۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۵۴۱۸۴۲
آیت الله فاضل لنکرانی:

دخالت حکومت در مسأله حجاب مبنای قرآنی دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از روحانیانی که مسأله حجاب را شخصی می دانند،‌ دخالت حکومت در امر حجاب را دارای مبنای قرآنی دانست.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در جمع ائمه جمعه استان مرکزی در دفتر امام جمعه اراک، با تأکید بر ضرورت توجه به وحدت امت اسلامی در برابر دشمنان، ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت را تبریک گفت.

وی با اشاره به آیه شریفه «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّي بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْکَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسي وَ عيسي أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ»، ابراز کرد: این آیه از آیاتی است که خیلی از ما از آن غافلیم و خداوند تبارک و تعالی بر انبیا و نبی اکرم اقامه دین را واجب می داند.

آيت الله فاضل لنکرانی با بیان این که وظیفه انبیا و علما تنها بیان دین نیست، وظیفه اصلی ایشان را اقامه دین دانست و گفت: امام خمینی(ره) با مایه فقهی بسیار بزرگی که داشتند گفتند اقامه دین بر انبیا واجب است و دین باید در جامعه پیاده شود و از این امر لزوم تشکیل حکومت اسلامی استفاده می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی شبهه می کنند که پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند، بله درست است اما ایشان افزون بر این کار اقامه دین کردند که امری واجب است.

وی با انتقاد از برخی روحانیان که مسأله حجاب را شخصی می دانند،‌ اظهار کرد: متأسفانه برخی به حجاب هم بسنده نکرده و مجموعه امر به معروف را استهزاء می کنند و در فضای مجازی می گویند امر به معروف و نهی از منکر فضولی و دخالت در کار دیگران است.

وی افزود: برخی می گویند به چه دلیل حکومت باید در امر حجاب مردم دخالت کند و دلیلی نداریم اما آیات قرآن مخالف گفته این افراد است، از آن جایی که علما ورثه انبیا هستند باید اقامه دین کنند و به میدان بیایند و راهکار ارائه دهند که چگونه دین احیا و اقامه شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: ‌دین را باید در همه ابعاد و در مسائل کلان سیاسی، مقابله با ظلم و گروه هایی که در برابر اسلام ایستاده اند عملی کنیم.

وی در ادامه یکی از پایه های دین را وحدت خواند و افزود: مسلمانان بدون وحدت نمی توانند دین را اقامه کنند و بدون وحدت اسلام در برابر کفر توان ایستادگی ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که وحدت یک امر سیاسی واجب است، گفت: باید ابعاد و زوایای دین را بیشتر بشناسیم چون دین در همه امور همچون؛ اخلاقیات و اقتصاد و دیگر موارد حرف برای گفتن دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که اقامه دین الهی واجب است، ‌ابراز کرد: «ان اقیموا الدین» فقط بعد فقهی را نمی گوید بلکه دین با مجموعه خودش ملاک است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که اظهار کامل دین با همه شئونش از اختیار ما خارج است و در زمان ظهور محقق خواهد شد، گفت: علما در زمان حاضر باید در دایره توان خود ابعاد دین را شناسند و برای مردم تبیین و پیاده کنند.

وی در ادامه با بیان این که ائمه جمعه نباید به سبب اشتغالات از مباحث علمی دور شوند، گفت: اگر کسی بخواهد آخوندی کرده و به وظیفه خود عمل کند همیشه باید ارتباط علمی خود را حفظ کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که امام جمعه شاخص روحانیت در شهر و استان است، بیان کرد: وظیفه امام جمعه تنها در خواندن خطبه های نماز جمعه خلاصه نمی شود بلکه باید قوی ترین نیرو برای دفاع از دین و انقلاب باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مسؤولیت سنگین ائمه جمعه به بیان خاطره ای پرداخت و خاطرنشان کرد: مرحوم والد ما در سفر رهبر معظم انقلاب به قم از ایشان خواستند که ائمه جمعه ای عالم و قوی برای هر منطقه ای در نظر گرفته شود چون امام جمعه واسطه بین نظام و مردم است و باید شاخص باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که روحانیت باید خود را از  لحاظ علمی هرچه بیشتر قوی کند، ابراز کرد: توجه به علم تضمین کننده بقای روحانیت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیات و روایات در اهمیت باب علم، گفت: علم اگر به معنای واقعی در درون انسان ایجاد شد معنویت ایجاد می کند.

وی در ادامه با بیان این که حوزه علمیه اراک با وجود بزرگانی که دارد باید حوزه چشمگیری باشد و اساتید برجسته، فضلای با نشاط و طلبه های با همت را تربیت کند، اظهار داشت: در زمان گذشته در این شهر سلطان العلما بود که حاشیه او بر کفایه بسیار دقایق دارد و برخی این حاشیه را بر حواشی دیگر ترجیح می دهند.

آیت الله فاضل لنکرانی وظیفه اصلی حوزه را تربیت مجتهد ذکر کرد و گفت: اراک این ظرفیت را دارد که علمای بزرگ و مجتهدان نمونه ای را تربیت کند.

وی بیان کرد: آیت الله دری نجف آبادی از شخصیت های به نام نظام بوده و در استان مرکزی سنگر بزرگی برای دفاع از اسلام، شیعه و نظام فراهم کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از عنایات خدا برای حوزه علمیه قم شد و در مشهد، افغانستان و برخی نقاط دیگر شعبه هایی دارد که امیدواریم مقدمات تأسیس آن برای اراک نیز فراهم شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) وسعت فکری روحانیت را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: امیدواریم به برکت وحدت و وسعت فکری قدم های بزرگی برای دین و انقلاب برداریم./927/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات