۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۳۶۷۱۴
آیت‌الله محمدی ری شهری:

بزرگ‌ترین ظلم، ظلم به رهبر و نظام اسلامی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری بزرگترین ظلم را ظلم به رهبر و نظام اسلامی دانست و گفت: براساس آیات الهی ایمانی که همراه ظلم باشد ثابت نبوده و از بین رفتنی خواهد بود.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و مفسر قرآن کریم، شب گذشته در جلسه درس تفسیر سوره بقره که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: محافظت از نماز انسان را رستگار می‌کند.

وی افزود: مسأله محافظت از نماز در  آیات قرآن کریم چنین آمده است «حافظوا علی الصلوات» «و علی صلواتهم یحافظون» محافظت بر نماز به معنای اهمیت دادن به نماز است به بیان دیگر منظور از محافظت بر نماز رعایت آداب و شرایط نماز و اقامه اول وقت این فریضه الهی است.

آیت‌الله محمدی ری شهری با استناد به روایتی از رسول اکرم(ص) ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «کنا مره رعاه الابل فصرنا الیوم رعاه الشمس» مردم ما قبل از آمدن اسلام نگهبانان شتر بودند، بعد از اسلام نگهبانان خورشید شدند؛ منظور زیبای حضرت رسول(ص) این است که مسلمانان مراقب هستند قبل از طلوع خورشید نمازشان را اقامه کنند و مواظب هستند نمازشان قضا نشود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به جایگاه نماز در سیره اولیای الهی، اظهار داشت: ابن عباس از جنگ صفین نقل می‌کند امیرالمومنین(ع) در حال جنگ گاه‌گاهی به آسمان نگاه می‌کردند، من از ایشان سوال کردم که شما چرا در حالی که می‌جنگید گاهی به آسمان نگاه می‌کنید حضرت فرمودند: به آسمان نگاه می‌کنم که اگر ظهر شده نمازم را در اول وقت آن بخوانم؛ ابن عباس با تعجب پرسید ما در حال جنگ هستیم وقت نماز خواندن نداریم حضرت فرمودند: پس ما برای چه می‌جنگیم، اگر نماز و ارتباط با خدا اقامه نشود جنگیدن برای حکومت اسلامی معنایی ندارد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در روایت دیگری آمده است: «شیعتنا رواه الشمس و القمر و النجوم» شیعیان ما مراقب اوقات نماز هستند. قرآن کریم پس از بیان ویژگی‌های مومنان و شرایط رستگاری آنان می‌فرماید: «اولئک هم الوارثون الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون» آن دسته از مومنان که شرایط رستگاری را دارند در دنیا سعادتمند و در آخرت وارث بهشت جاویدان هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به سایر ویژگی‌های انسان‌های رستگار که در آیات قرآن بیان شده است، ابراز کرد: برخی آیات برای بیان ویژگی‌های انسان‌های رستگار ایمان را در کنار تقوا مطرح کرده است مانند «یا ایها الذین اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیله و جاهدوا فی سبیله لعلکم تفلحون» ای اهل ایمان تقوا داشته باشید، برای خود وسیله‌ای برای تقرب به خدا فراهم کنید و با تمام توان برای رضای خدا به میدان بیایید شاید شما از رستگاران شوید.

وی افزود: خداوند در آیه 45 سوره انفال می‌فرماید: «یاایها الذین آمنوا اذا لقیتم فئه فاثبتوا واذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون» ای کسانی که ایمان آوردید اگر در برابر دشمن قرار گرفتید میدان را خالی نکنید، خدا را بسیار یاد کنید شاید شما رستگار شوید.
آیت‌الله محمدی ری‌شهری با بیان اینکه برخی آیات تنها یکی از آثار ایمان را به عنوان راه رستگاری معرفی می‌کند، گفت: مانند آیه «فاذکروا آلاء الله لعلکم تفلحون» نعمتهای خدا را یاد کنید که این شما را به سعادت می‌رساند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: معاذبن جبل از رسول اکرم(ص) نقل می‌کند: در هر حالی خدا را بسیار یاد کنید هیچ کاری مهمتر از یاد خدا نیست یک نفر پرسید آیا جبهه رفتن از یاد خدا مهمتر نیست حضرت پاسخ دادند: اگر یاد خدا نباشد جهاد در راه خدا هم اتفاق نمی‌افتد، اگر همه انسان‌ها با خدا ارتباط داشتند جنگی لازم نبود، اگر می‌خواهید در جهاد ثابت قدم باشید باید خود را در محضر خدا بدانید، دوباره پرسیدند آیا جهاد کافی نیست حضرت فرمودند: جهاد بدون ذکر خدا و ذکر خدا بدون جهاد هر دو ناکافی و اشتباه است، جهاد یکی از مصادیق یاد خدا است.

وی با بیان اینکه دسته‌ای‌ آیات ایمان را از اسباب رستگاری معرفی می‌کند، تصریح کرد: آنها آیاتی هستند که بر ویژگی ایمان به تنهایی تکیه کردند از جمله آیه 27 سوره ابراهیم که می‌فرماید: «یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت فی الحیاه الدنیا و فی الاخره و یضل الله الظالمین و یفعل الله ما یشاء» اگر کسی ایمان آورد خدا او را به قول ثابت، ثابت قدم می‌کند، اهل ایمان در دنیا و آخرت ثابت قدم هستند، ثبات قدم در دنیا به این معنا است که انسان ارتباطش با خدا در دنیا قطع نمی‌شود و معنای ثابت قدم در آخرت این است که انسان در بهشت به زندگی جادوانه دست می‌یابد.

این مفسر قرآن کریم با استناد به روایتی از امام صادق(ع)، ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: ایمان بعضی افراد عاریه‌ای است و لحظه آخر از بین می‌رود، چه بسیار انسانهایی هستند که در دنیا باایمان زندگی کردند اما لحظه مرگ بی‌ایمان از دنیا می‌روند و شیطان در لحظه آخر ارتباط آنها را با خدا قطع می‌کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: بر اساس آیه 27 سوره ابراهیم کسانی که ظلم می‌کنند همان کسانی هستند که ایمانشان عاریه‌ای است و در لحظه آخر ایمان خود را از دست می‌دهند، ایمانی که همراه ظلم باشد ثابت نیست و از بین رفتنی است، اگر کسی بخواهد در دنیا و آخرت سعادتمند باشد باید به خانواده، دوستان، همسایگان، مردم و نظام اسلامی ظلم نکند، بزرگترین ظلم، ظلم به نظام اسلامی و رهبر حکومت اسلامی است./813/پ
۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات