۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۴۷۸۴۸۴
امام جمعه تبریز:

قضاوت از مناصب ولایت فقیه است

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه منصب دوم برای فقیه قضاوت است، گفت: یکی از وظایف فقهاء قضاوت و یکی از شرایط قاضی مجتهد بودن است.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در آیین افتتاح ساختمان جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در فقه اسلام برای فقیه سه منصب مشخص تعیین شده است، اظهار داشت: إفتاء یک مسأله عرفی و عقلی است و در مواردی که تبحر و اطلاعات کافی نبود باید از اهل فن پرسیده شود و مراجعه مردم به اهل متخصص در هر رشته تخصصی یک امر عقلی و عرفی است.

وی با بیان اینکه هر فقیهی نمی تواند مرجع تقلید باشد، ابراز داشت: آن فقیهی که به جزء علمیت و جامع الشرایط بودن، باید تقوا داشته باشد و از هوای نفس پیروی نکند و مطیع امر مولایش حضرت بقیه الله الاعظم(عج) باشد، منصب دوم برای فقیه قضاوت است، یکی از وظایف فقهاء قضاوت و یکی از شرایط قاضی مجتهد بودن است.

امام جمعه تبریز با بیان خاطره‌ای از درس خارج فقه آیت الله بروجردی(ره)، ادامه داد: مدتی در درس خارج معظم له که بحث قضاء و شهادات می گفتند شرکت کردم، ایشان در علم قاضی صحبت می کردند، یکی از اصحاب آقاشیخ عبدالحسن از ایشان پرسیدند؛ غیر مجتهد هم می تواند قاضی باشد، آقا فرمود کسی که مجتهد نیست عالم نیست، وقتی می گوییم در قاضی علمیت شرط است علاوه از عدالت و سایر شرایط یعنی معنای علمیت یعنی مجتهد بودن است.

وی مسأله قضاوت را بسیار مهم و حساس دانست و ابراز داشت: اگر قضاوت با شرایط همراه باشد، عدالت و مُرّ قانون را اجرا کردن و حکم دادن، اجر و منزلت فراوانی دارد، در روایات آمده است؛ فیصله دادن به خصومت ها و اختلاف ها از همه عبادتها فضیلت اش بیشتر است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه ولایت به عنوان منصب سوم در اسلام برای فقیه آمده است، تصریح کرد: تشکیل حکومت اسلامی مسأله ای بود که از زمان غیبت کبری تا به حال مهجور و متروک مانده بود و با قیام امام بزرگوار این اصل مسلم کلامی و فقهی اسلام احیاء شد.

وی با اشاره به کلام صاحب جواهر که می گوید؛ من تعجب می کنم از بعضیها که در ولایت فقیه شک دارند، هر کس ولایت فقیه را قبول نکند و این امر مسلم را انکار کند از طعم و مزه فقه چیزی نچشیده است.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه در سالهای اخیر شاهد کاهش پرونده های تشکیلات قضایی بوده ایم، خاطرنشان کرد: در همه رشته ها، قضاوت کار بسیار خطیر و مسؤولیتی مهم و حساس است، به ویژه در نیروهای مسلح این امر باید با دقت بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، تا به مشکلات مردم به سرعت رسیدگی شود./854/202/ب2

ارسال نظرات