۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۲۴۱۲۲
با حضور آیت الله مکارم صورت می گیرد؛

برگزاری کنگره سیره اهل بیت با محوریت امیرمؤمنان

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم از کنگره سیره اهل بیت با محوریت شخصیت امیرمؤمنان در روز پنجشنبه ۲۳ شهریور با سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مدرسه امام کاظم(ع) خبر داد.
حجت الاسلام راغبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی راغبی رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم امروز در نشست رسانه ای دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره امیرمؤمنان که در مؤسسه اسلام اصیل برگزار شد، از برگزاری این کنگره در روز پنجشنبه 23 شهریور با حضور و سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مدرسه امام کاظم(ع) خبر داد.

وی با اشاره به محورها این کنگره افزود: 8 محور برای کنگره در نظر گرفته شده است که شامل جایگاه قرآن در سیره امیرمؤمنان علی(ع)، اقتصاد و معیشت از منظر امام علی(ع)، سیره علوی فرهنگ و معاشرت، اخلاق و تربیت از دیدگاه امام علی(ع)، حاکمیت و سیاست در سیره امام علی(ع)، امام علی(ع)؛ علم و عقلانیت، سیره علوی معنویت و عبادت و هنر و ادبیات در سیره علوی می شود.

دبیر کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) با بیان این که بیش از هزار و 200 مقاله با این محورها به دبیرخانه واصل شد، اظهار داشت: 765 اثر و مقاله از این تعداد پذیرفته شد، پس از بررسی مقالات پذیرفته شدگان 14 مقاله به عنوان مقالات برتر که دارای امتیازات ویژه بودند انتخاب شدند که ان شاءالله به عتبات عالیات مشرف خواهند شد.

وی ادامه داد: غیر از اثرهای برتر، مقالات در چند سطح دسته بندی شده است، 141 مقله اثر علمی پژوهشی تشخیص داده شد که در مجلات علمی پژوهشی چاپ خواهد شد و میزان اعتبار بالایی خواهد داشت، 256 اثر دارای اعتبار علمی ترویجی بوده و 368 اثر علمی تخصصی هستند.

حجت الاسلام راغبی با بیان این که چکیده همه این آثار چاپ شده و در روز کنگره به مهمانان اهدا خواهد شد، ابراز داشت: این مجموعه به چند زبان هم ترجمه خواهد شد، پدیدآورندگان این آثار 468 نفر از برادران و 313 نفر از خواهران هستند که 758 نفر دانشگاهی و ما بقی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه محسوب می شوند.

وی عنوان کرد: سطح علمی پدیدآورندگان به این صورت است که 439 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه ها، دارای مدرک سطح 4، دکترا یا فوق دکترا و 342 نفر طلبه و دانشجو  دارای مدرک فوق لیسانس و سطح 3 هستند، با توجه به این که همایش مجوز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یعنی ISC را اخذ کرده همه کسانی که در این کنگره شرکت و در کمیسیون های علمی کنگره حضو پیدا می کنند به آن ها گواهی حضور این همایش داده می شود و می توانند از اعتبار این پایگاه برای اعتبار خود استفاده کنند.

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: اساتید حوزه و دانشگاه در جهت بررسی و ارزیابی مقالات همراهی خوبی کردند چون حجم مقالات بر خلاف همایش های معمولی که نهایتا 100 مقاله به شمار می رود، بیش از هزار و 200 مقاله بوده و کار را برای کمیته علمی بسیار سخت کرده بود، یکی از علت های طولانی شدن کنگره این بود که این آثار باید مورد بررسی قرار می گرفت.

وی اضافه کرد: از کشورهای عربی و کشورهایی همانند آمریکا و انگلیس مؤسساتی همکاری علمی داشتند، برخی از اساتید هم با محدودیت هایی که وجود دارد مقالات خود را ارسال کرده اند، در طول این دو سال چند پیش نشست در دانشگاه ها و جامعة المصطفی برگزار شده و فعالیت های جنبی به صورت مستمر وجود داشته است.

حجت الاسلام راغبی  با بیان این که این کنگره یک جریان برای ترویج فرهنگ و مکتب اهل بیت(ع) است، گفت: امیدواریم این حرکت به صورت بنیاد سیره اهل بیت(ع) ثبت شود، بخش دوم این کنگره در دو ماه آینده در عتبات عالیات برگزار می شود، پس از پایان بخش دوم، سومین کنگره سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار خواهد شد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات