۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۵۱۰۳۱۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

صبر و تقوا پیش‌نیاز عبور انسان مؤمن از دشواری‌های دین‌داری است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در مسیر دین‌داری دشواری‌ها و موانع بسیاری به وجود می‌آید که بدون صبر و تقوا و استقامت و استواری نمی‌توان از آن‌ها عبور کرد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، در ادامه مبحث دوگانه قرآنی صبر و تقوا، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «... إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»؛ هر کس تقوا پیشه کند و صبر و شکیبایی نماید سرانجام پیروز می‌شود؛ چراکه خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تقوا و صبر، به تشریح صبر از نگاه عترت پرداخت و اضافه کرد: در آموزه‌های رسیده از اهل‌بیت (ع) به نقش صبر و جایگاه کلیدی آن نسبت به سایر ارزش‌ها اشارات لطیف و عمیقی شده است ازجمله امام علی (ع) صبر را به سَرِ ایمان مانند کرده و فرموده: «الصبر من الأیمان کالرأس من الجسد، لاخیر فی جسد لارأس معه ولاخبر فی ایمان لاصبر معه»؛ صبر در مجموعه ایمان به مانند سر است نسبت به پیکر انسان؛ بدن بی‌سر فایده‌ای ندارد در ایمان بدون صبر هم خیری وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: تشبیه صبر به سر نشان‌دهنده جنبه حیاتی آن در باروری باورهای ایمانی است، بی‌سَر نمی‌توان زیست و بی‌صبر هم نمی‌توان به حیات دینی ادامه داد.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی ادامه داد: در مسیر دین‌داری بسیاری از دشواری‌ها و موانع به وجود می‌آید که بدون استقامت و استواری نمی‌توان از آن‌ها عبور کرد.

وی تصریح کرد: هنگامی که صفت زیبای صبر با ملکه تقوا در درون آدمی به هم گره خورد سرنوشت زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها نیز دگرگون خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در رابطه به صبر و ظفر فرمود: «من استوطأ مرکب الصبر ظفر»؛ آنکه بر مرکب صبر قرار گرفت به پیروزی دست یافت.

وی افزود: درزمینهٔ صبر و استعانت از آن هم روایات متعددی ازجمله «الصبر عون علی کل امر»، «الصبر اعون شئ علی الدهر» و «حسن الصبر عون علی کل امر» آمده است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه صبر و شکر مکمل ایمان است، ادامه داد: در این زمینه امام علی (ع) تأکید کرده که «استتموا نعم الله علیکم بالصبر علی طاعته والمحافظة علی ما استحفظکم من کتابه» و فرموده نعمت‌هایی که خداوند بر شما ارزانی داشته با صبر بر طاعت او و اجتناب از نافرمانی او به تمام و کمال رسانید./202/9314/ب1

ارسال نظرات