۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۴۷۳۹۷۵
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

لزوم برگزاری کارگاه های استنباط احکام در کنار تدریس فقه و اصول

حجت الاسلام حدادپور آموختن اصول روشهای استنباط به طلاب در کنار دروس فقه و اصول در قالب کارگاه های اجرایی را از ضروریات امروز حوزه ها برای تربیت طلاب مجتهد در آینده دانست و گفت: حدود 100 اصل برای استنباط وجود دارد، در کارگاه باید متن فقهی و اصل مربوطه را به طلبه ارائه کنیم و استنباط احکام را از او بخواهیم.
احکام

حجت الاسلام محمدرضا حدادپور، استاد حوزه و دانشگاهدر گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره روشهای سودمند برای تحول در متون آموزشی حوزه علمیه، گفت: باید دروس حوزه علمیه به گونه ای باشد که طلاب ما روش اجتهاد را یاد بگیرند، باید تاریخ علم و مسأله را به طلبه یاد بدهیم، لازم است تا در کنار فقه و اصول روش شناسی این دروس هم تدریس شود.

وی ادامه داد: این که 2 علم فقه و اصول را در کنار هم قرار داده ایم و برای هر کدام هم نمره جداگانه ای در نظر گرفته ایم کفایت نمی کند، باید روش استنباط از این علوم را هم آموزش دهیم، به عنوان مثال روش استنباط از روایات متعارض را به طلاب بیاموزیم، در بررسی هایی که ما در آثار علما از قرن چهارم تا چهاردهم انجام داده ایم 100 اصل هم بیشتر برای استنباط وجود ندارد.

کارشناس مسائل مذهبی، افزود: اگر این 100 اصل در طول سه سال به درستی تبیین شود و در کنار آن کارگاههای اجرایی هم برگزار شود، بعد از حدود 7 سال می توانیم افرادی نزدیک به درجه اجتهاد را در حوزه های علمیه تربیت کنیم، کارگاهها باید به صورتی باشد که متن فقهی و اصل مربوطه را به طلبه ارائه کنیم و از او بخواهیم تا احکام را از آن متن استنباط کند.

حجت الاسلام حدادپور اظهار داشت: این که بستر دروس حوزوی را باز کنیم تا طلبه ما از هر دریایی از علم تنها یک قطره بچشد و از علوم تفسیر، فقه، اصول، فلسفه، منطق و کلام تنها قسمت بسیار ناچیزی را بیاموزد، تنها منجر به تربیت طلاب پرادعا و مدعی می شود که احساس می کنند با خواندن تنها 3 واحد کلام به حد آقای «ربانی گلپایگانی» رسیده اند.

وی در ادامه گفت: با کمال تأسف تا امروز این روش برای متون و دروس حوزه علمیه به کار گرفته نشده است، پیشنهاد بنده اینست که بعد از اینکه خوب مبانی منطق که روش درست اندیشیدن است، علوم ادبیات عرب، حدیث شناسی و درایه را به طلبه آموختیم باید وارد حوزه های تخصصی شویم، اگر قرار است مثلاً طلبه ای به صورت تخصصی در حوزه تفسیر وارد شود باید در 4 سال اولیه حوزه به او روش شناسی مفسر شدن را به آموخت.

استاد دانشگاه تصریح کرد: دوره های تخصصی باید بعد از پایه سوم شروع شود و اگر کسی می خواهد دوره های فوق تخصصی را بگذراند بعد از 7 سال می تواند در این مرحله وارد شود، یعنی در واقع این دوره های فوق تخصصی حکم درس خارج را پیدا می کند، این روش بسیار کارآمد خواهد بود./869‏/302/ب2

ارسال نظرات