۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۴۸۰۸۹۹

آفتاب تابانِ ترامپ و دورنمایی از رییس دولت دوازدهم

تیم ترامپ خواستار افزایش نظارت‌های آژانس مخصوصاً بر اماکن نظامی ایران است و می‌خواهد برخی محدودیت‌های موقت و 10 ساله بر صنعت هسته‌ای ایران را دائمی کند.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، رویترز خبر داده (https://goo.gl/XqUrFO) ترامپ به‌جای پاره کردن برجام، دنبال محکم‌تر کردن آن و باز مذاکره بر سر تغییر برخی بندهای کلیدی توافق هسته‌ای است. تیم ترامپ خواستار افزایش نظارت‌های آژانس مخصوصاً بر اماکن نظامی ایران است و می‌خواهد برخی محدودیت‌های موقت و 10 ساله بر صنعت هسته‌ای ایران را دائمی کند.

در حال حاضر یک گروه کاری برای صدور مجوز در خصوص واردات برخی تجهیزات حساس توسط ایران تصمیم می‌گیرد که قرار است «ترامپ ادمینیستریشن» [دولت ترامپ] به آن فشار بیاورد و معیارهایش را سخت‌گیرانه‌تر کند. رویترز نوشته جلب موافقت ۵ کشور و همینطور ایران برای حاضر شدن بر سر میز مذاکرات مجدد بسیار سخت خواهد بود. این خبرگزاری از خروجی مذاکرات جدید با نام «JCPOA II» یا همان نامِ‌آشنای «برجام ۲» برای ایرانیان یاد کرده است.

البته میان این مفهوم با چیزی که ریاست جمهوری فعلی ایران به کار می‌برد، از زمین تا به آسمان تفاوت است. آقای روحانی روی تعمیم توافق هسته‌ای و مذاکره با آمریکا به مسائل منطقه و مقاومت اسلامی نام برجام ۲ را می‌گذاشت. حالا دورِ گردون بدجور چرخیده و طرف مقابل در حال فشار آوردن به منظورِ فجیع‌تر کردن مفاد برجام فعلی و الصاق شماره ۲ به آن است!

گاهی اوقات از آدمی که مغرور شده و احساس بلامنازع بودن و قَدَر قدرتی کند، اعمالی سر می‌زند که موجب سقوط و غلتیدن از اوج عزت به حضیض ذلت خواهد شد، همانند فواره‌ای که پایه‌اش سست بنیاد است و ناگهان فرو می‌ریزد.

گَه حضیض و گَه میانه گاه اوج - اندر آن از سعد و نحسی فوج فوج

مخالفان دولت نه بصورت صریح، بلکه در لفافه تذکراتی می‌دادند. اکنون آفتاب تابان ترامپ غبارها را کنار زده و اثبات کرده #بیخود_دلواپس_نبودیم! حقانیت_دلواپسی روز به روز بیشتر در حال نمود و قبول توسط مردم ایران است، امری که به روشنی در سیر نزولیِ محبوبیت دولت فعلی در نظرسنجی‌های داخلی و خارجی قابل مشاهده است.

حال وقت یک توصیه برادرانه به فعالان جبهه انقلاب و دلسوزان مملکت است: اکنون فرصتی بی‌بدیل و تاریخی، در اختیارمان قرار گرفته؛ امید که قوه عاقله‌ای میانتان انتخاب و بر آن اجماع کنید تا گزینه‌ای انقلابی، متخصص، موجّه و خوش سر و زبان راهی مصاف انتخابات شود، کسی که هم مرزبندیِ واضح و ملموس عملی با دولت احمدی‌نژاد داشته باشد و هم متبحر در امر رسانه و مدیریت افکار عمومی بوده تا بتواند پس از پیروزی قاطع در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، به منطقی‌ترین و عقلانی‌ترین نحو ممکن، چالشِ ترامپِ حراف و تاجرپیشه را مدیریت کرده و در وقت لزوم برای حفاظت از منافع ملی و عزت دینی‌مان، جلوی عربده‌کشی‌هایش بایستد.

لازم است این نامزد پیشنهادی، در مباحث مهمی چون تبحر در امر مدیریت، قائل بودن به شفافیت و حاکمیت باز، ساده‌زیستیِ حقیقی، برخورداری از قدرت تحمل مخالف و جمع کردنِ دل چرکین‌ها در ذیل چتر خدمت به کشور، پایبندی به ادب، حر بودن در پذیرش خطا و عذرخواهی و برخورد با نزدیکان نابکار، رعایت احترام مردم، آزاداندیشی و دارا بودن سوابق مبارزه با فساد در زمان دولت‌های فسادخیز  تجربه و کارنامه روشنی در عمل داشته باشد و بتواند آنطور که شایسته انقلاب اسلامی و مردم ایران است، پس از رهبری حکیم بر آنان زعیم باشد.

رویترز در انتهای یادداشت خود از قول یک مقام ایرانیِ نزدیک به رییس جمهور ابراز #دلواپسی کرده که این رفتار دولت جدید آمریکا، موجب ضعیف شدن مذاکره‌کنندگان با غرب و قوت گرفتن «تندروها» خواهد شد. ما بنا داریم با توجه به تجربه زندگی در ایران و رصد شرایط فعلی کشور و همینطور ناظر به تجربه زیست در آمریکا و لمس اقتضائات و شرایط آمریکای پس از ترامپ، شاخصه‌هایی مهم و غیر کلیشه‌ای برای رییس‌جمهور دوازدهم جمهوری اسلامی مطرح کنیم...
اوج تو جویم ز چرخ چه داریم در حضیض
عزّ تو خواهم ز دهر چه داریم در هوان

/1325/102/خ

ارسال نظرات