۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۷۶۷۶۶
مسؤول دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های مساجد:

گفتمان انقلاب اسلامی با فرهنگ و اندیشه نهضت عاشورا عجین است

مسؤول دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: راهکار اصلی بسط و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی، عجین شدن با فرهنگ و اندیشه نهضت عاشورا است.
بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا بیگدلی، مسؤول دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، امروز در نشست هیات اندیشه ورز مرکز امور خواهران سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور که در حاشیه دوره تعالی اساتید بسیجی حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور که با مشارکت سازمان بسیج طلاب و روحانیون و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران کشور در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت برگزار شد، اظهار داشت: با گذشت حدود 4 دهه پرافتخار از پیروزی انقلاب اسلامی و فراز و فرودهای بسیار باید شاخصه‎های گفتمان انقلاب، منطبق بر مقتضیات این برهه از زمان بازخوانی شود تا نسل جدید با دریافت آگاهی و بصیرت نسبت به هویت دینی و ملی خود، سره را از ناسره تشخیص دهند.

وی افزود: بنده معتقدم باید از تئوری پردازیهای صرف، پرهیز و به ارائه راهکار‌های عملی و کاربردی برای بسط و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی که در سطوح مختلف جامعه موثر باشد، پرداخت.

بیگدلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی خصوصیات منحصر به فردی دارد و با سایر انقلاب‌های جهان کاملا متفاوت است، گفت: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به نکاتی همچون برخورداری از پشتوانه عظیم فلسفه و فقه و معارف شیعه در طول هزار سال، استواری بر پایه فرهنگ و اعتقاد و ایمان، رویکرد ارزشی و هدف گیری اصلاح مفاسد جهانی و بشری، حاکم سازی فرهنگ توحیدی به جای فرهنگ الحادی و استبدادی و شکل گیری بر مبنای نظم و انضباط انقلابی اشاره فرموده‌اند که با توجه به این خصوصیات، انقلاب اسلامی یک فرایند اسلامی و الهی بوده و به معنی زنده کردن دوباره اسلام است.

مسؤول دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: خداوند در آیه شریفه قرآن می‌فرماید: «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» هر وقت انسان‌ها خصلتهای بد، ضعفها، نقص‎ها و بی ایمانی‎ها را در خودشان تغییر دادند، اوضاع و احوال اجتماعی آنها تحول پیدا خواهد کرد. هیچ چیز هم جلوگیر آن نخواهد بود. برای شروع این حرکت و تحول همگانی، انسان ها باید احساس تکلیف کنند.

وی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری که انقلاب یک ضرورت طبیعی بر اساس سنت‌های الهی بوده و این سنت‌ها تحقق می پذیرند، ابراز کرد: یکی از این سنت‌ها غالب شدن حق و پیروزی آن بر باطل است. پس می‌توان اینطور گفت که انقلاب اسلامی سنت الهی بود برای حفظ دین و حفظ احکام الهی.

بیگدلی با بیان اینکه تفسیر و تحلیل قرآن نسبت به تحولات اجتماعی عمیقا مغایر با تحلیل و تفسیری است که مکاتب مادی ذکر می کنند و عینا آنچه در انقلاب ما اتفاق افتاد منطبق بر تفسیرها و تبیین های الهی است، بیان داشت: انقلاب اسلامی هم در تأسیس و پیروزی و هم در اهداف و سیر حرکت خود، جدای از این  تفکرات بلوک شرق و غرب و مکاتب الحادی و "ایسم" های مرسوم همچون لیبرالیسم و اومانیسم بود بلکه این انقلاب در نقطه مقابل نظام اختاپوسی سرمایه داری دنیا از یک طرف و نظام الحادی مارکسیستی از طرف دیگر قرار گرفت.

مسؤول دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: مقام معظم رهبری معتقدند فلسفه انقلاب  همان حرکت نبوت و بعثت پیامبر اعظم(ص) برای حمایت از مستضعفان و کوبیدن گردن کشان و سلطه گران و طاغوت‌ها به سنگ است.

وی افزود: ایشان وجوه شباهت فراوانی را میان انقلاب اسلامی ایران و صدر اسلام در زمینه‌های دوران تبلیغ، کادرسازی، مبارزه، جنگ ها، شهدا و جانبازان، مخالفین و ترفندهای آنها و... یادآور می‌شوند که حاکی از الگوپذیری انقلاب ما از صدر اسلام و انقلاب پیامبر مکرم اسلام(ص) است.

بیگدلی درباره اینکه وقایع سال ۶۱ هجری و انقلاب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نیز در تداوم همان حرکت پیامبر(ص) بود و در طول تاریخ بشر ادامه یافت، تصریح کرد: روایتی از امام رضا (ع) هست که به ریان بن شبیب فرمودند: «هر وقت به یاد حسین(ع) و اصحاب حسین(ع) افتادی بگو ای‌کاش من هم با شما باشم و فوز عظیم ببرم»، این‌که امام رضا (ع) به فردی میفرمایند آرزو کن ۱۵۰ سال قبل باشی، یک پیام برجسته انقلابی است و مخاطب آن من و شما نیز هستیم که بگوییم «یا لَیتَنی کُنتُ مَعکم فَأَفوزَ فَوزاً عَظیماً»؛ پس کربلا در تمام زمان‌هاست و یک نهضت مستمر است و اینکه در زبارت عاشورا و بیشتر زیارات می‌خوانیم «إنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ» تبیین همین موضوع راهبردی است.مسئول دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: بر این اساس معتقدم انقلاب اسلامی بر مبنای عمق استراتژیک خود، پیام نهضت عاشورا را به دنیا عرضه می‌کند و این جریان همچنان ادامه دارد.

وی راهکار اصلی و عملی بسط و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی، عجین شدن فرهنگ و اندیشه جامعه، با فرهنگ و اندیشه عاشورایی دانست و خاطر نشان کرد: این اندیشه و فرهنگ مبتنی بر مفهوم انتظار است، یعنی مسیر اندیشه و فرهنگ عاشورا که ولایتمداری، بنیان و اساس آن است در راستای فرهنگ انتظار قرار دارد./201/813/ب1

ارسال نظرات