۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۴۸۶۶۵۵
در درس خارج آیت الله شبستری بررسی شد؛

احکام اسرای جنگی در اسلام

امام جمعه تبریز در جلسه درس خارج فقه باب جهاد احکام اسرای جنگی را که اسلام آورده است در دو صورت پیش از دستگیری و بعد از دستگیری را مورد بررسی قرار داد.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در جلسه درس خارج فقه جهاد با اشاره به مبحث اسلام آوردن اسراء، اظهار داشت: اسراء ممکن است در اثناء جنگ اسلام بیاورند و یا بعد از دستگیری مسلمان شوند.

وی با بیان اینکه اگر پیش از اسارت مسلمان شوند، نمی شود آنها را به قتل رساند و نمی شود به عنوان برده گرفت و یا در برابر فداء آزاد کرد، ابراز داشت: پیامبر فرموده است آن زمان که انسان کلمه لااله الا الله را گفت جان و مال او محفوظ است، این روایت دلالت بر این امر دارد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: تکلیف کسانی که قبل از ظفر مسلمانان و دستگیری، مسلمان شوند جان آنها محفوظ است و اموال منقول نیز برای خود آنها است و فرزندان آنها نیز احکام مسلمانان را دارند، اصل نیز بر عدم جواز تصرف در مال غیر است و مصداق روشن آن در قتل است که به طریق اولی اموال او محفوظ است.

وی با اشاره به مبحث اسلام آوردن بعد از دستگیری و پیروزی مسلمانان، ابراز داشت: بعد از شهادتین قتل او ساقط است اما می توان او را برده گرفت، یا بر او منت گذاشت و آزاد کرد و یا در مقابل فداء او را آزاد کرد، دلیل این امر ادعای اجماع در تذکره، علامه در منتهی و جواهر تعبیر بلاخلاف آورده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایت زهری از امام سجاد (ع) که می فرماید «اَلاْسیرُ اِذا اَسْلَمَ فَقَدْ حَقَنَ دَمَهُ وَ صارَفَیْئا»، افزود: این روایت از ادله حکم مسأله منت گذاشتن و آزادی، فداء و بردگی اسیری که بعد از پیروزی مسلمانان مسلمان شده است می باشد و بنابراین قتل او جایز نیست.

وی با اشاره به سیره نبی مکرم اسلام در آزادی مسلمانان، ادامه داد: شأن نزول آیه «ثُمَّ اَنزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلی رَسولِهِ و عَلَی المُؤمِنینَ و عَذَّبَ الَّذینَ کَفَروا و ذلِکَ جَزاءُ الکـفِرین» درباره جنگ مسلمانان با قبیله هوازن است و در این رابطه نازل شده است.

آیت الله شبستری خاطرنشان کرد: پیامبر(ص)حدود 6 هزار نفر از زنان و کودکان این قبیله را اسیر و میان مسلمانان قسمت کرد؛ اما با اسلام آوردن هوازن، آنان نمایندگانی را برای آزادی اسیران خود نزد پیامبر فرستادند که آن حضرت سهم خود و بنی‌هاشم را به آنان بخشید و دیگر مسلمانان نیز به جز گروهی که درخواست فدیه کردند، اسیران خود را آزاد‌ کردند./854/202/ب2

ارسال نظرات