۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۰۳۷۹۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

فساد ثروتمندان، جامعه را هلاک می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان این که عمل انسان بر روح تأثیر می‌گذارد و همیشه با انسان خواهد بود، گفت: اگر کسانی که خدا به آنها نعمت داده است فساد کنند تمام جامعه را با خود نابود خواهند کرد.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، در درس تفسیر سوره اسراء که در مسجد مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: در آیه 13 سوره اسراء خداوند تصریح می‌کند که ما بخت و اقبال تمام انسان‌ها را به دست خودشان داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیات این حقیقت را بیان می‌کند که انسان نتیجه سعی و تلاش خود در دنیا را می‌بیند و هر چیزی که با اختیار خود به دنبال آن بوده را خواهد دید.

آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به این که بعد از مرگ روح انسان شاهد تمام اتفاقاتی است که می‌افتد و وقتی همه از سر قبر انسان می‌روند احساس تنهایی شدیدی می‌کند، گفت: تنها کسی که بر سر قبر می‌ماند تجسم عمل انسان است که همراه او است.

وی افزود: انسان وقتی چیزی را می‌داند به آن علم می‌گویند و به بخشی از علم خود که به آن اعتقاد دارد ایمان می‌گویند و به بخشی از ایمان عمل می‌کند؛ هر عمل در روح انسان اثری می‌گذارد و اگر عمل انسان عمل خوبی باشد اثر مثبت و نورانی بر روح خواهد داشت و اگر عمل بدی باشد اثرش منفی و ظلمت خواهد بود.

استاد حوزه علمیه بابیان این که اگر عملی تکرار نشود آن اثر از بین می‌رود، تصریح کرد: اگر عمل تکرار شد در روح تثبیت می‌شود و تبدیل به ملکه می‌شود و با روح انسان متحد می‌شود و در همه جا و در هر عالَمی با انسان هست و انسان بر اساس عمل خود قضاوت می‌شود و اگر عمل بدی را انجام دهیم فقط سر خودمان کلاه گذاشته‌ایم.

وی با بیان این که هر کس مسؤول عمل خودش است، گفت: کسی که هدایت می‌شود به نفع خودش است و خدا ضرری نمی‌بیند که انسان گمراه شود یا هدایت شود؛ خداوند می‌گوید که هیچ‌کس بار دیگری را نمی‌کشد و هر کس باید در برابر عمل خود پاسخگو باشد.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار داشت: خدا به انسان یک طبیعت داد که گرایش به مادیات دارد و یک فطرت داد که گرایش به معنویات دارد و اختیار داد که هر کدام را که بخواهیم انتخاب کنیم و عقل داد که چراغ راه انسان باشد و حق را از باطل تشخیص دهد و به این‌ها اکتفا نکرد و پیامبران(ص) را فرستاد تا ما را هدایت کنند تا ما خود را نجات دهیم.

وی با بیان این که ما یا رهرو حق هستیم و یا رهرو باطل اظهار داشت: اگر بهشتی نشدیم جهنمی خواهیم شد و بین بهشت و جهنم چیزی وجود ندارد؛ جاهایی هم هست که یک جامعه با هم هلاک می‌شوند و آن جایی است که کسانی که خدا به آن‌ها نعمت زیادی داده است شروع به فسق و فساد کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند می‌فرماید اگر بزرگان یک قوم که ما به آن‌ها نعمت دادیم به جای این که شاکر باشند به فساد مشغول شوند و گرفتار شهوت و قدرت و جاه‌طلبی شوند جامعه را به فساد و هلاکت می‌کشند؛ این قصه گذشته نیست بلکه قصه امروز است و اگر بزرگان و متمولین ما هم گرفتار فساد شوند همه جامعه نابود خواهند شد./843/پ202/س

 

ارسال نظرات