۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۹۶۲۴۶
کتابخوانی رمز پیشرفت ملت‌ها؛

دشوارترين وظيفه در ترویج كتابخواني بر دوش آموزش و پرورش

رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس گفت: پس از خانواده، دشوارترين وظيفه در اشاعه كتابخواني در هر جامعه‌اي بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است.
نیما زارع

نیما زارع رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در ایران روزانه زیر 2 دقیقه است، گفت: برای رسیدن به فرهنگ كتابخوانی و بسترسازی فرهنگی برای آن، یك برنامه‌ریزی صحیح و منطقی لازم است كه با ارایه راه‌كارها، فرهنگ كتابخوانی را در جامعه ایرانی عملی ساخته و به تداوم این فرهنگ در جامعه بینجامد.

وی معتقد است که نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در بین عموم مردم با ایجاد انگیزه و احساس نیاز به كتاب و كتابخوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه میان مخاطبان در جامعه دارد که با برنامه‌ریزی‌هایی از سوی دولت و حمایت از گروه‌های مردمی در این امر محقق می‌شود. 

رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس تصریح کرد: در ابتدا با آگاهی بخشی می‌توان زمینه را برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی فراهم کرد. این آگاهی بخشی مرحله ای است که به كمك وسایل ارتباط جمعی، بروشورها و تابلوی اعلانات و جلسات معرفی و نقد و... برای مخاطبان ایجاد شود.

زارع با بیان اینکه در کنار ترویج فرهنگ کتابخوانی و بهره‌گیری از راهکارها باید انگیزه‌ی مخاطب را هم مورد توجه قرار داد چرا که برای تحقق این هدف هر دو  در یک راستا قرار دارند، گفت: متولیان فرهنگ و هنر باید با فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که دراختیار دستگاه‌هاست، برای این امر فرهنگ سازی کنند.

وی «سوغات فرهنگی کتاب» را در مسیر انتقال فرهنگ ناب و اصیل لایه‌های گوناگون اجتماعی طرح مفیدی دانست و ادامه داد: این اقدام و فعالیت به صورت حرکت‌های مردمی نتایج خوبی را نشان داده‌ است زمانی که در ایام محرم اقدام به اهدا و توزیع کتاب در بعضی هیأت‌ها می‌شود و یا برخی فعالان فرهنگی طرح «نذر کتاب» را اجرا می‌کنند، یقینا دستگاه‌های دولتی و فرهنگی نیز توانایی و یا بسترسازی و حمایت از این نوع حرکت‌های ابتکاری را خواهند داشت.

به گفته رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس، محيط و شرايط خانواده، روش تربيتي و آموزشي والدين، طرز تفکر و نگرش والدين در رابطه با مطالعه و کتابخواني، وجود کتب و نشريات قابل دسترس و همچنين سطح اقتصادي و پايگاه اجتماعي خانواده، نقش بسزايي در تقويت عادات مطالعه و کتابخواني دارد.

زارع معتقد است که اگر والدين و افراد بزرگتر خانواده به مطالعه علاقه‌مند باشند، فرزندان آنها نيز، که همواره از اثرات طبيعي روابط عميق عاطفي حاکم در خانواده‌هاي ايراني برخوردار هستند، با کتاب، بيشتر و بهتر آشنا شده و به مطالعه و کتابخواني، عادت مي‌کنند.

وی با خاطرنشان کردن این نکته که پس از خانواده، دشوارترين وظيفه در اشاعه كتابخواني در هر جامعه‌اي بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است تأکید کرد: اگر دانش آموز در مدرسه با كتاب آشنا شده و لذت مطالعه، خودآموزي و افزايش معلومات عمومي را درك كند و به مطالعه خو بگيرد، در تمام دوران زندگي، از كتاب دست نمي‌كشد.

به گفته زارع، آموزش افراد مرتبط با كتاب، كتابخانه ها و كتابداران از طریق تهیه جزوات آموزشی و برگزاری كارگاه‌های آموزشی متمركز كشوری و استانی؛ تعیین حداقل استاندارد (ابزار، امكانات، نیروی انسانی، فضا و...) برای ایجاد جذابیت ورود به كتابخانه‌ها و مطالعه در كتابخانه؛ برگزاری نمایشگاه‌های كتاب در ایام مختلف سال و فروش كتاب با قیمت مناسب؛ ایجاد فروشگاه‌های دایمی كتاب و دیگر محصولات فرهنگ،  ایجاد زمینه لازم برای تشكیل انجمن كتاب و كتابخوان در اقشار و سازمان‌های مختلف از جمله اقدامات دولت در ایجاد تقویت و گسترش فرهنگ کتابخوانی است./825/ت۳۰۲/س

 

 

ارسال نظرات