رفتار امام حسین در کربلا منطبق بر عقلانیت بوده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی صغیرا در سخنرانی شب گذشته که در حسینیه شهدای بسیج ناحیه مقاومت امام صادق(ع) واقع در خیابان پاسداران برگزار شد، گفت: نپذیرفتن ولایت اهل بیت(ع) نتیجه محبت داشتن به دنیا است.
وی در ابتدا با بیان عظمت اهل بیت(ع) افزود: اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای در عالم هستی دارند تا جایی که امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست می کند که از شیعیان امیر مؤمنان(ع) باشد.
حجت الاسلام صغیرا اذعان کرد: زیارت جامعه کبیره زیارت فوق العاده بی نظیر در تشریح جایگاه اهل بیت(ع) در عالم هستی است ولی عبارات و مفاهیم بیان شده در این زیارت بخشی از فضائل اهل بیت(ع) را بیان کرده است.
مسؤول فرهنگی سازمان بسیج رسانه استان اصفهان با بیان این که نپذیرفتن ولایت اهل بیت(ع) نتیجه محبت داشتن به دنیا است، اظهار کرد: خداوند در عالم زر از همه بنی آدم عهد گرفته است که تنها از اوامر الهی پیروی کنند ولی عده ای از انسان ها محبت زیادی به دنیا ورزیدند و از معاهده با خداوند خارج شدند، نتیجه چنین فساد عظیمی نپذیرفتن ولایت اهل بیت(ع) بود.
استاد و پژوهشگر حوزه علمیه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف عمر سعد از جنگ با امام حسین(ع)، کشتن ایشان و یارانشان نبود بلکه عمر سعد آلوده به دنیا شده بود و با وجود دعوت هایی که امام حسین(ع) از او داشت، این آلودگیِ به دنیا دستان او را به خون امام حسین(ع) و یاران با وفایشان آلوده کرد.
وی در ادامه در پاسخ به شبهاتی که پیرامون کربلا و قیام امام حسین(ع) مطرح می شود، تشریح کرد: عده ای شبهه می اندازند که چرا با وجود این که امام حسین(ع) در کنار فرات بودند و دسترسی به آب از طریق کَندن چاه ممکن بود، ایشان این کار را نکردند و خودشان را به عطش گرفتار کردند؛ در پاسخ به این شبهه باید بگویم لشکر امام حسین(ع) در محاصره کامل لشکر عمر سعد بوده است و حدود چهار هزار تیرانداز از نهر علقمه محافظت می کردند تا کسی به آن نزدیک نشود، همچنین عمر سعد در نامه ای به امام حسین(ع) می گوید، ولله قسم اگر بشنوم چاهی حفر کرده اید به صورت دسته جمعی به شما حمله می کنم؛ حمله دسته جمعی به معنای زوال و نابودی کامل لشکر امام حسین(ع) و خانواده ایشان بود و ممکن بود نسل امامت که با وجود نازنین امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) تداوم یافت، در کربلا منقطع شود.
حجت الاسلام صغیرا با بیان این که رفتار امام حسین(ع) در کربلا منطبق بر عقلانیت بوده است، ادامه داد: امام حسین(ع) در کربلا در مواجهه با بد و بدتر، سعی در انتخاب کردن بد داشتند؛ گاهی گفته می شود چرا با وجود این که شترهایی در سپاه امام حسین(ع) وجود داشت، امام حسین(ع) دستور به استفاده از شیر شترها را برای جمعیت صادر نمی کردند؛ شتر در قافله وجود داشت ولی هیچ روایت تاریخی نقل نمی کند که این شترها ماده بوده اند و قدرت شیردهی داشته اند؛ عقل حکم می کند که اگر اسباب نجات جان انسان فراهم باشد، از آن اسباب استفاده شود؛ اگر شترهایی وجود داشتند که می توانستند تشنگی افراد قافله را برطرف کنند، برای استفاده از شیر آن شترها نیازی به صدور دستور امام حسین(ع) وجود نداشت؛ همچنین باید متذکر شوم مسأله عطش امام حسین(ع) و اعضاء قافله از ظهر عاشورا شروع می شود./867/پ202/ب1