۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۵۰۴۷۶۵
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

ایمان به قیامت انسان را به انجام نیکی و اجتناب از بدی سوق می دهد

استاد حوزه علمیه گفت: اعتقاد و ایمان به خداوند و قیامت انسان را در انجام عمل خیر و اجتناب از زشتی ها یاری می‌کند.
انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، امروز به مناسبت 17 ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اگر خداوند انسان را عقل کامل عطا می‌کرد که این عقل کامل برای تشخیص همه خوبی ها و بدی ها قدرت داشت، نیازی به هدایت از جانب پروردگار به وسیله کتاب های آسمانی و انبیا نداشت.

وی افزود: اگر انسان ها به صورت فردی همه خوبی ها و بدی ها را تشخیص می دادند و در صورتی که از قدرت ایمان به خدا و قیامت برخوردار بودند قطعا به همه تکالیف خود عمل می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در تبیین اینکه همه انسان های عاقل می دانند که علم تنها قادر به وادار کردن انسان به ترک بدی ها و انجام خوبی ها را ندارد، ابراز کرد: علم تنها به انسان بدی ها و خوبی ها را نشان می دهد و از آن انرژی که بتواند دست ما را بگیرد و ما را در انجام خوبی ها و ترک بدی ها یاری دهد، خالی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بخش اعظم خوبی ها و بدی ها را اکثر انسان ها درک می کنند، گفت: همین بخش اعظم نه به خوبی ها رو می کنند و نه از بدی ها روی بر می گردانند اما اگر خداوند چنان عقلی به ما داده بود که این عقل در عین حال علم هم بود همه خوبی ها و بدی ها را درک می کرد و تشخیص می داد اما قدرت بردن انسان به عرصه خوبی و جلوگیری از افتادن در عرصه بدی را نداشت بنابراین وجود ایمان امری لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: انسان با ایمان خود را مملوک خداوند و او را ناظر بر اعمال می داند به همین سبب سعی می کند که به کارهای نیک بپردازد تا خداوند او را در انجام کار خیر مشاهده کند و به هیچ بدی رو نمی‌کند که محبوبش در بدی او را مشاهده نکند.

استاد حوزه علمیه گفت: بسیاری از عاقلان منکر قیامت هستند، آنان تنها به این نتیجه رسیده اند که عالم هستی کارگردان دارد و در بیان خود متذکر شدند که عالم نمی شود بدون مدیر باشد همچنین آنها به این که در عالم هیچ کتابی مانند قرآن وجود ندارد اذعان کرده اند اما بیشتر آنها مسیحی، یهودی و لائیک از دنیا رفتند بنابراین آشکار می شود که عقل به تنهایی فاقد قدرت اجرایی است.

وی ادامه داد: انرژی که انسان را به انجام عمل خیر و اجتناب از عمل بد هدایت می کند اعتقاد و ایمان به خدا و قیامت است. انسان اگر با دلش خدا را در عالم هستی و وجود خودش مشاهده کند نتیجه ایمان است. انسان اگر به آفاق فکر کند و خود را مورد دقت قرار دهد خواهد فهمید که حق است.

استاد حوزه علمیه گفت: انسان زمانی که به حقانیت خداوند پی برد به طور قطع به عادل بودن او نیز اعتراف خواهد کرد که چنین پروردگاری اجازه نمی دهد که میلیون ها انسان بی گناه به دست ظالمان کشته شده و مالشان غارت شود و در نهایت این ظالم و مظلوم بعد از مرگشان تنها در خاک قرار گیرند بدون اینکه به کیفر حقیقی اعمال و پاداششان برسند چنین پایانی برخلاف عدالت خداوند است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر خداوند بخواهد سران عربستان متجاوز و قاتل را در عالم دنیا مجازات کند آیا بیش از اعدام می‌تواند به مجازات دیگری محکوم کند خب حکم اعدام برای قتل عام هزاران انسان یمنی تنها حکم قتل یک نفر است بنابراین خداوند انتقام کامل را به جهان آخرت موکول کرده چرا که عالم دنیا ظرفیت چنین مجازات و یا پاداش به انسان های با تقوا را ندارد.

این مفسر قرآن کریم گفت: عقل انسان قادر است همه خوبی ها و بدی ها را درک کند و این عقل دارای دو چهره باطنی و ظاهری است عقل باطنی می تواند الهامات الهی را درک کند اما اگر این عقل با گناه زنگ بزند دیگر الهام الهی را درک نخواهد کرد. خداوند توبه را برای سیقل دادن زنگار قلب و عقل قرار داده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عقل درون با عقل بیرون که ائمه اطهار هستند عقل کامل می شود./۲۰۲/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات