۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۴۷۲۵۷۷
آیت الله مهدوی:

محبت به اسلام با محبت به آمریکا در یک دِل جمع نمی شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان تنها یک دِل دارد و در یک دل محبت دوست و دشمنِ دوست قابل تجمع نیست، گفت: ابراز علاقه کردن به دوست خود و دشمن دوست خود، یا نشانه ناخالصانه بودن محبت است و یا حکایت از دروغگو بودن فرد دارد، به همین سبب باید متذکر شوم محبت به اسلام و ولی فقیه با محبت داشتن به آمریکا در یک دِل جمع نمی شود.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که در منزل شخصی وی برگزار شد، گفت: اتصال به اهل بیت(ع) همان اتصال به خداوند است.

وی در تفسیر عبارت «بَرِئْتُ اِلَى اللهِ وَاِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِيٰائِهِمْ»، افزود: انسان با قرائت کردن این عبارت از زیارت عاشورا در حال برائت جُستن از کسانی استکه اهل بیت(ع) را از مقامشان دفع کردند و کسانیکه استکه این بستر را آماده کردند، همچنین تبری می جوید از کسانی که همراهی کردند با آنها، و از آنها تبعیت کردند و آنها را دوست داشتند.

آیت الله مهدوی در تشریح معنای واژه تبری، اظهار کرد: مفهوم واژه تبری در معنای عام، بیزاری جُستن است ولی معنای دقیق آن دور بودن از عیب و نقص در شیء است، البته این دور بودن از عیب و نقص برای هر شیء مخصوص خودِ آن شیء است یعنی نقص خودرو با نقص ساختمان متفاوت است و باید به صورت متفاوت برطرف شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید بعد از واژه تبری کلمه «مِن» به معنای «از» بیاید ولی کلمه «اِلی» به معنای «به سوی» آمده است، توضیح داد: جایگزین شدن کلمه «الی» به جای کلمه «مِن» به این دلیل است که انسان با دور شدن از یم عیب و نقص، در اصل دارد به سمت کامل شدن پیش می رود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: زمانیکه از مبدأ فاصله می گیریم در اصل در حال نزدیک شدن به یک مقصد هستیم، به همین سبب در مسأله انقطاع نیز عبارت «الی الله» آورده می شود و این یعنی مقصود اصلی کسی که این عبارت را بیان می کند، رسیدن به مقصد است.

اهل بیت(ع) آشکار کننده اراده الهی هستند

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در ادامه ابراز کرد: خداوند و اهل بیت(ع) به عنوان مقصد حرکت انسان در کنار یکدیگر آورده شده اند و این به معنای این استکه حرکت به سوی خداوند با حرکت به سمت اهل بیت(ع) تفاوتی ندارد، یعنی اتصال به اهل بیت(ع) همان اتصال به خداوند است.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) با بیان اینکه اراده خداوند در سخنان و اعمال اهل بیت(ع) ظهور پیدا می کند، تشریح کرد: اراده اهل بیت(ع) در انجام کارها همان اراده الهی است، اگر تفاوتی میان برخورد هر کدام از ایشان با غاصبین حکومت وجود دارد، به سبب این استکه خداوند در هر زمان اراده متفاوتی داشته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه هفتم سوره حشر که می فرماید «وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»، افزود: فرمان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آشکار کننده فرمان خداوند است، پس هر کس با فرمان ایشان مخالفت کند، در حال مخالفت کردن با فرمان الهی است.

وی اظهار کرد: محبت داشتن به اهل بیت(ع) با محبت داشتن به خداوند تفاوتی ندارد، البته علاقه شیعه به اهل بیت(ع) به خاطر علاقه داشتن به وجود خداوند است.

آیت الله مهدوی گفت: انسان به واسطه قرائت زیارت عاشورا از کسانی که در قتل امام حسین(ع) و یارانشان، قاتلین را مشایعت کردند و علاوه بر اینکه آنها را به دوستی گرفتند، از آنها تبعیت نیز کردند، برائت می جوید.

ولایت اهل بیت(ع) عامل ارجحیت اراده آنها بر اراده مخلوقات است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر واژه «ولیّ» اظهار کرد: ولیّ به معنای همراه و دوست است و این ولایت زمانی ایجاد می شود که بین دو نفر محبت دو طرفه وجود داشته باشد.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: یکی از القاب امیرمؤمنان(ع) ولیّ الله است، البته این ولایت از نوع خاصی است و افاده عام بر کل مخلوقات عالم دارد، یعنی امیرمؤمنان(ع) از جانب خداوند بر کل مخلوقات هستی، ولایت دارند و ولایت امیرمؤمنان(ع) به گونه ای است که جان و مال و اراده ایشان بر جان و مال و اراده مخلوقات، ارجحیت دارد.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با اشاره به آیه ولایت، توضیح داد: آمدن واژه«انّما» افاده حصر دارد، به همین سبب نمی توان این ولایت را به معنای دوستی گرفت.

علاقه به اسلام با علاقه به آمریکا در یک دل قابل جمع نیست

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) به مبحث تولی و تبری اشاره کرد و ادامه داد: تولی و تبری به عنوان یکی از فرعیات دین، مکمل یکدیگر هستند و وجود یکی بدون وجود دیگری امکان ندارد، یعنی نمی توان به دوستان دین ابراز علاقه کرد و در کنارش به دشمنان دین نیز ابراز علاقه کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه انسان تنها یک دِل دارد، توضیح داد: امکان ندارد کسی به یک نفر خالصانه ابراز علاقه کند و از آن طرف به دشمن آن شخص نیز ابراز علاقه کند، این ابراز علاقه دو طرفه یا نشانه ناخالص بودن است یا نشانه دروغگو بودن فرد است، بدانید محبت داشتن به اسلام و ولی فقیه با محبت داشتن به آمریکا در یک دل جمع نمی شود./867/201/ب2

ارسال نظرات