۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۴۰۷۳۷
معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی:

تزكيه و تربيت از مباحث محوری حوزه علمیه است

حجت الاسلام ارشاد گفت: تزكيه و تربيت از مباحث اصولي و محوری حوزه علمیه محسوب مي شود؛ ازاین رو اهتمام به تربيت و تزکیه طلاب كه بر اساس آموزه های دینی خود مربيان جامعه هستند از اهميت ویژه ای برخوردار است.
حجت الاسلام حمید ارشاد معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام حمید ارشاد معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی امروز در جلسه تبیینی طرح جامع تربیتی در جمع معاونان تهذیب و مدیران مدارس علمیه، گفت: تربيت نياز هميشگي انسان و از قدیمي ترین و پيشرفته ترین علوم انساني است.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت امر تربیت در جوامع، ادامه داد: چنانچه از آموزه های قرآن كریم فهميده مي شود تزكيه و تربيت از مباحث اصولي و محوری محسوب مي شود، ازاین رو اهتمام به تربيت در حوزه های علميه از اهميت ویژه ای برخوردار است.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی با بیان اینکه معمولاً در مباحث تربيتي به بيان مطالب اخلاقي آن هم بدون رعایت اولویت ها و ترتيب منطقی مباحاث و مراحل رشد مخاطب پرداخته مي شود، افزود: از این رو نياز به طراحي برنامه جامع تربيتي با لحاظ کردن اولویت ها و ترتيب منطقي مباحث و مراحل رشد طلاب حوزه ها به شدت احساس مي شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح تربیتی جامع مدارس علمیه بر این اساس است که در مرحله اول ميانگين وضعيت اخلاقي طلبه ورودی را در نظر گرفته، سپس به تعميق باورها پرداخته و پس ازآن با تربيت اخلاقي معنوی طلاب زمينه آراستگي به فضائل اخلاقي عبادی و پيراستگي از رذائل اخلاقی و گناهان را فراهم می کند.

حجت الاسلام ارشاد مرحله بعد از تهذیب و تزکیه را توجه به رفتارهای ارزشي و اخلاق عملي طالب علم دانست و تصریح کرد: ضرورت برنامه ریزی برای انس طلاب با قرآن و حدیث قابل انکار نبوده و  همچنین مشاوره طلاب و خانواده های ایشان نیز نیازمند توجه است که در این طرح گنجانیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه جامع، تربیت، اخلاق، شئون طلبگی، تهذیب، درس و اخلاق، قرآن، اوقات فراغت و مسأله ورزش مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: اهتمام مدیران مدارس و معاونان تهذیب به این طرح می تواند در ارتقای اخلاقی و تهذیبی مدارس مؤثر باشد.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه عوامل متعددی مانند مدیر، اساتيد، استاد اخلاق، كادر، فضا و محيط مدرسه و متون آموزشی در تحول اخلاقی طلاب مؤثر است، از این رو باید تمام این امور مورد توجه قرار گیرد./۸۵۴۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات