حظّ معنوی افراد مختلف در شرایط یکسان محیطی، متفاوت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: مقام وَتَد، نزدیکترین مقام به امام عصر(عج) است.
وی در تفسیر آیه سیزدهم سوره مبارکه نحل که می فرماید «وَمَا ذَرَأَ لَکُمْ فِی الأرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِقَوْمٍ یَذَّکَّرُونَ» افزود: رویش چیزهای مختلف با وجود یک نوع خاک، یک نوع آبیاری و یک نوع مراقبت، حکایت از وجود خالقی بی همتا دارد.
آیت الله مهدوی ادامه داد: در مورد انسانها نیز چنین حکمی جاری استکه هر کدام با وجود استفاده از شرایط یکسان به شکلهای مختلف به بار می نشینند، مثلاً در کلاسهایی که امام خمینی(ره) طلب علم می کردند افراد دیگری نیز حضور داشتند ولی تنها ایشان توانستند با انقلاب درونی خود، انقلاب اسلامی را به بار بنشانند یا در کنار علی آقا قاضی افراد دیگری در حال تحصیل علم بوده اند ولی تنها ایشان توانستند به آن درجات معنوی بالا دست پیدا کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: وقتی یک سخنران در حال سخنرانی است، برداشت افراد مختلف به شکلهای گوناگون و به اندازه های متفاوت است و همگی به شکل یکسان از یک سخنرانی بهره نمی برند.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه چهاردهم سوره نحل که می فرماید «وَهُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْمًا طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ مَوَاخِرَ فِیهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»، تبیین کرد: مسخّر شدن دریا برای انسان به معنای تسلط داشتن بر دریا نیست بلکه به معنای بهره بردن و استفاده کردن از دریا است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: گوشت تازه، زیور آلات، حرکت کشتیها و وجود آب آشامیدنی، از ویژگیهای آب دریا است که نبود هر کدام زندگی انسان را با مشکل مواجه می کند، اگر آب دریا جایگاهی برای حرکت کشتیها نبود، در زمان فعلی که علم پیشرفتهای بسیار زیادی داشته است در انتقال نفت از کشوری به کشور دیگر مشکلات زیادی به وجود می آمد و یا اگر آب دریا تبخیر نمی شد تا تبدیل به باران شود، آبهای آشامیدنی تمام می شد.
رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) در تفسیر آیه پانزدهم سوره مبارکه نحل که می فرماید «وَأَلْقَى فِی الأرْضِ رَوَاسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ وَأَنْهَارًا وَسُبُلا لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»، اظهار کرد: رواسی به معنای شیء محکم و استوار است و در این آیه از این کلمه به کوه، تأویل شده است.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه تشریح کرد: کوه هایی که ریشه بسیار عمیقی در زمین دارند و از منظر قرآن کریم در آیه هفتم سوره نبأ که می فرماید «وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا» به عنوان میخهای زمین مطرح هستند و زمین را از لرزش حفظ می کنند، البته مسأله حفظ از لرزشها در همین آیه چهاردهم با بیان عبارت «تَمیدَ» بیان شده است، چرا که ریشه این کلمه واژه مَید است و مَید به معنای حرکت به چپ و راست است.
وی با توجه به نظر دانشمندان علم نجوم، توضیح داد: دانشمندان معتقد هستند کره زمین در حال حرکت با سرعت 8000 کیلومتر بر ساعت است و احساس نشدن چنین سرعتی از سوی حواس ما به خاطر وجود کوه ها است.
آیت الله مهدوی اظهار کرد: کوه ها به دلیل تفاوت سطحی که روی زمین ایجاد می کنند، سبب جاری شدن آبها روی زمین می شوند، افزون بر این به دلیل ارتفاعی که دارند می توانند علامتی برای پیدا کردن راه، در روز باشند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی که امام معصوم(ع) می فرمایند، المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخُ و با بیان دوباره آیه «وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا»، ابراز کرد: انسانهایی روی زمین حضور دارند که وجودشان مَثَل کوه است و همانند کوه سبب محافظت زمین از بلاها می شوند.
امام جمعه موقت اصفهان افزود: علامه میرجهانی می گفتند که در اطراف امام عصر(عج) سه حلقه انسان وجود دارد که در حلقه اول 30 نفر انسان پاک وجود دارند که تحت عنوان اوتاد هستند، در حلقه دوم 40 نفر انسان با رتبه ای پائین تر از اوتاد حضور دارند که نامشان اَبدال است و جایگزینان حلقه اول در زمان نیاز هستند و حلقه سوم که تعدادشان 70 نفر است، به رجال الغیب معروف هستند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان گفت: افرادی که تحت عنوان اوتاد هستند با رسوخ دادن ولایت الهی به وجود مردم سبب دفع بسیاری از بلاها و آمرزش بسیاری از گناهان می شوند همچنین وجودشان سبب نزول بسیاری از خیرها بر زمین است.
رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پایان افزود: همه افراد باید برای رسیدن به مقام وَتَد تلاش کنند و راه رسیدن به این مقام تنها با مراعات تقوای الهی حاصل می شود./201/867/ب1