۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۴۸۰۲۴۹
سخنگوی وزارت کشور:

هیچ‌ شبکه‌ای به فراگیری شوراهای اسلامی شهر و روستا نیست

سخنگوی وزارت کشور: در تمامی سطوح تقسیم کشوری اعضای شورا حضور رسمی دارند و هیچ‌شبکه‌ای به فراگیری شوراهای اسلامی شهر و روستا نداریم.
سامانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در نشست خبری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا که در ساختمان وزارت کشور برگزار شد، گفت: هر جامعه ای از دو حوزه عمومی و خصوصی تشکل شده است، حوزه خصوصی روابط بین افراد جامعه و حوزه عمومی به دو بخش دولت و غیردولتی تقسیم می‌شود.

سامانی با اشاره به حوزه عمومی غیردولتی، عنوان کرد: حوزه عمومی خارج از دولت، فضایی است که مربوط به بخش خصوصی و قلمرو حاکمیت دولت نیست، فضای عمومی است که شهروندان جامعه به صورت برابر می‌توانند به مفاهمه و تبادل نظر بنشینند، شاید کار ویژه آن نظارت بر کارکرد دولت باشد.

سخنگوی وزارت کشور بیان داشت: مصادیق حوزه عمومی خارج از دولت در کشور ما احزاب و تشکل‌های سیاسی، رسانه‌ها، بسیج، انجمن‌های علمی و فرهنگی، سازمان‌های مردم نهاد و شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند.

وی اظهار داشت: قانون اساسی ما نه تنها حوزه حاکمیت را در اصل ششم متکی به اراده عمومی دانسته بلکه اصول فراوانی از قانون اساسی ما در حوزه عمومی خارج از دولت را به رسمیت شناخته است.

سامانی گفت: به تاسی از قانون اساسی دولت تدبیر هم تلاش کرده که اعمال حاکمیت خود در حوزه دولتی را طوری ساماندهی کند که منجر به تقویت حفظ حریم دو حوزه زندگی خصوصی افراد و تقویت نهادهای مدنی شود، شاهد مثال آن هم منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور است.

سخنگوی وزارت کشور ابراز کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا ویژگی‌های خاص نسبت به سایر مصادیق دارد، ما در تمامی سطوح تقسیم کشوری اعضای شورا حضور رسمی دارند، هیچ‌شبکه‌ای به فراگیری شوراهای اسلامی شهر و روستا نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی دیگر شوراها این است که افراد این شورا به پشتوانه رای مردم انتخاب شدند، اعضای شورا پیش از ورود به اخذ رای مراحل تایید صلاحیت قانونی را طی می‌کنند.

سامانی عنوان کرد: اداره امور محلی بر اساس مقتضیات محلی است و در چهارچوب سیاست ها و برنامه های کلان کشور شده است، در واقع شوراها انتخاب می‌شوند تا بر اساس مقتضیات آن محله تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در نظر گرفته شود.

سخنگوی وزارت کشور بیان داشت: از دیگر اقدامات شوراهای شهر و روستا انتقال مطالبات محلی به تصمیم گیران ملی است، در نهایت شوراها به عنوان بازوهای مؤثر و کارآمد حاکمیت کمک می‌کنند که سیاست‌های عمومی کشور در سطح مناطق به نحو شایسته اجرا شود.

وی اظهار داشت: مهمترین سرمایه نظام شورایی در کشور جمهوری اسلامی ایران، سرمایه انسانی موجود در این شبکه است، در حال حاضر 117 هزار و 56 نفر اعضای شورای شهر و روستای کشور هستند.

سخنگوی وزارت کشور بیان داشت: شوراهای اسلامی شهر و روستا طبق قوانین جایگاهی رفیع دارند، به همین دلیل تأکید داریم که دقت عموم مردم و نامزدها در انتخابات آتی در نقش و اهمیت این نهاد و قوانین و مقرارت مردمی آن، حدود صلاحیت‌ها، اختیارات و ویژگی‌ها و فرآیند انتخاب اعضای شورا بیشتر شود.

سامانی گفت: ما در حال حاضر چهار دوره انتخابات شورای شهر و روستا را تجربه کردیم، ضرورت دارد که از این تجربه برای ساخت شورایی کارآمد، پویا و قانون‌مدار در دوره پنجم انتخابات پیش رو نهایت استفاده را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت کشور ابراز کرد: بدون شک پیش شرط اشراف عموم مردم به حدود وظایف و اختیارات شوراها زمینه شایسته‌گزینی در انتخابات آتی است./201/807/ب1

ارسال نظرات