۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۵۰۳۱۳۱
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

گذشت ریشه بسیاری از اختلاف ها را می خشکاند

حجت الاسلام فاطمی عفو و بخشش را یکی از صفات ارزشمند بندگان شایسته خداوند معرفی کرد و گفت: یک انسان وارسته باید هنگامی که از وی غیبت یا در حقش بدی شد، امور را به خدا سپرده و از شخص خطاکار گذشت کند.
ایثار

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت لااسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از ارزشمندترین اعمال این ماه تلاوت قرآن کریم است، گفت: ضروری است همه ما با دقت در آیات قرآن، با صفات افراد متقی و پرهیزکار آشنا شده و پس از معرفت به آنها به یکایک آنها عمل کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه «والعافین عن الناس»(عفو و بخشش) یکی از صفات بندگان شایسته خداوند متعال است، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «تخلقوا بأخلاق الله؛ به اخلاق خداوند خودتان را آراسته کنید»؛ بنابراین انسان همواره باید در تلاش باشد تا اخلاق الهی را بشناسد و خود را برای کسب آنها تربیت و تزکیه کند.

وی افزود: ممکن نیست شخصی ادعای تقوامداری داشته باشد و از طرف دیگر اهل ایثار و گذشت نباشد؛ یک انسان وارسته باید هنگامی که از وی غیبت یا در حقش بدی شد، امور را به خدا سپرده و از شخص خطاکار گذشت کند.

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به اینکه امام راحل فرمودند «ما مأمور به وظیفه هستیم نه مأمور به نتیجه» ابراز داشت: انسان باید کار خیر را برای رضای خدا انجام دهد و کاری نداشته باشد که آیا این نتیجه می دهد یا نمی دهد، بلکه باید وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهد و عواقب امور را به دست خداوند متعال بسپارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مشاهده می شود یک خانواده بر سر یک مسأله کوچک، سالیان سال با یکدیگر اختلاف دارند، همه اینها نشانگر عدم وجود روحیه بخشش و عفو در آن خانواده است؛ باید بدانیم که ظلم به خانواده و همچنین ظلم به دیگر افراد سبب می شود تا انسان تنها سختی اعمال صالح را بکشد، اما هیچ ثوابی عائدش نشود، مثلاً در ماه رمضان تنها از روزه گرفتن، گرسنگی و تشنگی برایشان حاصل می شود و هیچگونه ثوابی در پیشگاه خداوند نخواهند داشت.

وی با اشاره به آیه «و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» عنوان کرد: در این آیه شریفه به انسان های متقی شیوه رفتار با افراد بی تقوا آموزش داده شده است؛ بر این اساس نباید این فرهنگ غلط که برخی می گویند «کلوخ انداز را پاداش، سنگ است» را سرلوحه عمل خودمان قرار دهیم، بلکه باید سعی کنیم تا فرهنگ ایثار و گذشت را در جامعه نهادینه کنیم.

حجت الاسلام فاطمی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم فرمودند «وقتی حالت خشم و غضب بر شما هجوم آورد، آن را با عفو کردن دفع کنید»؛ گاهی در منزل اتفاقی می افتد که ممکن است خشم انسان را بر انگیزد، در این حال، انسان باید عصبانیت خود را کنترل کند و با روحیه گذشت کردن، از خطای آنها بگذرد و اینگونه اسباب رضایت خداوند را فراهم کند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات