۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۵۰۰۱۸۰
رقص شمشير ترامپ در رياض؛

بازگشت سايه جنگ

سفر اخير دونالد ترامپ ریيس جمهور ايالات متحده آمريکا به عربستان سعودي براي شركت در رقص شمشير اعراب، آن هم يک  روز پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايران، بار ديگر نشان داد که دو حامي اصلي تروريسم در دنيا يعني واشنگتن و رياض به دشمني خود با نظام و ملت ايران ادامه مي دهند.
آمریکا و عربستان ترامپ و ملک سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه رسالت، سفر اخير دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا به عربستان سعودي براي شركت در رقص شمشير اعراب ، آن هم يک  روز پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايران، بار ديگر نشان داد که دو حامي اصلي تروريسم در دنيا يعني واشنگتن و رياض به دشمني خود با نظام و ملت ايران ادامه مي دهند.

در چنين شرايطي خوش بيني نسبت به دشمنان و اعلام اينکه سايه جنگ از کشور برداشته شده است، چه توجيهي دارد؟ هم اکنون ايالات متحده آمريکا و عربستان سعودي بيش از هر زمان ديگري در صدد تقابل با ايران اسلامي هستند.

بديهي است که آنها در ميدان تقابل با ايران، بازنده اي تمام عيار خواهند بود...  دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا که روز شنبه  وارد رياض شد، قراردادهايي به ارزش صدها ميليارد دلار با سعودي ها امضاء کرد. وي  در جمع سران کشورهاي عربي و اسلامي در رياض رقم واقعي قراردادها را اعلام کرد.

رئيس جمهور آمريکا قراردادهاي امضاء شده با عربستان را تاريخي خواند و گفت : قرارداد هاي تاريخي آمريکا و عربستان سعودي به ارتش سعودي در ايفاي نقشي بزرگتر در منطقه کمک خواهد کرد.ترامپ در اجلاس سران کشورهاي اسلامي و آمريکا در رياض افزود: سرمايه گذاري هاي آمريکا در کشورهاي اسلامي براي حمايت از ملت ها و افزايش ضريب امنيت است.

رئيس جمهور  آمريکا خاطرنشان کرد: آمريکا قراردادهايي به ارزش 400 ميليارد دلار با عربستان سعودي امضاء کرد که 110 ميليارد دلار از نرخ اين توافقنامه شامل فروش تسليحات به سعودي‌ها مي شود. سخنراني دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در نشست ضد ايراني رياض، علي‌رغم رو به رو شدن با استقبال برخي سران کشورهاي عربي با واکنش‌هاي منفي کاربران فضاي مجازي و کارشناسان مواجه شده است.

گروه حماس در فلسطين هم اظهارات ترامپ را محکوم کرد. «فوزي برهوم»، سخنگوي اين جنبش، سخنان رئيس‌جمهور آمريکا را «توهيني به مقاومت مردم فلسطين خواند.»رئيس‌جمهور آمريکا در نشست رياض از جنبش مقاومت مردم فلسطين، حماس در کنار گروه‌هاي تروريستي مانند داعش و القاعده نام برد.

«برهوم» ترامپ را بابت حمايت از اشغالگري رژيم صهيونيستي مورد سرزنش قرار داد و تأکيد کرد که حماس يک جنبش ملي براي آزادسازي فلسطين است. در يمن، کشوري که هدف حملات مرگبار و بدون مجوز ائتلافي از کشورهاي عربي به رهبري عربستان قرار گرفته هزاران نفر در صنعا عليه سفر ترامپ به رياض تظاهرات کردند.

«فارس سعيد»، يک روزنامه‌نگار روزنامه يمني «اليوم» در حساب کاربري‌اش در توئيتر نوشت: «متمايزترين بخش کل اين سخنراني آن است که ترامپ اقدامات عربستان در يمن را مورد تحسين قرار مي‌دهد؛ جنگي که به کشته شدن هزاران نفر منجر شده است.»

«گانضي امين»، يک حقوقدان در اردن، در مطلبي در صفحه فيس‌بوکش نوشت : بخشي از پول‌هاي هزينه‌شده در اين سفر را مي‌شد براي درمان وبايي که در يمن شايع شده هزينه کرد.

حسين اميرعبداللهيان دستيار  ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل در اين خصوص تاکيد کرد که تامين امنيت رژيم صهيونيستي از اهداف سفر ترامپ به منطقه است. امير عبداللهيان در اين خصوص اظهار داشت : ترامپ در مبارزات انتخابي خود برخي از مواضع افراطي و غير واقع بينانه و غيرمنطقي را از جمله در موضوعات مسلمانان و مهاجرت مطرح کرد.

به نظر مي رسد پس از اينکه ترامپ قدرت را در دست گرفت ساختار سياسي آمريکا تلاش کرد وي را مديريت کند. ترامپ با سفر به عربستان و پس از آن تل آويو و سپس واتيکان، اسلام ، يهود و مسيحيت را پوشش قوي براي اهداف پيچيده امنيتي ، نظامي، سياسي و اقتصادي قرار داده است.

اميرعبداللهيان افزود: قانون «جاستا» افشاگري جدي عليه عربستان سعودي بود که خانواده هاي قربانيان حادثه 11 سپتامبر توانستند اين قانون را تصويب و از عربستان سعودي مطالبه خسارت کنند. يکي از بحث هاي پنهان اين سفر اين است که سعودي ها در ازاي امتيازاتي که مي دهند در پي اين هستند تا قانون « جاستا » را به نوعي منتفي کنند تا از نظر حيثيتي متهم اوّل حادثه تروريستي قرار نگيرند.

دستيار ويژه رئيس شوراي اسلامي در امور بين الملل گفت: برنامه پنهان و بسيار فعالي در دستور کار آمريکا ، عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي قرار دارد که بر مبناي آن قرار است برخي از کشورهاي عربي متناسب با شرايط داخلي خود، روابط پنهان خود را با اسرائيل به روابط آشکار تبديل کنند.

قرارداد 100 ميليارد دلاري تسليحاتي عربستان و آمريکا با تضمين استفاده نکردن از اين تسليحات عليه هرگونه جنگ احتمالي با رژيم صهيونيستي است. آن ها سلاح هاي پيشرفته اي را که به عربستان سعودي مي دهند به گونه اي مديريت مي کنند تا عليه رژيم صهيونيستي استفاده نشود.

بر اين اساس  ترامپ تلاش مي کند تا بحث صلح ميان اعراب و رژيم صهيونيستي را پيش ببرد و برخي کشورهاي عربي هم شعار حمايت از فلسطين مي دهند امّا در عمل ، روابط تجاري ، بانکي و امنيتي و حتي روابط سياسي آشکار با رژيم صهيونيستي دارند./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات