس‌ها باید برداشته شود چون سبب ناراحتی راننده‌ها و وقوع تصادف می‌شود؛ بعد عکس کالاهای خارجی را، آن هم در سال اقتصاد مقاومتی، جای عکس شهدا در این بزرگراه می‌بینیم؛ هر چند که وقتی که عکس شهدا و امام راحل را هم ‌می‌زنند، باز عکس آنها عمل می‌کنند.

حجت الاسلام حائری‌ زاده در بخش دوم صحبت‌های خود که به حماسه 9 دی اختصاص داشت، گفت: این حماسه 3 تأثیر مهم در 3 گروه داشت؛ اول اینکه سبب دلگرمی مؤمنان و خانواده‌های شهدا شد؛ دوم، سبب برانگیخته شدن خشم دشمنان و منافقان از نیروهای انقلاب و سوم اینکه سبب بیداری عده‌ای شد که از بی‌بصیرتی و ناآگاهی در صف فتنه‌گران، اهداف شوم دشمنان را برآورده می‌کردند.

وی در ادامه افزود: فتنه 88 اصلا ربطی به انتخابات و اختلافات حزبی نداشت، دشمن به این وسیله قصد براندازی حکومت اسلامی ما را داشت که با بصیرت‌بخشی و بالا بردن آگاهی مردم از سوی مقام معظم رهبری، سبب جدا شدن عده‌ای که فریب خورده بودند، شد و در نهایت در روز9 دی 88 مردم برای حفظ امنیت کشور بار دیگر به خیابان‌ها آمدند تا برای عمل به وصیت شهدا پشتیبان ولایت و رهبری باشند./966/201/ب2

ارسال نظرات