۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۴۷۶۸۳۳
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

اسلام باید در صدا و سیمای ملی تبلور داشته باشد/ صدا و سیما نیازمند یک انقلاب درونی است

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر اینکه صدا و سیمای اسلام باید در صدا و سیمای ملی تبلور داشته باشد، گفت: نخستین ضرورت پیش روی صدا و سیما نیروی انسانی کارآمد و متعهد و پرانگیزه در درون و دیگری توجه به محتوا است که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری عصر روز گذشته در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره نوزدهم تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها که به میزبانی شهرکرد و با حضور رییس سازمان صدا و سیما برگزار شد، با تبریک دهه فجر این دهه را فرصت مغتنمی برای بازنگری ها بیان کرد و گفت: امروز دور هم جمع شده ‌ایم تا شما از خوبی‌ هایی که شده است بگویید و بنده هم می خواهم از خوبی‌هایی که باید بشود و برسیم، بگویم.

وی با تأکید بر اینکه صدا و سیمای اسلام باید در صدا و سیمای ملی تبلور داشته باشد، افزود: این بدان معناست که مردم صدای اسلام را از این رسانه بشنوند و سیمای اسلام را هم از این رسانه ببینند که باید پرسید آیا پس از 38 سال این امر محقق شده است یا نه؟

امام جمعه شهرکرد در پاسخ به این سؤال فرمودند به یقین چنین امری محقق نشده است و این پاسخ حتی دست اندرکاران صدا و سیما نیز خواهد بود، تصریح کرد: بحمدالله در سالهای پس از انقلاب اقدامات و کارهای خوبی در رسانه ملی صورت گرفته که به هیچ عنوان قابل مقایسه با رسانه قبل از انقلاب و حتی رسانه های جهانی هم نیست و این یک واقعیت غیرقابل انکار است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه رشد و پیشرفتها در صدا و سیما بسیار بوده اما این امر سبب نشده فاصله ها با هدف نهایی کم شود، ابراز کرد: باید بگوییم نه تنها فاصله بسیار است بلکه به نظر می رسد اگر به همین شکل بخواهیم جلو برویم به مقصد نخواهیم رسید و نزدیک هم نخواهیم شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه صدا و سیما نیازمند یک انقلاب درونی است، ابراز کرد: کار بسیار سخت و عظیمی است اما سؤال این جا است که چرا برای شکل دهی این انقلاب درونی تاکنون کار مناسب صورت نگرفته است و متناسب با این حرکت عظیم برای تحقق این انقلاب درونی کار لازم نشده است؟  به نظر می رسد تاکنون شجاعت لازم جهت ورود کارساز و مؤثر به این عرصه نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به توانمندی های رییس کنونی سازمان صدا و سیما اظهار کرد: ایشان از توان و ظرفیت خوبی برخوردار هستند؛ انتظار می رود که طرحی نو دراندازند و به این عرصه بسیار سخت و البته بسیار ضروری و لازم و مؤثر وارد بشوند.

وی با تأکید بر اینکه صدا و سیما برای رسیدن به نقطه نهایی خود باید دو نکته اساسی را مدنظر داشته باشد، گفت: نخستین ضرورت پیش روی صدا و سیما نیروی انسانی کارآمد و متعهد و پرانگیزه در درون و دیگری توجه به محتوا است که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری شکل دهی و تأسیس مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی را لازمه موفقیت صدا و سیما دانست و ابراز کرد: به یقین باید در صدا و سیما مراکزی بر پایه ایمان، اخلاق و معرفت عمیق اسلام ناب برای تربیت انسان متعهد و تولید محتوا تأسیس شود؛ باید دانشگاه ها شکل بگیرد تا خروجی آن نیروی انسانی متعهد و مؤمن و تولید محتوای تمام عیار اسلامی باشد.

امام جمعه شهرکرد، رادیو معارف را صدای رسا و عمیق و پرمحتوایی برای اسلام ناب دانست و افزود: رادیوی معارف بیانگر آن است که می توان همراه با جاذبه و اعمال ذوق و هنر و به دور از لهویات، محتوای اسلام ناب را عرضه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه مشکل امروز ما این است که می خواهیم هم عرض رسانه های جهانی و هم سو با شیوه های آنها جلب مخاطب داشته باشیم و به راه ادامه بدهیم و مدام هم می گویم اگر غیر از این باشد مخاطب ما به رسانه های آن چنانی روی می آورد و آسیب می بینیم، تصریح کرد: تاکنون برای ارائه جاذبه های نهفته در معارف اسلامی رویکرد لازم را نداشته ایم یا اگر هم کم و بیش اقبالی داشته ایم آنها را عجین کرده ایم با یک مشت لهویات که مخلوطی نه از این و نه از آن شده است و در این میان جاذبه های انسان ساز معارف و سبک زندگی پر از نشاط ائمه دین و اولیا و وارستگان از لهو و پیوستگان به عالم حقیقت محو شده و مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه اگر معارف اسلام زلال ارائه شود و همراه با انواع هنر و ذوق در معرض قرار گیرد برای همه اقشار و حتی کفار پرجاذبه است، گفت: انکار کفار به جهت فقدان جاذبه‌ قرآن و معارف نبوده و نیست بلکه انکار و عناد کفار عوامل خاص خود را دارد که قرآن در موارد فراوان به آن توجه داده است؛ بنابراین ما مؤظف هستیم اسلام خالص را مبنای صدا و سیمای خود قرار بدهیم.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه متأسفانه در صدا و سیما برای نیروهای کارآمد و مؤمن حوزوی میدان عمل و کار مبنایی فراهم نیست، خاطرنشان کرد: بسنده کردن به یک رادیو در قم و یک سیمای قرآن نوعی واتیکانیسم و تقلید نادرستی است که با همگونی دین و سیاست همخوانی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه همه شبکه های رادیویی می توانند رادیو معارف و همه شبکه های سیما می توانند شبکه قرآن باشند و مخاطبان خود را با اهداف خاصی که در شکل گیری آن شبکه مدنظر بوده است، اشباع کنند، ابراز کرد: همه حرف ما این است، آقای علی عسگر فردی توانا است و توانایی های لازم و ریشه ای را دارا هستند بنابراین باید دوران طلایی مدیریت خود را به دوران تحول اساسی در صدا وسیما تبدیل کنند و صدقه جاریه و تعالی بخش و ماندگار از خود به جای بگذارند.

امام جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه همه تلاش صدا و سیما باید در جهت صیانت از ارکان نظام اسلامی و در راستای اهداف بلند رهبری معظم انقلاب صورت بگیرد، گفت: حضرت آقا چندین نوبت به این نکته اساسی توجه داده اند که فلسفه وجودی نظام اسلامی و فلسفه وجودی ما در رأس نظام آن است که زمینه ساز اسلامی شدن جامعه باشیم و تمام تلاش برای اسلامیزه شدن کشور به کار گرفته شود و ایمان اسلامی جامعه روز به روز افزایش یابد و از نازیبایی ها مدام و مستمر کاسته شود در غیر این صورت وجود نظام اسلامی و وجود ولایت فقیه و قانون اساسی بی خاصیت و مستوجب عذاب دردناک الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام تقویت ایمان توحیدی جامعه را مهمترین رسالت امروز صدا و سیما دانست و افزود: به یقین تقویت ایمان جامعه لوازم خاص خود را می طلبد و سازوکار خاص خود را می خواهد که باید به جد مورد توجه قرار گیرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اگر سؤال شود که صدا و سیمای اسلام چیست و کیست؟ همه پاسخ خواهیم داد قرآن کریم و  وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی(ع) و اولیا و صالحان رضوان الله، خاطرنشان کرد: اسلام آمده تا بشریت را منجی باشد و به اوج برساند و قابلیت اجرایی شدن در جامعه دارد؛ مبادا به ما القا کنند که نمی شود و آرام و آرام باور کنیم و به همین رویه تسامح و تساهل قناعت کنیم و از رسیدن به اوج و قله باز بمانیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه ملی است و باید مروج و مبین باشد تا به فرهنگ عمومی تبدیل شود و زمینه ساز اجرایی شدن اسلام در حد توان باشد، گفت: آنکه می گویند اگر هم پای جامعه حرکت نکنیم منزوی خواهیم شد حرف بزرگ و نازیبایی است؛ مگر انبیا و اولیا دین منزوی شدند؟ آنها با زبان مردم و آموزه «کلم الناس علی قدر عقولهم» با مردم سخن گفتند و حتی آنجا که لازم شد کودکانه با کودکان بازی کردند و در غم و شادی مردم سهیم شدند و انواع بازی ها و مسابقات سالم و شاد مردم را ترویج کردند و حتی مشارکت در بسیاری از برنامه های مفرح اجتماعی داشتند اما یک چیز خط قرمز آنها بود که هیچ گاه با معصیت و گناه آلود نمودن برنامه ها در مقام جذب نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام به معاصی آشکار در برنامه های هنری، فیلمها و نمایشها اشاره کرد و افزود: متأسفانه امروزه سرگرمی های وقت گیر بی محتوا و یا کم محتوا و به اصطلاح پرجاذبه برای جلب مخاطب و بسیاری از اوقات طلایی که می تواند ظرف ارائه محتوای غنی اسلام باشد را با آهنگهای آن چنانی و دیگر امور غیر سازنده هدر می دهیم و این جای نگرانی دارد که باید این رویه اصلاح شود./9457/201/ب2

ارسال نظرات