۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۵۰۵۵۵۶
در برنامه چشمه معرفت مطرح شد؛

پاسخ آ‌یت الله مکارم به شبهه ای درباره منافات تعیین مقدرات با اختیار انسان

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی به شبهه ای مبنی بر این که اگر مقدرات انسان در شب قدر تعیین می شود پس انسان ها اختیاری ندارند، پاسخ داد.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با بیان این که شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان از شب های پرفیض و عظیم است، گفت: شب قدر دو ویژگی دارد، اول این که مقدرات سال آینده انسان در این شب تعیین می شود و سرنوشت انسان ها و کشورها معین خواهد شد.

وی افزود: شاید گفته شود که اگر مقدرات انسان در شب قدر تعیین می شود پس انسان ها اختیاری ندارند، جواب این است که سرنوشت ها بر اساس لیاقت های انسان تعیین می شود، مثلا رییس دولتی بر سرکار آمده و می خواهد افرادی را برای کار انتخاب کند برای این کار باید بر اساس لیاقت ها پست ها را به افراد بدهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر انسان لیاقت بالایی داشته باشد در شب قدر مقدرات خوبی خواهد داشت، اظهار کرد: اگر انسان آلوده، گناهکار و دارای لیاقت کم باشد مقدرات او بر همان اساس خواهد بود.

وی ادامه داد: خداوند متعال عادل و حکیم است و کارهای او بر اساس حساب و حکمت انجام می شود، تعیین مقدرات در شب های قدر بر اساس لیاقت ها و ارزش های وجودی انسان عین عدالت محسوب می شود؛ یکی از فلسفه های احیای شب های قدر این است که مردم بیدار بمانند، توبه کنند و صفات زشت را از خود دور کرده و آراسته به صفات فاضله شوند تا در پیشگاه الهی شایستگی بیشتری پیدا کنند و مقدرات بهتری برای آن ها در نظر گرفته شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که از دیگر امتیازات شب قدر نزول قرآن است، ابراز داشت: قرآن دارای دو نزول دفعی و تدریجی است، تمام قرآن یک بار به صورت یکجا و دفعی بر قلب پاک پیامبر در شب قدر نازل شد، همچنین نزول تدریجی قرآن در طول 23 سال بر اساس نیازها و حوادث مختلف بوده است.

وی عنوان کرد: نعمت بزرگ قرآن در شب قدر به انسان ها داده شده از این رو از بهترین و مهم ترین شب های سال است، یکی از برنامه های شب قدر این است که انسان ها قرآن را به سر می گذارند و خداوند را به قرآن کریم و کسانی که در این کتاب الهی مدح شده اند قسم می دهند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: قرآن کریم کتاب عمل است و باید بالای سر گذاشته شود، از مهم ترین مسائل در شب قدر آمیخته شدن آن با نام مبارک امیرمؤمنان علی(ع) است، یک الگوی بسیار مهم از جامعه بشری امشب در مقابل انسان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: انسان باید سعی کند که  خود را به سیره، اخلاق و صفات حضرت نزدیک کند، در روایات آمده که ایمان علی بن ابی طالب(ع) از زمین و آسمان بزرگتر و بیشتر است، در کتب اهل سنت آمده که پیامبر فرمودند اگر تمام آسمان و زمین در یک کفه ترازو گذاشته و ایمان علی(ع) را در کفه ای دیگر بگذارند کفه ای که ایمان حضرت قرار دارد سنگینی پیدا می کند، چنین روایتی در یکی از کتب اهل سنت از عمر بن خطاب هم نقل شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ایمان قوی افتخار بزرگ علی(ع) است، گفت: حضرت در عمل این ایمان قوی را بسیار واضح نشان دادند؛ اشعث بن قیس جزو منافقان بود اما در لابلای صفوف یاران امیرمؤمنان قرار داشت و تا جایی که می توانست خرابکاری می کرد.

وی افزود: روزی این شخص با مسلمانی دعوایی داشت و پرونده او در اختیار امیرمؤمنان(ع) بود، شب قبل از دادگاه، اشعث با حلوایی لذیذ به در خانه حضرت علی(ع) رفت تا قلب حضرت را به خود جلب کند، او تصور می کرد که علی(ع) رأی به نفع او می دهد؛ حضرت به اشعث فرمود آمده ای که علی را فریب دهی؟ اگر زکات و صدقه است که به ما نمی رسد و اگر رشوه به شمار می رود ما اهل رشوه نیستیم، اشعث گفت این حلوا هدیه است که حضرت فرمودند بر رشوه نام هدیه گذاشته ای اما اگر تمام آنچه زیر آسمان است را به علی بدهند که پوست جویی را از دهان مورچه ای بیرون بیاورد این کار را نخواهد کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: شیعیان علی بن ابی طالب(ع) باید قدم جای قدم های حضرت بگذارند و از ایمان ایشان سرمشق بگیرند، شیعیان باید پای حق و عدالت به هر قیمتی بایستند و امشب که شب قدر به شمار می رود با خدا خود در این مسیر عهد ببندند./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات