۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۴۹۱۰۲۹
پژوهشگر حوزوی هشدار داد؛

اصالت کتابخوانی در حال رنگ باختن

حجت‌الاسلام محبی گفت: مطالعه کتاب‌ها باید با عشق و علاقه باشد، اما متأسفانه شوق کتاب خواندن در اثر درگیری زیاد با فضای مجازی , مشکلات زندگی گرفته شده است.
حجت الاسلام علی محبی مدیر مدرسه فاطمی قم

حجت‌الاسلام علی محبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، «مطالعه» را یکی از عواملی که سبب رشد فرهنگی جامعه می‌شود، معرفی کرد و گفت: مطالعه کتاب‌ها باید با عشق و علاقه باشد، اما متأسفانه علاقه و شوق کتاب خواندن در اثر درگیری زیاد با فضای مجازی، مشکلات زندگی و غیره گرفته شده است.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به سیره علما در کتابخوانی و مطالعه اظهار داشت: علاقه به کتاب خواندن را در سیره علمای بزرگی همچون آیت‌الله بروجردی(ره) می‌توان مشاهده کرد چراکه به اندازه‌ای غرق در مطالعه می‌ شدند که حتی گذر زمان را هم احساس نمی‌کردند.

وی اداه داد: با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درمی‌یابیم که هیچ  چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد؛ بنابراین مسؤولان در مدارس اعم از حوزوی و غیر حوزوی باید برای دانش‌آموزان خود راه و روش مطالعه و کتابخوانی را تبیین کنند.

از سوی دولت باید برای کتاب‌ها یارانه در نظر گرفته شود

حجت‌الاسلام محبی با اشاره به قیمت نسبتاً بالای برخی کتاب‌ها عنوان کرد: ضروری است از سوی دولت بودجه‌ای به عنوان «یارانه کتاب» در نظر گرفته شود تا جوانان دیگر برای خرید کتاب‌هایی که مطالعه آنها برای زندگی‌شان مفید است، مانند کتب اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، تفسیری و غیره با مشکلات مالی روبه رو نشوند.

مطالعه؛ ورزشی فکری

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای افراد جامعه به ویژه جوانان ضروری است که حداقل روزی دو یا سه ساعت مطالعه هدفمند داشته باشند، چراکه مطالعه نوعی ورزش فکری است و انسان هنگامی که با خواندن کتاب عادت کرده و انس با مطالعه بگیرد، اگر یک روز را بدون مطالعه بگذراند، نوعی ناراحتی در خود احساس می‌کند و همین حس سبب جذب او به مطالعه می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته‌ای که مسؤولان باید به آن توجه داشته باشند این است که کتابخانه ها را مجهز به امکانات رفاهی کرده و همچنین آنها را از کتاب‌های مفید و جذاب غنی سازند تا دانشجویان و طلاب پایبند به کتابخانه بمانند و از آن فراری نباشند.

اصالت مطالعه در حال رنگ باختن!

حجت‌الاسلام محبی مطالعه کتاب با لپ تاپ، تبلت و یا گوشی‌های موبایل را سبب از بین رفتن انس با کتاب دانست و ابراز داشت: متأسفانه برخی از افراد جامعه به این بهانه اقدام به فروش کتابخانه خود می‌کنند که نرم افزار این کتب در گوشی‌هایشان موجود است و این کار درستی نیست چراکه اساس مطالعه و اصالت آن با این اقدام از بین می‌رود.

سوغات فرهنگی به جای سوغات خوراکی!

پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه فرهنگ «هدیه دادن کتاب» باید در جامعه نهادینه شود، ابراز داشت: ضروری است به افراد کتبی هدیه داده شود که درخور شأن و سن آنها باشد تا از آن استفاده‌های لازم را ببرند.

وی در پایان یادآور شد: برای اینکه فرهنگ هدیه کتاب هرچه زودتر در جامعه نهادینه شود، افراد باید هنگام سفر به شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد مقدس سوغات فرهنگی برای افراد شهر و دیار خود به ارمغان ببرند تا افراد جامعه نسبت به این موضوع کتابخوانی اهتمام بیشتری بورزند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات