مهم ترین حکمت آفرینش انسان به فعلیت رساندن کمالات نهفته است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: اهل بیت(ع) افزون بر اینکه به هدف خلقت رسیده اند، خودشان دلیل آفرینش عالم هستند.
وی در ادامه تفسیر سوره نحل افزود: بر اساس آیه سوم سوره نحل که می فرماید «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ بِالْحَقِّ تَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ»، خلقت آسمانها و زمین و موجودات، خلقتی بر اساس حق بوده است و حقانیت خلقت به معنای هدفمند بودن آفرینش عالم و موجودات است.
آیت الله مهدوی با بیان اینکه خداوند صمد است و هیچ نیازی به آفرینش عالم و موجودات نداشته است، تشریح کرد: هدف خداوند از آفرینش عالم هستی حکایت از نیازمند بودن خداوند ندارد بلکه آفرینش عالم از روی حکمت بوده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: حکمت آفرینش انسان، به فعلیت رساندن کمالات نهفته ای است که خداوند در وجود وی قرار داده است و در این راستا 14 نور مقدس آفریده شده اند تا به عنوان تابلوهای انسان کامل، اسباب هدایت انسانها به سوی کمال باشند.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه اهل بیت(ع) به هدف خلقت رسیده اند، تبیین کرد: طبق آیه شریفه «السّابِقُونَ السّابِقُونَ»، اهل بیت(ع) به هدف خلقت رسیده اند، همچنین بر اساس این فراز از دعای شریف کساء که می فرماید «اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِيَّةً وَلا اَرْضاً مَدْحِيَّةً وَلا قَمَراً مُنيراً وَلا شَمْساً مُضِيَّئَةً وَلا فَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلا فُلْکاً یَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِالْخَمْسَةِ» هدف آفرینش خلقت نیز وجود اهل بیت(ع) بوده است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان اظهار کرد: فوز عظیم و نهایت کمال، تشبه به امام معصوم(ع) در اعتقاد، اخلاق و عمل است و این به معنای رسیدن به قله انسانیت است، رسیدن به چنین مقصودی غیر ممکن است ولی حداقل فاصله انسان تا قله کمال را تعریف می کند و انسان را به حرکت وامی دارد.
رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) با اشاره به آیه صد و پانزدهم سوره مؤمنون، اظهار کرد: خلق به حق در مقابل خلق عبث آمده است و خلق عبث به خلقی گفته می شود بدون حکمت و دلیل باشد و درک هدف آفرینش سبب هدایت انسان به انجام کارهای متناسب با هدف می شود.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه تشریح کرد: انسان ظرفیت مهدی گونه شدن را دارد و خداوند این مسأله را در آیه معروف «لَقَد خَلَقنَا الاِنسانَ فِی اَحسَنِ تَقوِیمٍ» گوشزد کرده است ولی رسیدن به امام معصوم(ع) همت و تلاش بسیار زیادی می طلبد که به سبب کم بودن ظرفیت زمان، امکان رسیدن به کمالات ایشان وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به آیات شصت و دوم و شصت سوم سوره یونس که می فرماید «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَاخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ» گفت: لازمه تشبه به امام عصر(عج) تفکر و تلاش بی نهایت و همچنین مراعات دائمی تقوای الهی است، مسأله ای که یکی از مهمترین نشانه های اولیای الهی است.
آیت الله مهدوی با بیان اینکه خلقت انسان به اجبار بوده است ولی هدایت تشریعی انسان با اختیار خودِ انسان حاصل می شود، اذعان کرد: هر چند در وجود انسان هوای نفسی وجود دارد که دائماً او را تحریک به انجام گناه می کند ولی این مسأله نباید سبب توقف انسان در راه کسب کمالات شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت بی نظیر حضرت سلمان، افزود: انسان باید در کسب کمالات به سلمان فارسی و میثم تمّار برسد، کسانی که قدرت ایمان در وجودشان موج می زد و اتصال دائمی به امام زمانشان داشتند.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه دوم سوره عصر که می فرماید «إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ»، اظهار کرد: بر اساس روایتی از امام معصوم(ع) در هر زمان 30 نفر انسان پاک در اطراف امام عصر(عج) حضور دارند و از جانب امام عصر(عج) مأمور به حل و فصل کردن امورات مردم هستند، تنها این اشخاص در راستای تشبه به امام زمان(عج) تلاش کرده اند و دیگران در خسران به سر می برند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر خاطرنشان کرد: روزی یک زمین خوار به عالِمِ شهر مراجعه می کند و با مظلوم نمایی طوری رفتار می کند که آن عالم باور کند که حقش ظلم شده است و زمین او را غصب کرده اند و ایشان را متقاعد می کند تا به نفع او امضایی کند و آن عالم نیز می پذیرد.
رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) در ادامه داستان افزود: نیمه شب همان روزی که آن عالِم برگه مربوطه را امضاء می کند و به سبب آن زمین به آن زمین خوار می رسد، پیرمردی به سراغ آن عالم می آید و به خاطر اینکه او آن برگه بدون تحقیق امضاء کرده است از وی انتقاد می کند، سپس پیرمرد به او می گوید این زمین وقف امام حسین(ع) بوده است و آن شخص قصد استفاده کردن از زمین وقفی را داشته است.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: بعد از مطلع شدن عالم، آن پیرمرد به او می گوید فردا به همراه فرماندار شهر به خانه آن زمین خوار برو و نزدیک درخت خانه اش چاهی حفر کن و وقف نامه را در اختیار فرماندار بگذار، آن عالم نیز می پذیرد ولی بعد از اینکه پیرمرد از درب خانه اش می رود با خودش می گوید این شخص چه کسی بود که از همه کارها اطلاع داشت و فردای آن روز به همراه فرماندار به خانه آن زمین خوار مراجعه می کند و وقف نامه را در اختیار فرماندار می گذارد و زمین را از دست آن زمین خوار خارج می کند و بعد از چندین شب آن پیرمرد به خانه او مراجعه می کند و به او می گوید من از یاران امام زمان(عج) هستم و از جانب ایشان مأمور شدم که این مسأله را به تو بگویم و الآن آمده ام که از تو تشکر کنم./201/867/ب1