۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۵۳۷۳۷۷
کارشناس رادیو معارف مطرح کرد؛

تلاش مستمر ائمه و انبیا برای رفع جهالت و ضلالت از جامعه

حجت الاسلام ضیایی گفت: نه تنها تلاش و رسالت امام حسین(ع) بلکه رسالت تمامی انبیا و اوصیای الهی از حضرت آدم(ع) تا پیامبر اکرم(ص)، همین رفع نیازهای بشری و ابتلائات دنیوی آنان بوده است.
ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حجت الاسلام سید بهاء الدین ضیایی در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که هر شب در محل بیت و حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی و با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال برگزاری است، به توصیف و تبیین فرازهای زیارت اربعین که بیانگر صفات و ویژگی های سیدالشهداست، پرداخت.

کارشناس مذهبی رادیو معارف با اشاره به تأکید زیارت اربعین روی علت قیام سیدالشهدا(ع) و تلاش ایشان برای رفع جهالت از جامعه، اظهارکرد: تلاشی که امام حسین(ع) داشتند این بود که مشکلات و دردهای مردم را رفع کند که از جمله آن می توان به جهالت، ضلالت و گمراهی انسان ها اشاره کرد. با رجوع به تاریخ می بینیم نه تنها تلاش و رسالت امام حسین(ع) بلکه رسالت تمامی انبیا و اوصیای الهی از حضرت آدم(ع) تا پیامبر اکرم(ص)، همین رفع نیازهای بشری و ابتلائات دنیوی آنان بوده است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در برهه ای از زمان به نبوت رسید که جاهلیت و ضلالت در شبه جزیره عربستان موج می زد ولی رفع جهالت و ضلالت از جامعه آنقدر شگرف و ویژه است که نه تنها یکی از رسالت های عظیم ایشان بود، بلکه می توان از آن به عنوان تنها رسالت پیامبر(ص) یادکرد.

حجت الاسلام ضیایی ضمن تأکید بر ضرورت پیروی امامان معصوم(ع) از این خط و مشی رسالت نبوی اظهارکرد: پس از نبوت پیامبر(ع) و تلاش های بسیاری که ایشان برای کنار رفتن پرده جهالت از اذهان مردم جامعه داشتند، امیرمؤمنان(ع) ۲۵سال خانه نشینی کرد تا به انجام این وظیفه خطیر نایل شود. ایشان در ضمن خطبه ای به مردمی که ۲۵ سال بیعت خود در غدیر خم را شکسته بودند، فرمودند «آن جهالت و ضلالتی که در ابتدای خورشید اسلام در شبه جزیره عربستان وجود داشت، به راستی بار دیگر طلوع کرده است و شما را همان ‌ابتلای عظیم جهالت در حال فرو بردن است که من به مبارزه و پیکار با آن بر خواهم آمد.»

وی در پاسخ به این پرسش که «در زمان ولایت و خلافت حدودا 5 ساله امیرمؤمنان(ع) چه گذشت؟» گفت: سه جنگ جمل، صفین و نهروان که ماحصل وقایع آن زمان بوده است، به طوری که می توان آنها را در زمان پیامبر اکرم(ص) بی سابقه دانست و در توصیف آن همین بس که در زمان پیامبر(ص) جنگ پدر با پسر و پسر با پدر و برادر با برادر بود ولی بالأخره آن جنگ ها دارای غنایم و فتوحات جنگی وجود داشت.

کارشناس مذهبی رادیو معارف با اشاره به تداوم سیره پیامبر(ص) در زندگی سایر معصومان(ع) خاطرنشان کرد: طبق اظهارات و بیانات اهل بیت(ع) می توان سیره امام زمان(عج) را نیز مطابق سیره جدشان پیامبر اکرم(ص) دانست.

حجت الاسلام ضیایی یادآور شد: نتیجه عزاداری اربعین ما باید این باشد که به خودمان برگردیم و تمام بت های نفس مان را بشکنیم و به خودمان رجعت کنیم؛ چون اگر کسی رجعت به خویش نکند، نه تنها به خود ظلم کرده، بلکه خود را خرج خدا نکرده و خرج کدخدا و نفس و بت های نفسانی و غرایز و امیالش کرده است.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: طبق نامه ای که امام زمان(عج) به شیخ مفید داشته، ضمن بیان برخی مسایل به علت طولانی بودن غیبت اشاره ای کرده و در بیان آن چنین گفته اند که «یکی از مهم ترین دلایل طولانی بودن غیبت جهالتی است که نهایتش حیرت و ضلالتی است که بر چهره بشر ظاهر می شود و می توان تنها منشا آن را بها دادن به نفس و میولات نفسانی دانست.

حجت الاسلام ضیایی گفت: نباید در دوره غیبت دست روی دست گذاشت و صرفا دعای تعجیل فرج را خواند و نباید دیدگاه منفعلانه نسبت به فرج داشت بلکه باید انتظار فرج را توأمان با عمل در پیش گرفت که اگر این طور نباشد دو بلا سر ما می آید که اولا از حجت خدا محروم می شویم و ثانیا در این دوره بهت زده و حیران می مانیم.

وی خاطر نشان کرد: باید بدانیم صراط تاریک و باریک و برنده است و ما نباید فریب متشابهات را بخوریم. نباید فریب اشک های عمر سعد را در مجلس یزیدی بخوریم و نباید فراموش کنیم امام حسین(ع) قتیل العبرات است بدین معنا که اشک های سطحی بسیاری بر آن حضرت ریخته شده است بیایید بر عظمت واقعه عاشورا و معرفت حسینی با خون دل گریه کنیم و جزو قتیل العبرات نباشیم./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات