مردم ایران تا روز قیامت از نعمت انقلاب اسلامی متنعم هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان که شامگاه دوشنبه در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: تفکر در فنای دنیا و بقای آخرت منجر به افزایش ظرفیت روح انسان می شود.
وی در پاسخ به این سؤال که فردی پرسید، آیا با توجه به اینکه همه مراجع نتراشیدن ریش را احتیاط واجب دانسته اند، می توانیم بگوییم فردی که ریشش را می تراشد، به سبب اینکه منکر یقینی مرتکب نشده است، نباید نهی از منکر شود؟ افزود: اگر مسأله ای با عنوان احتیاط واجب مطرح شود به معنای واجب شدن آن مسأله است البته واجب شدنی که می توان در آن با مراجعه به مرجع دیگر، نظر او را اِعمال کرد.
آیت الله مهدوی ادامه داد: به دلیل اینکه همه مراجع تقلید نتراشیدن ریش را احتیاط واجب اعلام کرده اند، پس نمی توان از مرجع خود به مرجع دیگری مراجعه کرد تا از وجوب نتراشیدن ریش به کراهت یا مباح بودن این عمل عدول کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه واژه «تراشیدن» واژه غلطی است که در مسائل مربوط به ریش صورت بیان می شود، خاطرنشان کرد: مراجع تقلید احتیاط واجب می دانند که فرد ریشش را به اندازه ای کوتاه کند که صدق ریش باشد، صدق ریش به معنای این است که اگر فردی انسان را در اجتماع ببیند، بگوید تو ریش داری، به همین سبب بسیاری از افراد متدین از این مسأله خبر ندارند و ریش خود را با ابزار دیگری به جز تیغ آنقدر کوتاه می کنند که صدق ریش محسوب نمی شود و مرتکب فعل حرام می شوند.
حیوانات معاد دارند
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا در روز قیامت به جز انسانها و اجنّه، حیوانات و جمادات نیز محشور می شوند؟ تبیین کرد: محشور شدن جمادات تأثیر خاصی ندارد و اگر راجع به وجود درختان و باغهای بهشتی در قرآن مسائلی مطرح شده است، لزوماً این جمادات همان جماداتی نیستند که در دنیا وجود داشته اند.
مسؤول دفتر ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با توجه به آیه معروف «وَ اِذَا الوُحُوشُ حُشِرَت»، بیان کرد: بر اساس این آیه از قرآن و روایتی از امام معصوم(ع)، حیوانات نیز در روز قیامت محشور می شوند تا آنهایی که حقی از حیوان دیگر ضایع کرده اند تحت اختیار حیوان مظلوم قرار بگیرند و قصاص شوند ولی عذاب هایی همچون رفتن به جهنم و پاداش هایی همچون رفتن به بهشت برای آنها وجود ندارد چرا که حجتی به نام عقل در وجود آنها نهادینه نشده است.
به دست آوردن برخی از علوم فایده عملی ندارد
رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، بعد از وقوع قیامت تکلیف این زمین و موجوداتش چه می شود؟ تشریح کرد: برخی از مسائل جزء متشابهات است و نمی دانیم که قرار است همین زمین صحرای محشر شود و یا جای دیگری برای صحرای محشر مورد استفاده قرار می گیرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: در آیات متعددی از قرآن آمده است که با وقوع قیامت خورشید از بین می رود ولی در روایات متعددی داریم که در روز قیامت خورشید آنچنان بر صحرای محشر می تابد که کافران اذیت می شوند، باید متذکر شوم دانستن این مسائل از لحاظ علمی خوب است ولی فایده عملی برای انسان ندارد.
علم رجال مورد وثوق است
وی در پاسخ به این سؤال که پرسیده شد در علم رجالی که در حوزه علمیه تدریس می شود و بر اساس آن ثقه روایات مشخص می شود، چگونه قابل وثوق بودن افرادی را که روایات موثّق را بیان می کنند، قابل تشخیص است؟ گفت: کسانی که ثقه روایات را مشخص می کنند افرادی همچون شیخ مفید و شیخ طوسی هستند که در مورد وثوق بودنشان هیچ شکی وجود ندارد.
تفکر در فنای دنیا و بقای آخرت منجر به افزایش ظرفیت روح انسان می شود
آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که آیا در اعمال عبادی مبحث ظرفیت روحی مطرح است و با این وجود بهترین راه برای افزایش ظرفیت روح چیست؟ بیان داشت: ظرفیت روحی یکی از مسائل مهمی است که به طور قطع وجود دارد، برای درک بهتر باید بگویم برخی افراد ظرفیتی به اندازه استکان دارند، به همین سبب نمی توان به اندازه یک لیوان آب درونشان ریخت.
عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: در انجام اعمال واجب یا ترک اعمال حرام نمی توان با عنوان کردن مبحث ظرفیت روحی عملی خلاف رضایت خداوند را انجام داد ولی در اعمال مستحب انسان نباید مافوق ظرفیتی که دارد عملی را بر خودش تحمیل کند.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه نباید به بهانه کم بودن ظرفیت روح، همه اعمال مستحبی را ترک کرد، توضیح داد: بعضی از اعمال مستحبی مثل نماز شب آنقدر عظمت دارند که اگر شخص حوصله ندارد آنرا به طور کامل ادا کند باید با کم کردن مستحباتش به خواندن آن مشغول شود چرا که ترک کردن نماز شب ضرر بیشتری نسبت به خواندن از روی اجبار به انسان وارد می کند.
وی گفت: بهترین راه برای افزایش ظرفیت روحی تفکر کردن در مسأله فنای دنیا و بقای آخرت است، در این راستا اگر اعمال مستحب کوچک را به طور دائمی انجام دهیم ظرفیت روحی به طور ملایم افزایش پیدا می کند.
خلود در بهشت و جهنم قطعی است
آیت الله مهدوی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، آیا با توجه به آیه ای از قرآن که می فرماید «بهشتیان و جهنمیان مادامی که آسمان و زمین وجود دارد، در بهشت جاودان هستند»، مسأله خلود در بهشت و جهنم تحت الشعاع قرار نمی گیرد؟ تشریح کرد: خداوند به این دلیل که می داند عوام مردم احساس می کنند آسمان و زمین دائماً وجود دارد، خلود را به دوام آسمان و زمین مربوط کرده است وگرنه واژه خلود به معنای جاودانگی است.
وقوع انقلاب اسلامی از موهبتهای الهی بود
استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که آیا دین اسلام به اندازه ای که برای عزاداری ارزش قائل است، برای شاد بودن نیز ارزش قائل است، گفت: در دین اسلام ایامی وجود دارد که به سبب نزول لطف خاص الهی ارزشمند است، به همین سبب توصیه شده است در این ایام مسلمانان شاد باشند.
وی بیان کرد: یکی از الطاف خاص الهی که شامل حال مردم ایران شد، وقوع انقلاب اسلامی در دهه فجر بود، اتفاقی تکرار نشدنی در دنیا که مردم ایران را تا روز قیامت متنعم کرد.
آیت الله مهدوی با بیان اینکه نباید برای شاد بودن مرتکب گناه شویم، گفت: شاد بودن یک مسأله درونی است و از ظاهر افراد نمی توان به شاد و غمگین بودنشان پی برد، به همین سبب خداوند توصیه می کند برای به دست آوردن شادی حقیقی با عالم غیب مرتبط باشیم./867/201/ب2