۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۲۰۷۲۹
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی تشریح کرد؛

علل افزایش طلاق/ ایثار ‏سبب استحکام ازدواج است‏

حجت الاسلام پورذهبی با اشاره به کمرنگ شدن تقدس ازدواج و کاهش قبح طلاق در جوامع امروزی، عدم مسؤولیت پذیری کافی و آستانه تحمل پایین زوجین را از علل افزایش طلاق دانست و گفت: ایثار و از خودگذشتگی ‏سبب استحکام ازدواج است.
حجت الاسلام پورذهبی

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، ‏در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره عوامل حفظ پیوند مقدس زناشویی و علل افزایش طلاق به مناسبت هفته ازدواج، گفت: ازدواج حضرت امیر(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س) با ارزش ترین ازدواجی است که در عالم صورت گرفته چرا که ازدواج دو معصوم با این درجه از معنویت بی سابقه است.

وی ادامه داد: حتی ازدواج پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت خدیجه(س) هم با تمام فضائلی که ایشان دارند در سطح ازدواج امام علی(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) نیست و این ازدواج ارزشمندترین ازدواج هاست، کفویت میان این دو بزرگوار بسیار مهم است، چرا که اگر حضرت زهرا(س) نبودند هیچ کس دیگری هم کفو امیرالمؤمنین(ع) نبود که بتواند مادر امام حسین و امام حسن(ع) باشد، بر اساس روایات شیعه این موضوع درباره حضرت زهرا(س) و کفو ایشان هم مطرح است.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی امام علی(ع) را «اَبُ الائمه» و حضرت فاطمه(س) را «اُمَّ الائمه» دانست و ‏افزود: این ازدواج از این حیث هم قابل توجه است، سادگی و بی آلایشی این ازدواج هم بسیار مهم است و امروزه این موضوع سادگی و ازدواج آسان باید از سوی شیعیان ایشان به عنوان یک ارزش پذیرفته شود تا بخشی از مشکل ازدواج جوانان هم از این طریق حل و فصل شود.

حجت الاسلام پورذهبی با اشاره به سطح توان مالی پایین حضرت امیرالمؤمنین(ع) در هنگام ازدواج، اظهار داشت: به همین دلیل برخی زنان مدینه به حضرت زهرا(س) طعنه می زدند و حضرت(س) را در این خصوص ملامت می کردند، صاحب کتاب «اعلام النساء» می گوید وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) گلایه حضرت زهرا(س) از زنان مدینه را شنیدند فرمودند« دخترم من تو را به عقد کسی درآوردم که در دنیا و آخرت سید و سرور خواهد بود» ، در واقع وزن معنوی حضرت امیر(ع) آنچنان بالا بود که هیچ کس را نمی توانستند با ایشان مقایسه کنند.

وی داشتن توشه معنوی برای امر ازدواج را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: پیامبر اسلام(ص) با پذیرش ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) این درس بزرگ را به ما داده اند که برای زندگی مشترک معنویت از مادیات مهم تر است و ما به عنوان پیروان ایشان باید تبعیت کنیم، متأسفانه گاهی در ازدواج ها اصلاً به مسائل معنوی و ایمان دختر و پسر توجهی از سوی خانواده ها نمی شود.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور، تصریح کرد: بخشی از مشکل طلاق به عدم مسئولیت پذیری کافی زوجین در اداره زندگی مشترک بر می گردد، مسائل اخلاقی و فرهنگی در این خصوص خیلی مهم است، خرده گرفتن زوجین نسبت به یکدیگر می تواند سبب دلزدگی آنان شود، ایثار و از خودگذشتگی عاملی است که می تواند سبب استحکام و تداوم پیوند زناشویی شود.

عدم توجه به هم کفو بودن عروس و داماد عامل طلاق/ خطر کاهش قبح طلاق در جوامع امروزی

حجت الاسلام پورذهبی اظهار داشت: البته برخی افراد در نقطه شروع زندگی اشتباه می کنند و همسر خود را درست انتخاب نمی کنند، همسران باید هم کفو یکدیگر باشند تا بتوانند زندگی پایداری داشته باشند، هر چه مشترکات جسمی و روحی افراد و وضعیت خانواده ها به یکدیگر نزدیک تر باشد امکان و احتمال فروپاشی زندگی زوجین هم کمتر است.

وی ریخته شدن قبح طلاق در جامعه امروزی را از عوامل افزایش طلاق ارزیابی کرد و افزود: تقدس ازدواج و قبح طلاق نزد افراد جامعه در گذشته خیلی بیشتر از امروز بود و زن و شوهرها حتی با وجود مشکلات و ناسازگاری هایی که گاهاً در بعضی خانواده ها وجود داشت سعی می کردند تا یکدیگر را تحمل کنند، عادی شدن طلاق و کم شدن تحمل ها سبب شده تا زوجین با کوچکترین مشکلی تصمیمی به جدایی از یکدیگر بگیرند و جامعه هم متأسفانه این موضوع را پذیرفته است، در زمان گذشته زوجین به این راحتی حاضر به طلاق نبودند و اطرافیان و خانواده هم جهت مصالحه و آشتی زن و شوهرها بیشتر فعال بودند.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی طلاق را امری حلال در اسلام دانست که از سوی شارع مقدس برای موارد ضروری و اختلافات غیر قابل حل و اساسی میان زن و شوهر در نظر گرفته شده و اظهار داشت: گاهی مشکلاتی در خانواده ها وجود دارد که ادامه زندگی را غیر ممکن و یا بسیار سخت می کند، اما جوانان ما باید بیاموزند که به دلیل مشکلات بسیار کوچک و اختلافات جزئی با طلاق کانون مقدس خانواده را از هم نپاشند، طلاق آخرین راه برای رهایی از مشکلات است.

حجت الاسلام پورذهبی با اشاره به ارقام بسیار بالای مهریه ها در جامعه امروزی گفت: گرچه باید انسان در هر زمانی به شرایط خاص و عرف جامعه خود توجه داشته باشد، اما رقم های بالای مهریه هم نمی تواند تضمینی برای آینده خانم ها و حفظ زندگی آن ها شود، البته اصراری نیست که همه افراد با مهریه 14 سکه بهار آزادی ازدواج کنند، اما با توجه به سیره ائمه معصومین(ع) و احادیث شیعه می فهمیم که مهریه با رقم های بالا ملاک خوشبختی افراد نیست و این موضوع در ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) مشهود است. /869/ت302/ب1

ارسال نظرات