۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۸۰۹۲۵
کارشناس مسائل فضای مجازی تأکید کرد؛

خانواده‌ها نیازمند شناخت «مالکان رسانه»

کارشناس تربیت دینی، چیستی رسانه‌های دیجیتال، شناخت مالکان، آگاهی باید‌ها و نباید‌های رسانه را بخشی از مصادیق آگاهی‌ مورد نیاز والدین یاد کرد.
رسانه های غربی

حجت‌الاسلام محمد فروهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بیان یکی از راه‌های بهبود وضعیت فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال از سوی خانواده‌ها پرداخت و گفت: از اصول مهم مدیریت رسانه در خانواده‌ها می‌توان به «آموزش و آگاه‌سازی» اشاره کرد چراکه در احادیث معصومین(ع) بارها به این مهم اشاره شده که برای حفظ بنیان خانواده «عمل خیر انجام دهید و آن‌ را به خانواده خود نیز یاد‌آوری کنید و بر پایه فرمان‌برداری از خدا پرورششان دهید.»

کارشناس مسائل فضای مجازی جمع‌آوری اطلاعات در زمینه کارکردها، آسیب‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی و انتشار آن‌ها را میان دوستان، اقوام و نزدیکان، مقدمه فرهنگ‌سازی استفاده درست از رسانه‌ها دانست.

وی با اشاره به ضرورت افزایش اطلاعات و آگاهی‌های مورد نیاز والدین خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آگاهی‌ها در این زمینه آشنایی با آداب، رسوم و فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی، آشنایی با روش‌های تربیتی صحیح در اسلام و آگاهی‌های رسانه‌ای است.

حجت‌الاسلام فروهر از چیستی رسانه‌های دیجیتال، کارکرد‌ها، شناخت مالکان، آگاهی نسبت به باید‌ها و نباید‌ها، اطلاع از شبهات مربوط به رسانه‌ و فضای مجازی و پاسخ‌های آن، شناخت فرهنگ‌های معارض با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و اهداف آن و شناخت متخصصین دلسوز و آگاه رسانه‌های نوظهور و ارتباط با آن‌ها جهت مشاوره و راهنمایی‌های لازم به عنوان مصادیق آگاهی‌های لازم برای والدین یاد کرد.

این کارشناس به ترسیم راهی برای دستیابی به آگاهی‌های لازم خانواده پرداخت و ابراز داشت: یکی از راهکارهای کسب اطلاعات، تجربه‌های شخص است به این معنا که والدین خودشان این فضا را تجربه کنند و با فرصت‌ها و تهدیدهای آن آشنا شوند.

وی افزود: البته ناگفته نماند این روش خطرات و مشکلات بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان دشوار بودن دستیابی به همه ابزارهای ارتباطی و احتمال به دام افتادن خود والدین در چنگال فضای مجازی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام فروهر در پایان با اشاره به حدیث امام صادق(ع) «بادِروا أحداثَکُم بِالحَدیثِ قَبلَ أن تسبِقَکُم إلیهِم المرجِئةُ»، زمان مناسب را در تربیت فرزندان ضروری خواند و ابراز داشت: آموزش و آگاه‌سازی باید در زمانی صورت پذیرد که فرزند به مسائل نامناسب مبتلا نشده و آلودگی‌های فضای مجازی از قبیل فیلم‌ها و مطالب غیر اخلاقی، شبهات فراوان اعتقادی و غیره بر روح و جسم او چیره نشده باشد. /841/ت303/س

ارسال نظرات