۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۴۸۰۲۲۹
حجت الاسلام عالی:

صداقت در عهد بالاترین صداقت است

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه وفای به عهد انسان را تطهیر کرده و او را به کمال می‌رساند، گفت: صداقت در عهد بالاترین صداقت است.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه و خطیب مشهور جمعه شب به مناسبت دهه اول ایام فاطمیه(س) در هیأت مرحوم حاج مسلم هادیان واقع در منیریه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از اسامی حضرت زهرا(س) «صدیقه» است.

وی درباره مراحل صداقت، بیان داشت: نخستین صداقت، صداقت در نیت است که نیاز به تمرین دارد و دیگر صداقت در گفتار یعنی انسان بتواند زبان خود را کنترل کند، زبان با وجود این که جرمش اندک است اما جرم های بسیاری را می‌تواند انجام دهد، بیست گناه کبیره از همین زبان سر می‌زند.

حجت الاسلام عالی در تبیین این که زیاده گویی انسان را به لغزش وا می‌دارد، ابراز کرد: زبان تا زمانی که در بند انسان است لغزش او کم، اما اگر آزاد شود لغزش انسان فراوان می‌شود، سکوت سبب آرامش ذهنی انسان می‌شود.

استاد حوزه علمیه نذر مجازات را در کنترل و تربیت زبان مؤثر و مفید دانست و گفت: انسان اگر برای خطاها و گناهانی که انجام می‌دهد خود را مجازات کند زمینه ترک گناه برای او فراهم می‌شود و این امر در خودسازی و مراقبت بسیار ارزنده و بازدارنده است.

خطیب مشهور در تبیین اینکه بهشت و جهنم محصول اعمال انسان است که در این دنیا انجام می‌دهد، عنوان کرد: انسان زمانی که مرگش فرا می‌رسد و او را در قبر قرار می‌دهند اعمال ناپسندش همانند مور و عقرب با او در قبر وارد می‌شوند در غیر این صورت این امر اتفاق نمی‌افتد.

وی در تبیین صداقت در عمل، گفت: صداقت در عمل آن است که انسان آن چیزی را که ادعا می‌کند در آن صادق باشد.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه عمل به دستورات الهی زمینه جذب سایر انسانها به دین مبین اسلام را فراهم می‌آورد، اضافه کرد: گاهی برخی افراد عمل دینی دارند اما اخلاق دینی ندارند و این امر سبب تنفر دیگران از دین می‌شود، عمل دینی که سبب خودسازی نشود دیگران را از دین منزجر می‌کند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به صداقت در عهد که از همه صداقتهای یاد شده مهم‌تر به شمار می‌رود، گفت: خداوند در عالم عهد، عهدی را با انسان بست که آن عهد، عهد ولایت است و انسان بر اساس اختیاری که داشت آن را قبول یا رد کرد، شیعیان کسانی هستند که آن عهد را پذیرفتند.

وی افزود: در روایت است که نام دیگر روز غدیر در عالم بالا روز عهد است، عهدی که از قبل شیعیان آن را می‌شناختند؛ انسان باید پای عهدی که بسته است پایدار بماند.

حجت الاسلام عالی درباره عهد ولایت، گفت: انسان در عالم بالا با خداوند متعال عهد بست که همه اموری را که خداوند به او عطا می‌کند اعم از جان و مال همه را در راه اهل بیت(ع) مصرف کند و هرگز از آن سرمایه‌ها برای اهداف شیطانی خرج نکند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در این عالم دنیا تنها دو جبهه حق و باطل حاکم است، اضافه کرد: اگر انسان سرمایه‌های خدادادی خود را در جبهه حق مصرف کند زمینه رشد او فراهم می‌شود، در غیر این صورت نابودی انسان قطعی است، وفای به عهد انسان را تطهیر کرده و سبب کمال او می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: صداقت در عهد بالاترین صداقت است که انسان با خداوند متعال در عالم عهد بسته است./813/201/ب2

ارسال نظرات