۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۵۰۵۹۰۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

سنت حسنه اطعام، سنت پسنديده نبوي است

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه پيامبراكرم(ص) مسلمانان را دعوت و اطعام مي كرد، گفت: سنت حسنه اطعام كه در بين شيعيان در ايام محرم و رمضان رايج است، يك سنت پسنديده نبوي است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل بعد از ظهر امروز شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير  قرآن مسجد امام خميني(ره)، گفت: خداوند در آيه 53 سوره مباركه احزاب، آداب ميهماني رفتن به خانه پيامبر اكرم(ص) را مطرح مي كند.

وي با اشاره به اينكه يكي از سنت هاي پيامبر اكرم(ص) دعوت از مؤمنان و مسلمانان مدينه و مكه به منزل و اطعام آنها بود، افزود: سنت حسنه اطعام كه در بين شيعيان در ايام محرم و رمضان رايج است يك سنت پسنديده نبوي است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: افرادي كه اطعام دادن به مسلمانان و شيعيان را نوعي اسراف مي دانند بايد بدانند اطعام دادن به مسلمانان نه تنها اسراف نيست بلكه در سيره پيامبر اكرم(ص) است كه هر كس توانمند است و داراي تمكن مالي است به مناسبت هاي مختلف مذهبي اطعام كند، بنابراين اطعام به مسلمانان بايد به گونه اي باشد كه هم اغنيا و هم نيازمندان از آن بهره مند شوند.  

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند كفاره بسياري از گناهان از جمله قسم و روزه را اطعام به نيازمندان قرار داده است، از اين رو خداوند در آيه 53 سوره مباركه احزاب، آداب ميهماني رفتن به منزل پيامبر اكرم(ص) را بيان مي‌كند كه وقتي وارد منزل پيامبر اكرم(ص) شويد، كه شما را دعوت كرده است، به اين معني كه نه زودتر و نه ديرتر وارد منزل پيامبراكرم(ص) شويد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد ‹‹لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ›› وقتي به خانه پيامبر برويد كه به شما اذن و اجازه بدهد، زودتر از آن وقتي كه به شما گفته وارد منزل نشويد، چرا كه برخي از مؤمنان يك ساعت زودتر از زماني كه آنها را دعوت كرده بود وارد منزل پيامبر مي شدند و به گفت‌وگو مشغول مي شدند اما اين آيه نازل شد كه همان ساعاتي كه شما را دعوت كرده است به منزل پيامبر برويد.

وي افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا››  وقتي غذاي خود را خورديد از منزل پيامبراكرم(ص) برويد ‹‹وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ›› آنجا ننشينيد و با يكديگر صحبت كنيد چون برخي از ميهمانان بعد از صرف غذا ساعات ها نشسته و با يكديگر گفت وگو مي‌كردند، از اين رو خداوند مي فرمايد هم به موقع به مهماني برويد و هم بعد از صرف غذا از منزل پيامبر خارج شويد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند مي فرمايد «اين كار شما سبب اذيت پيامبراكرم مي شود»، اما پيامبر حيا دارد و از شما نمي خواهد از خانه خارج شويد، اما خداوند حيا نمي‌كند و حق را بيان مي‌كند و اگر پيامبر حرفي نمي زند دليل بر رضايت حضرت نيست.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد ‹‹وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجاب›› وقتي مردم به منزل پيامبر مي رفتند، خانواده حضرت نيز دركارهاي پذيرايي كمك مي‌كردند، از اين رو اين آيه مي فرمايد،  اگرشما مي خواهيد وسائل ميهماني را از خانواده پيامبر بگيرد از پس پرده باشد ‹‹ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ›› اگر از پس پرده از خانواده پيامبر غذا دريافت كنيد هم براي قلب شما بهتر است و هم براي قلب خانواده پيامبر بهتر است.

وي افزود: اين آيه يكي از فلسفه هاي حجاب را بيان مي‌كند كه مي گويد اگر حجاب و پوشش باشد و زن و مرد نامحرم به يكديگر نگاه نكنند، قلبشان پاك تر مي‌ماند حتي اگر همسر پيامبر باشد و مقام بالايي داشته باشد براي قلب او بهتر است كه به نامحرم نگاه نكند و براي مرد نيز هر چقدر هم كه باتقوا باشد و مقام علمي بالايي داشته باشد برايش بهتر است چشم خود را از نامحرم بپوشاند.

حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: خيلي از كساني كه احساس مي‌كنند قلبشان مرده است و در ايام ماه رمضان اشك آنها جاري نمي‌شود، بخش عمده اي از آن به دليل اين است كه چشم خود را از گناه و نامحرم نمي پوشانند و خداوند اشك چشم را از آنها مي گيرد، از اين رو اين آيه با صراحت كامل مي فرمايد، نگاه به نامحرم سبب مي شود قلب انسان از طهارت و پاكي خارج شود.

وي در ادامه به تفاوت منسب خلافت و امامت اميرمؤمنان(ع) نيز اشاره كرد و گفت: اميرمؤمنان(ع) بعد از غدير خم هم امام مسلمين بود چه مردم با او بيعت کنند چه بيعت نکنند، ضمن اينكه ساير ائمه بيعت مسليمن را نداشتند اما، امامت آنها بر قرار بود.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: بعد از پيامبراكرم(ص) مردم با امیرمؤمنان(ع) به عنوان خليف بيعت نکردند، بنابراين حضرت زماني خليفه شد که بعد از عثمان مردم به ايشان مراجعه کردند و درخواست بيعت با اميرمؤمنان(ع) را داشتند، از اين رو امامت نياز به بيعت ندارد، اما خلافت نياز به بيعت دارد.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه در غدير خم پيامبراكرم(ص) و اميرمؤمنان(ع) را هم به عنوان امام معرفي کرد و هم به عنوان خليفه، يادآور شد: بيعت در غدير در مورد امامت نبوده بلکه در مورد خلافت بوده است.

وي افزود: اگر مردم با غير از اميرمؤمنان(ع) براي خلافت بيعت کنند، چيزي از ارزش اميرمؤمنان(ع) کم نمي‌کند و بيعت مردم با اميرمؤمنان(ع) نيز چيزي به ارزشهاي حضرت اضافه نمي کند بلكه فقط اين مردم هستند که با بيعت شان با اميرمومنان(ع) يا غير ايشان نشان مي دهند، بلوغ عقلي و سياسي شان در چه حد است. /1307/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات