۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۰۹۵۱۸
کدخدایی:

حقوق بشر آمریکایی بر پایه تبعیض استوار است

سخنگو شورای نگهبان با تشریح سیاست ایالات متحده گفت: آمریکا یک نگاه کاملا تبعیض‌آمیز را به مقوله حقوق بشر دارد.
عباسعلی کدخدایی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، چهارشنبه ۱۴ تیر در اختتامیه دومین جشنواره حقوق بشری آمریکایی در تالار سوره حوزه هنری، گفت: برگزاری دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی گامی از سر دلسوزی است، به این دلیل که اداعاهای دروغین ایالات متحده در خصوص حقوق بشر را افشا می‌کند، همچنین این جشنواره عاملی است تا هویت واقعی آمریکا با زبان هنر که ابزاری تاثیرگذار است.

وی افزود: امروز غرب مدعی حفظ حقوق بشر شده است، به همین دلیل باید بررسی کنیم شاخصه‌‌هایی که آنان برای حفظ حقوق بشر می‌برند، چیست؟ باید توجه داشت که پایه‌های اصلی حقوق بشر مبتنی بر اعلامیه سال ۱۹۴۸ سازمان ملل است که در طول زمان به آن موضوعاتی اضافه شد. ولیکن همین قانون که از طرف غربیان ترسیم شده بارها از سوی آمریکائیان زیر پا گذاشته شده است که نمود آن را در سرکوب جنبش‌های آزادی بخش، حمایت از حکومت‌های دیکتاتوری و جنگ ویتنام به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به حقوق بشر از نوع آمریکایی، عنوان داشت: حقوق بشر آمریکایی مبتنی بر تبعیض است چون آنها با رفتارهای تبعیض آمیز خود بزرگترین ناقض حقوق بشر هستند برای مثال آمریکایی‌ها در قبال رخدادهای کنونی در یمن، سکوت می‌کنند، به این دلیل که آل سعود دستش به خون مردم بیگناه مردم بحرین آغشته است. 

عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: در خصوص ایران نیز آمریکا با حمایت خود از گروهک تروریستی منافقین که دستش به خون مردم کشورمان آغشته است، ثابت کرده است به هیچ وجه نمی‌تواند حافظ حقوق بشر باشد.

وی ادامه داد: عنصر نابرابری را می‌توان به عنوان دومین مشخصه حقوق بشر آمریکایی معرفی کرد. رفتار آمریکایی‌ها در کنوانسیون منع تبعیض، کنوانسیون پاریس و... از جمله این نابرابری‌ها است. 

کدخدایی با پرداختن به سومین مولفه در خصوص حقوق بشر آمریکایی، اظهار داشت: سومین شاخصه‌ آمریکا در حقوق بشر مد نظر خود توسل به زور است این بخش را به خوبی طی دو دهه اخیر از سوی آمریکائیان مشاهده کرده‌ایم که با توضیحات غیر معقول به افغانستان و عراق حمله کردند و جان کثیری از مردم را گرفتند.

کدخدایی با تشریح چهارمین مشخصه حقوق بشر آمریکایی، اظهار داشت: ایالات متحده آمریکایی اصولا به تمام معاهدات و قراردادهای بین المللی بی‌توجهی می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان، گفت: برخوردهای آمریکا با «شورای امنیت» و «سازمان یونسکو» نمونه‌های بارز بی‌توجهی آمریکایی‌ها به معاهدات بین المللی است. در واقع حقوق بشر آمریکایی با ترسیم توسعه طلبی شکل گرفته است و مراجع بین‌المللی هم تا زمانی که با منافع آمریکا همخوانی دارد؛ رسمیت دارد. آمریکا امروز با رفتارهای خود به روشنی تبعیض نژادی را فریاد می‌زند به نحوی که این رفتار تبعیض آمیز اعتراض مردم آمریکا را هم در پی داشته است. مؤلفه‌های حقوق بشر از دیدگاه آمریکا در مداخلهگری، استفاده از روش‌های دوگانه، توسل به زور و عدم به توجه به مراجع و سازمان‌های بین‌المللی نمود پیدا کرده است./۸۵۶/ 
۲۰۲/ص

ارسال نظرات