۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۰۳۴۳۴
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری:

انس با قرآن کریم معرفت انسان را افزایش می‌دهد

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ماه رمضان فرصتی برای برقراری ارتباط عمیق‌تر با قرآن کریم است، گفت: انس با قرآن کریم معرفت انسان را افزایش می‌دهد.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابوالقاسمی دولابی نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، سه‌شنبه شب در مسجد ارگ تهران، گفت: پیامبر(ص) فرمودند: هر چیزی بهاری دارد بهار قرآن کریم ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: بهار به عنوان یکی از فصول سال از ویژگیهای خاصی برخوردار است یکی از ویژگیهای بهار آن است که درختان در این فصل شکوفه می‌دهند، حیات تازه پیدا می‌کنند، ثمر و بار می‌دهند و فصل رشد و رویش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی دولابی با بیان اینکه رمضان ماه بهره برداری از قرآن است، ابراز کرد: اگر قرار باشد قرآن ثمر دهد و کام جان انسان‌های تشنه را سیراب کند و ثمراتش نثار نیازمندان و دلهای مشتقاق شود مناسب ترین فصل برای این مساله ماه رمضان است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ماه رمضان را فرصتی برای برقراری ارتباط عمیق‌تر با قرآن کریم دانست و گفت: انس با قرآن کریم در ماه رمضان سبب دریافت پیامهای هدایتی و خطوط اصلی زندگی برای یک سال آینده است. خداوند متعال قرآن را در ماه مبارک رمضان نازل کرد زیرا ماه رمضان نه تنها بهار قرآن بلکه بهار عالم هستی نیز هست.

وی تصریح کرد: نزول قرآن به این دلیل بود تا بشریت از این کتاب بهترین بهره را ببرد تا زندگی‌اش را بر مدار این کتاب تنظیم کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی دولابی درباره دلایل نزول قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، گفت: نخست اینکه خداوند برخی از انسانها را به صورت خاص و انحصاری تربیت می‌کند تا با چشم باز خداوند را عبادت کنند دیگر آن که درک حقایق قرآن کریم نیاز به چشم و گوش باز دارد بسیاری از انسانها آیات الهی را می‌شنوند ولی درک نمی‌کنند، خداوند در ماه مبارک رمضان گوش انسان را شنوا و چشم او را بینا می‌کند تا قرآن را آنگونه که هستن بفهمد و درک کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه خداوند انسان را خلق کرد و خود عهده دار تربیت او شد، اظهار داشت: خدا، رب و مالک است او هرگز مملوک خود را رها نمی‌کند. خداوند سه سطح تربیت را برعهده دارد نخست تربیت تکوینی، تربیت تشریحی و دیگر تربیت خاص است.

وی اضافه کرد: تربیت تکوینی همه مخلوقات را شامل می‌شود و هر اتفاقی که در عالم رخ می‌دهد نشان از تربیت تکوینی او دارد. معنای رب العالمین به این معناست که او همه عالم را رشد و حرکت می‌دهد که هیچ یک از مخلوقات خارج از دایره تربیت تکوینی نیستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی دولابی ادامه داد: خداوند هر چیزی را که خلق کرد کامل آفرید به همین سبب هیچ نقص و خسرانی در مخلوقات الهی وجود ندارد. تربیت تکوینی به سبب کمی گستره‌اش همه عالم را فراگرفته است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رحمت عامه پروردگار، اظهار داشت: رحمت عامه خداوند پایه تربیت تکوینی است. انسان اگر برای کسب دنیا تلاش کند خداوند براساس صلاحدید دنیا را به او می‌دهد زیرا رحمت خداوند همه عالم را فرا گرفته است و این همان ربوبیت تکوینی است.

وی درباره تربیت تشریحی عنوان کرد: انسان باید در ماه مبارک رمضان معرفتش افزایش یابد چرا که مقدرات یک سال انسان در این ماه رقم می‌خورد. تربیت تشریحی براساس چهار چوب وحیانی صورت می‌پذیرد این نسخه تربیتی مربوط به مومنان می‌شود و کفار فارغ از این نوع تربیت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی دولابی ادامه داد: مومن زیر بیرق قرآن و تحت تربیت ائمه اطهار(ع) قرار دارد در حالی که کفار خود را تحت تربیت هوا و هوس قرار می‌دهند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تربیت خواص، گفت: خداوند خودش خواص را تربیت می‌کند، آنان هرگز به سمت گناه نمی‌روند. خداوند در شب معراج فرمود: احمد می‌دانی زندگی گوارا از آن چه کسی است؟ عیش گورا برای کسی است که از یاد من فاصله نمی‌گیرد و نعمت مرا فراموش نمی‌کند؛ کسی که از خدا را اعراض کند زندگی سختی در پیش خواهد داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انسان اگر مراقبه داشته باشد خداوند محبتی را در دل او ریشه دار می‌کند که قلبش تنها جایگاه خداوند باشد نه غیر او، چنین کسی چشم و دلش باز می‌شود و خداوند در ماه مبارک رمضان تربیت خاصه را براین قلبها نازل می‌کند./۲۰۱/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات