۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۵۳۰۶۷۰
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی:

حوزه‌های علمیه برای پاسخ به نیازهای جدید جامعه همت مضاعف داشته باشند

استاد درس خارج اصول حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: با توجه به اقدامات و شبهه‌پراکنی‌های دشمنان امروز حوزه‌های علمیه باید برای پاسخ به نیازهای جدید جامعه همت مضاعف داشته باشند.
آیت الله علی قربانی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی قربانی، استاد درس خارج اصول حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، طلبگی را فرصت استثنایی برای خدمت به دین خدا و جامعه اسلامی دانست و اظهار کرد: دنیا به سرعت در حال تغییر و مواجهه با مسائل و رویدادهای جدید در عرصه‌های مختلف است و حوزه علمیه و روحانیت هم باید خود را به‌روز کند.

وی افزود: امروز به‌رغم توطئه‌های زیاد دشمنان دین و سرویس‌های ضد دینی، موج بیداری اسلامی در بین ملت‌های دنیا رو به افزایش بوده و همین امر رسالت حوزه‌های علمیه را برای پاسخگویی به نیاز جامعه در بخش‌های مختلف مضاعف می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی با تأکید بر لزوم بصیرت سیاسی و اجتماعی در بین طلاب جوان و نخبه اضافه کرد: اگر به جریان عاشورا درست نگاه شود نقطه برجسته این قیام بصیرت سیدالشهدا (ع) و زینب (س) است که با ایستادگی و مقاومت و صبر بر شدائد، ذلت ظاهری به‌زعم دشمن را به بزرگ‌ترین و ماندگارترین حرکت ضد استکباری در طول تاریخ تبدیل کردند.

وی ادامه داد: اوج این ایستادگی را در فرمایشات زینب کبری (س) به یزید می‌توان دید که بعد از تحمل همه مصائب فرمود: «و ما رایت الا جمیلا» و این نگاه باید همواره رویکرد طلاب و حوزویان باشد.

استاد درس خارج اصول حوزه علمیه خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود پرشور برگزار کردن محافل عزاداری اباعبدالله الحسین علی (ع) را گامی بزرگ در مسیر تقویت روحیه ایثار و شهادت‌طلبی در جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران الگوپذیری از قیام عاشورا بود که توانست کشوری که قرن‌ها مستعمره اجانب و استکبار جهانی بود را با دم شهادت از تحت سیطره و سلطه آنها رهایی بخشد و پرچم توحید را در آن به اهتزاز درآورد.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و حدود 30 هزار طلبه در حال آموزش در 131 مدرسه علمیه تحت نظر 2 هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 95 به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه سال گذشته به مدیریت استانی ارتقا یافت.

 امسال درمجموع هزار و 700 نفر طلبه در 16 مدرسه علمیه شهرستان‌های مختلف استان خراسان شمالی تحصیل می‌کنند که از این تعداد هزار و 200 نفر برادر و مابقی خواهران هستند و این طلاب در 10 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران تحصیل می‌کنند.

در سال تحصیلی جدید درمجموع 600 طلبه جدید در مدارس علمیه این استان جذب شدند؛ به‌گونه‌ای که از مجموع هزار و 700 طلبه مدارس علمیه خراسان شمالی حدود هزار نفر در سطح یک، 300 نفر در سطح دو و سه و 70 نفر هم در سطح چهار یا درس خارج تحصیل می‌کنند.

این تعداد طلبه زیر نظر 235 استاد تحصیل می‌کنند و در سال تحصیلی جدید تعداد اساتید اعزامی به مدارس علمیه استان 35 نفر و تعداد اساتید بومی و ضمن تحصیل 200 نفر است./9314/ت302/ب2

ارسال نظرات