۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۵۰۲۴۷۲
دبير جامعه روحانيت كاشان:

افزایش نسل توصیه ای قرآنی است

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند به ما گوشزد مي كند تا با افزايش فرزندان خود نسلهاي آينده را افزايش دهيد و اين در حالي است كه فرزند كمتر نه تنها هيچگونه آسايشي را براي پدر و مادر به همراه نخواهد داشت، بلكه آسايش پدر و مادر را مختل خواهد كرد.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضاشاه فضل پنجشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 6 آيه 27 سوره مباركه مائده، گفت: سوره مائده جزء آخرين سوره هايي است كه بر پيامبراكرم(ص) نازل شد.

وي افزود: خداوند در آيه 27 سوره مباركه مائده مي فرمايد ‹‹وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ›› داستان دو نفر از فرزندان حضرت آدم را براي آنها بيان مي‌كند، قصه اي كه كاملا درست و صحيح است ‹‹إِذْ قَرَّبا قُرْباناً›› زماني كه هابيل و قابيل براي ازدواج قرباني براي خدا آوردند، قرباني هابيل قبول شد و قرباني قابيل قبول نشدِ ‹‹قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ›› و اين چنين شد كه قابيل به هابيل گفت من تو را خواهم كشت و اين دعواي عشق مثلثي كه دو نفر عاشق يك نفر مي شوند و يكي ديگري را مي‌كشد از ابتدا بوده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ›› هزار نكته باريك تر از مو در همين نكته قرآني است، از اين رو انساني كه تقوا ندارد و اهل گناه و فساد است و چنين فردي حتي اگر مسجدي را بنا كند براساس اين آيه خداوند از او قبول نمي كند.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به روايتي مبني بر اينكه انسان از سه خصلت و گناه بايد پرهيز كند، بیان کرد: يكي از گناهان غرور و خود برتر بيني است كه بايد از غرور پرهيز كرد چرا كه شيطان به واسطه غروري كه داشت از درگاه الهي رانده شد، پرهيز از گناه حرص و زياده خواهي كه زياده خواهي حضرت آدم بود كه او را از بهشت بيرون راند و پرهيز از گناه حسد، كه حسد سبب شد قابيل برادر خودش هابيل را به قتل برساند.

وي افزود: يكي از مشكلات افراد حسود اين است كه هر اقدامي كه انجام مي‌دهد به ضرر خودشان تمام مي‌شود و به ديگران نمي توانند ضرر برسانند و اگر چنانچه بتواند به ديگران هم ضرر برسانند بايد جواب ضرر آنها را در قيامت بدهند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: از اين آيه مي توان چنين نتيجه گرفت كه اگر يك نفر ديگري به قتل برساند، خداوند تمام گناهان مقتول را روي دوش قاتل خواهد گذاشت چرا كه اگر مقتول زنده مي ماند شايد توبه مي كرد اما قاتل فرصت توبه را از او گرفته است.

وي افزود: از اين آيه نتيجه مي گيريم كه پشيمان شدن از گناه هميشه به منزله توبه نيست كه هركس از گناهانش پشيمان شد توبه كرده باشد، بلكه توبه براي زماني است كه راهي براي بازگشت وجود داشته باشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آيه بعد مي فرمايد ‹‹مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ وقَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا›› اگر يك نفر ديگري را به قتل برساند مانند اين است كه جماعت زيادي را به قتل رسانيده است چرا كه اگر هابيل زنده مي ماند يك نسل از او ادامه پيدا مي‌كرد.

وي افزود: خداوند اين داستان را بيان كرد تا بگويد كشته شدن يك نفر تا چه اندازه سنگين است چرا كه نسلي كه قرار بود از او باشد وجود ندارد و از طرف ديگر ‹‹وَ مَنْ أَحْياهَا فَکَأَنَّمَا أَحْيا النَّاسَ جَمِيعًا›› و هركس يك نفر را زنده كند به معني اين است كه جماعت زيادي از انسانها را زنده كرده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به بحث فرزند آوري و خطر كشور در بحث فرزند آوري، گفت: جمعيت كشور در حال پيري و كهنسالي است و از طرف ديگر جمعيت مخالفان اهل بيت(ع) در كشور و دشمنان تشيع و اهل بيت(ع) در حال افزايش است.

به گفته وي، ما به تصور اينكه فرزند كمتر زندگي بهتر، به دنبال زندگي راحت و آسوده اي هستيم در حاليكه هرچه چقدر تعداد فرزندان بيشتر باشند، نسلهاي زيادي را در آينده تشكيل خواهند داد و از بين آنها انسانهاي صالح و شايسته اي پا بر عرصه هستي خواهند گذاشت كه ثواب آنها را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: خداوند به ما گوشزد مي كند تا با افزايش فرزندان خود نسلهاي آينده را افزايش دهيم و اين در حالي است كه فرزند كمتر هيچگونه آسايشي را براي پدر و مادر به همراه نخواهد داشت و آسايش پدر و مادر را مختل خواهد كرد در حاليكه فرزند بيشتر براي پدر و مادر به ويژه  هنگام كهنسالي آسايش را به همراه خواهد داشت./۲۰۲/۱۳۰۷/ب۱

ارسال نظرات