۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۵۴۰۶۱
دستاوردهای انقلاب اسلامی(۸)

انقلاب عمرانی؛ دستاورد بزرگ نظام اسلامی

دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه عمران و زیر ساخت های گوناگون، نشان دهنده رشد چشمگیر نظام اسلامی در دستیابی به استقلال و خودکفایی در این حوزه با تکیه بر ظرفیت های درونی است و این خدمات توانسته غبار محرومیت را از چهره روستاها و شهرهای فراوانی بزداید و زمینه توسعه و پیشرفت کشور را فراهم نماید
دستاورد

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انقلاب اسلامی ایران با ایجاد تحول عظیم در وضعیت جامعه در حوزه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و زیرساختی، توانست ظرفیت های عظیم کشور را در جهت افزایش رفاه عمومی و عدالت اجتماعی و اقتصادی فعال کرده و زمینه را برای پیشرفت کشور در حوزه های گوناگون فراهم کند.

یکی از بخش هایی که پس از انقلاب شاهد تحول بزرگ و دستاودهای بی نظیری بوده است، بخش عمرانی و زیرساختی کشور است که به عنوان محور توسعه و پیشرفت کشور، مورد توجه مسؤولان و کارگزاران نظام اسلامی قرار گرفته و امروز شاهد پیشرفت های چشمگیر در این حوزه در چهاردهه عمر انقلاب اسلامی هستیم.

بررسی دستاوردها و خدمات صورت گرفته در این بخش و مقایسه آن با دوران پیش از انقلاب به عنوان یکی از شاخص های کارآمدی نظام اسلامی می تواند مردم را با دستاوردهای انقلاب در حوزه عمران و زیر ساخت های حیاتی کشور آشنا سازد.

خبرگزاری رسا نیز در ادامه سلسله مطالب خود در زمینه دستاوردهای انقلاب اسلامی، به بررسی حوزه عمرانی و زیرساختی کشور پرداخته است که حاصل آن تقدیم مخاطبان می شود.

انقلاب عمرانی و زیرساختی در روستاها

توسعه عمرانی و زیرساختی در روستاها را می توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام اسلامی در چهار دهه عمر آن دانست و این در حالی است که در دوره پیش از انقلاب، روستاها از مدار خدمت رسانی خارج بوده و از محرومیت مضاعفی برخوردار بودند.

مهم ترین محورهای ارائه خدمات به روستاییان در پس از انقلاب را می توان در مواردی از قبیل راه سازی، تلفن، برق، گاز، بهداشت، شبکه های اینترنتی، محیط های ورزشی، مکانیزاسیون کشاورزی و ساماندهی مسکن روستایی دانست.

قبل از انقلاب و تا سال ۵۸ هیچ دهیاری در روستاهای کشور وجود نداشت اما این رقم تا سال ۹۳ به ۲۶۴۶۲ روستا رسیده است و همچنین در زمینه برق رسانی به روستاها نیز بعد از پیروزی انقلاب کارهای اساسی صورت گرفت و این میزان از ۴۳۵۰ آبادی در اول انقلاب به ۵۴۲۳۲ روستا افزایش یافته است و نیز گازرسانی به روستاهای کشور از جمله مهم ترین خدماتی است که بعد از پیروزی انقلاب برای آن قدم برداشته شده و تاکنون به ۱۴۲۶۲ روستا گازرسانی شده است.

از سویی، تا سال ۵۸ هیچ روستایی پایگاه اتش نشانی نداشت اما تا سال ۹۳ این رقم به ۳۸۰ روستا افزایش یافته است، همچنین سامانه مدیریت پسماند نیز ار جمله مواردی است که قبل از انقلاب و تا سال ۵۸ در هیچ یک از روستاهای کشور وجود نداشت اما تا سال ۹۳ تعداد روستاهای برخوردار از این امکانات به ۶۵۰۰ افزایش یافت.

واحدهای آموزشی روزانه روستایی از جمله مهم ترین دغدغه ها بوده که تا سال ۱۳۵۸ تعداد ۲۲۲۴۴ روستا از آن برخوردار بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در نتیجه دستاوردهای آن این رقم  با افزایش خوبی مواجه شده  و هم اکنون این تعداد به ۵۵۰۰۰ روستا رسیده است

همچنین واحدهای آموزشی شبانه روزی نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش روبرو بوده به طوری که در سال ۵۸ تنها ۹ روستای کشور مراکز آموزشی شبانه روزی داشتند که در سال ۸۵ به ۱۳۸۷ روستا افزایش پیدا کرد

در همین راستا، زمین های ورزشی روستایی در سال ۵۸ تنها در ۱۲ روستا وجود داشت که تاکنون ۲۱۸۲ روستای کشور از زمین های ورزشی برخوردار شده اند. همچنین تعداد سالن های ورزشی روستایی در سال ۵۸ تنها ۵ مورد بود و هم اکنون ۳۶۰ روستا دارای سالن ورزشی می باشد.

بر اساس آمارهای اعلامی وزارت نیرو و سازمان های مربوطه، به ۹۷ روستا از طریق انرژی های نو برق رسانی شده و طول راه های روستایی آسفالت شده که محور اساسی در راه های ارتباطی می باشد در سال ۵۸ به میزان ۲۰۰ کیلومتر بوده و تا سال ۹۳ این میزان به ۱۰۳ هزار کیلومتر رسیده است.

آمار روستاهای برخوردار از خدمات ارتباطی مخابراتی در اول انقلاب ۳۱۲ روستا بوده که اکنون تا سال ۹۳ به ۵۳۱۲۳ روستا رسیده است و همچنین در ۹۹۰۳ روستا دفاتر مخابراتی فعایت دارند.

پیش از انقلاب اسلامی در ۴۷۰۰ روستا آب های روستایی صورت گرفته بود که این میزان تا سال ۹۳ به ۳۲۳۸۶ روستا افزایش یافته است که از نعمت آب آشامیدنی بهره مند هستند.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  هیچ روستایی از طرح بهسازی و آسفالت معابر برخوردار نبود که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون 13هزار کیلومتر از معابر روستاهایی آسفالت و بهسازی شده است.

این آمار نشان دهنده انقلاب بزرگ عمرانی و زیرساختی در روستاهای کشور است که عمدتاً از محرومیت فراوانی برخوردار بوده اند.

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس پیارمون خدمات صورت گرفته در روستاها در دوران پس از انقلاب اینگونه می گوید: « خداوند موقعیت ژئوپولیتیک به کشور داده است و ظرفیت های خدادادی فراوانی وجود دارد که در حد وسع و توان و با توجه به محدودیت ها و تحریم ها و مشکلاتی که استکبار برای ما پیش آور، کار و تلاش در ابعاد زیرساختی زیادی صورت گرفته است که از جمله این فعالیت ها، کارهای صورت گرفته در حوزه عمرانی در روستاها است.»

وی می افزاید: «در حالی که پیش از انقلاب بیش از 60 درصد جمعیت کشور ما در مناطق روستایی زندگی می کردند اما هیچ توجهی به بحث فع محرومیت از روستاها وجود نداست اما پس از انقلاب در روستاها کارهای خوبی در ایجاد زیرساخت های حیاتی کشور انجام شده است و این موضوع توانسته میزان ماندگاری در روستاها را بهتر کند اما باید کار بیشتری صورت بگیردتا جمعیت 23.5 درصدی روستاها حفظ شده و مهاجرت معکوس نیز صورت بگیرد

سید حسین افضلی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره می گوید: «اگر فعالیت های صورت گرفته در بخش زیرساخت های روستایی را با دوران پیش از انقلاب مقایسه کنیم، می توان به حجم بالای کارهای صورت گرفته چهار دهه پس از انقلاب را به وضوح مشاهده کرد»

وی می افزاید: « ما در حال حاضر کمتر روستایی را داریم که راه دسترسی نداشته باشد، این در شرایطی است که قبل از انقلاب شاید در استانهای بسیار برخوردار هم روستاها راه دسترسی نداشتند همچنین در کشور روستایی نداریم که از نعمت برق برخوردار نبوده و آب آشامیدنی مناسب نداشته باشد و حتی در بحث گازرسانی، تعداد روستاهایی که گاز رسانده شده بسیار زیاد بوده و اگر با همین سرعت پیش برویم تا سال آینده تمامی روستاها از نعمت گاز برخوردار خواهند شد

رشد چشمگیر صنعت ریلی کشور در دوران پس از انقلاب

خطوط ریلی و راه‌آهن در هر کشور، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشور های مختلف دارد. از سال 1291 هجری شمسی که اولین قطار در ایران به حرکت درآمد تا سال 1357 حدود 565 کیلومتر خطوط ریلی در ایران ساخته شد اما اکنون ایران نزدیک به 20 هزار کیلومتر خطوط ریلی دارد؛ به عبارتی متوسط سالانه احداث راه‌آهن در ایران قبل از انقلاب 80 کیلومتر بوده و این عدد بعد از انقلاب به 168 کیلومتر افزایش یافته است.

مجموع پروژه های ریلی بهره برداری شده از آغاز فعالیت راه آهن تا کنون، 45 محور بوده است که 12 پروژه یا محور به قبل از انقلاب و 33 پروژه یا محور به بعد از انقلاب اختصاص دارد و این در حالی است که تا پيش از پيروزي انقلاب نزديك به 4067 كيلومتر خط آهن در كشور ايجاد شد كه اين آمار امروز به 8674 كيلومتر طول شبكه ريلي كشور رسيده است.

افضلی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی درباره پیشرفت های صنعت ریلی در دوران پس از انقلاب اینگونه اظهار می کند: « در بحث سیستم ریلی، نسبت به قبل کارهای خوبی انجام شده و خوشبختانه اخیراً هم اراده کلی در سطح نظام پیش آمده که این موضوع سرعت بیشتری بیاید و به همین منظور نیز اعتبارات و بودجه خوبی هم در نظر گرفته شده است و این درحالی است که قبل از انقلاب سیستم ریلی برای انتقال بار کشورهای دیگر بود تا اینکه مشکل داخلی حل شود اگرچه این موضوع فاکتور مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و ما نیز در آینده این موضوع را به عنوان محل گذری برای ایجاد کریدور اصلی انتقال بار در سطح منطقه ببینیم که آورده ارزی و اقتصادی خوبی هم برای ما خواهد داشت اما به طورکلی می توان کارهای خوبی پس از انقلاب در بخش صنعت ریلی کشور صورت گرفته است.»

دستاوردهای انقلاب در حوزه راهسازی

راه ها به عنوان شریان های حیاتی حمل و نقل کشور، نقش مهمی در فرآیند پیشرفت کشور ایفا می کنند و بر همین اين اساس در طول سال های پس از پيروزي انقلاب اسلامي  131 هزار و 590 كيلومتر راه در كشور ايجاد شده است و هم اكنون كل راه هاي موجود كشور نزديك به 181 هزار كيلومتر است كه نسبت به قبل از انقلاب 266 درصد تغيير و رشد را نشان مي دهد.

همچنین طول آزادراه هاي كشور در قبل از انقلاب تنها 50 كيلومتر بوده كه پس از انقلاب،  1556 كيلومتر آزادراه احداث شده و هم اكنون بيش از 1600 كيلومتر آزادراه داريم.

همچنين هم اكنون 6180 كيلومتر بزرگراه و 21 هزار و 579 كيلومتر راه اصلي و 43 هزار و 489 كيلومتر راه فرعي در كشور وجود دارد. و طول راه هاي روستايي شوسه که در قبل از انقلاب 8هزار كيلومتر بود در دوران پس از انقلاب، بيش از 100 هزار كيلومتر اين گونه راه ها احداث شد.

 همچنین در بخش راه های روستایی، طول راه های روستایی ساخته شده در سال ۵۷ به کیلومتر ۸۲۰۰ بوده و اکنون به 130 هزار کیلومتر شده است که در این راستا نیز بعد از پیروی انقلاب اسلامی قدم های بزرگی برداشته شده است.

یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه راهسازی اینگونه عنوان می کند: « در دوران پس از انقلاب در زمینه آزادراه ها، بزرگراه ها و راه های بین شهری و بین استانی و همچنین در سطح شهرها و کلان شهرها پیشرفت های خوبی دیده می شود  و علیرغم اینکه جنگ تحمیلی به مدت 8 سال که توان اقتصادی کشور را گرفته و تبعات آن هنوز ادامه دارد و باید هزینه آن را پرداخت کنیم، با این وجود  با تکیه بر ظرفیت خود و به تنهایی توانستیم به دستاوردهای خوبی در این زیمنه دست پیدا کنیم و خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه افتاده است »

خودکفایی در صنعت سدسازی، دستاورد بزرگ انقلاب

مقایسه آمار مربوط به ساخت سدهای بزرگ در ایران به عنوان یکی از صنایع استراتژیک قبل و بعد از انقلاب اسلامی بسیار جالب و قابل توجه است بطوریکه تا قبل از انقلاب اسلامی، 19 سد مخزنی با حجم مخزن 13 میلیارد مترمکعب (معادل 25 درصد) و ظرفیت آب قابل تنظیم سالانه 14 میلیارد مترمکعب در کشور بهره‌برداری می‌شد که این میزان پس از انقلاب اسلامی و تا بهمن ماه سال 1395 به تعداد 165 سد مخزنی با حجم کل حدود 51 (معادل 75 درصد) و ظرفیت آب قابل تنظیم 37 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است و این در حالی است که ساخت سدهای پیش از انقلاب عمدتاً توسط شرکت‌های آمریکایی، ایتالیایی، اتریشی، آلمانی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی صورت گرفته است اما در دوران پس از انقلاب، متخصصان و مهندسان ایرانی توانستند به انحصار شرکت های خارجی پایان داده و صنعت سدسازی در کشور را مدیریت کنند و حتی هم اکنون متخصصان ایرانی در کشورهای سریلانکا، کنیا، تاجیکستان و تعداد دیگری از کشورهای آفریقای و آمریکای لاتین به ساخت سد و نیروگاه مشغول هستند.

همچنین ایران در حال حاضر از نظر کیفیت طراحی و اجرای طراحی سدسازی رتبه اول را در منطقه دارد و با توجه به چشمگیر بودن حضور کارشناسان و متخصصان ایرانی در مجامع بین‌المللی سد‌سازی نظیر کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ ( Icold)، ایران جزء تولید کننده‌های درجه یک دانش سد‌سازی در جهان است. بنا بر آمارهای منتشر شده، در حال حاضر ایران پس از چین و ترکیه، رتبه سوم سد‌سازی را در دنیا دارد.

براساس آخرين آماري كه شركت مديريت منابع آب ايران و معاونت فني و پژوهش‌هاي آتي منتشر كرده است، از سال 1326 تاكنون 1184 سد در كشور در مرحله مطالعاتي، اجرايي و بهره‌برداري قرار دارد كه از اين رقم 492 سد در مرحله مطالعاتي و 144 سد در مرحله اجرايي قرار دارند و 548 سد نيز به بهره‌برداري رسيده است. بنابراين گزارش، كار سدسازي در ايران كه از سال 1326 آغاز شده است، تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي رشد ناچيزي داشته و طي 30 سال ابتدايي يعني از سال 1326 تا 1356 تنها 27 سد در ايران در مراحل مطالعاتي، اجرايي و بهره‌برداري قرار داشت و طي اين 30 سال تنها 26 سد در كشور مورد بهره‌برداري قرار گرفت و مابقي 522 سد ديگر كه در ايران مورد بهره‌برداري قرار گرفت، تمامي آن در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي بوده است.

دستاوردهای انقلاب در دیگر بخش های عمرانی و زیرساختی کشور

دیگر بخش های عمرانی و زیرساختی کشور نیز در سال های پس از انقلاب از پیشرفت های چشمگیری برخوردار بوده اند که در ادامه به برخی از این دستاوردها اشاره می کنیم:

طی 121 سال فعالیت تلگراف و تلفن در ایران قبل از انقلاب، تا سال 1357 تعداد مشترکین تلفن ثابت به 850 هزار و 800 نفر رسید و تنها 312 روستای کشور دارای ارتباط مخابراتی بود اما طی سال‌های پس از انقلاب در عرصه برخورداری مردم از نعمت مخابرات و خطوط تلفن ثابت و همراه، آمارهای رسمی نشان‌دهنده یک تحول بزرگ در این عرصه است بطوریکه تعداد خط تلفن ثابت از 850 هزار مشترک به بیش از 30 میلیون افزایش پیدا کرده است و تلفن‌های همگانی از تعداد 4294 دستگاه در سال 1357 به 27 هزار افزایش یافته است.

در این راستا پوشش حدود 99 درصد از مشترکان تلفن ثابت و 62 درصد از مشترکان تلفن همراه در کشور، رسیدن به 66 میلیون مشترک تلفن همراه، پوشش تلفن همراه در تمامی شهرها و 45 هزار روستا و برخورداری از شبکه تلفن ثابت با 29 میلیون مشترک بخشی از دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات در کشور محسوب می‌شود.

هم اکنون 53 هزار روستا از ارتباط مخابراتی برخوردار هستند و 10 هزار روستا نیز از خدمات ICT روستایی بهره مند شده‌اند که در کنار آن می‌توان به پوشش 72 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور به فناوری تلفن همراه نیز اشاره کرد.

وجود 40 میلیون کاربر اینترنت، 4 میلیون مشترک ADSL و 5 میلیون پورت نصب شده دیتا و برقرارسازی ارتباط رومینگ بین الملل با 112 کشور و 273 اپراتور تلفن همراه از دیگر دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران است.

ساخت اولين مترو كشور در تهران و توسعه و تعميم آن به ساير شهرهاي بزرگ، افزايش فرودگاهها از 22 فرودگاه به حدود 100 فرودگاه، افزايش تعداد بنادر و ارتقای ظرفیت آنها از 10 میلیون تن به بیش از 125 میلیون تن، ساخت و توسعه پايانه هاي مسافري و باربري در اكثر شهرها، توسعه ناوگان دريايي از 2217 تن ظرفيت در سال 57 به 17876 تن در سال 81 و در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان دریایی منطقه دستاوردهای دیگری است که در عرصه حمل و نقل رخ داده است. البته در کنار این اقدامات، گسترش سایر زیرساخت‌ها مانند؛ افزایش ظرفیت ورزشگاه‌ها از 169 هزار نفر روز به بیش از 6/1 میلیون نفر روز را نیز نباید فراموش کرد.

افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس درباره دستاوردهای عمرانی پس از انقلاب ابراز می کند: « در بحث زیرساختی به خصوص در دهه اول انقلاب اتفاقات واقعاً شگفت آوری افتاد از همه مهم‌تر از لحاظ تکنولوژی ساخت سازه های بزرگ و راه های بزرگ، پل های بزرگ در انواع و اقسام آن و بحث سیلوها و سدها رشد چشمگیری داشته ایم و الآن سازه ای نیست که با استفاده از توان بومی و مهندسان داخلی نتوانیم آن را بسازیم و این در شرایطی است که قبل از انقلاب شاید یک پل ساده هم اگر بنا بود بسازیم باید از نیروهای خارجی کمک می گرفتیم.»

وی می افزاید: «الآن مترو در سخت ترین شرایط جنس زمین به راحتی توسط مهندسان ایرانی قابل اجرا است و این دستاورد کمی نیست و در بحث های عمرانی نه تنها مشکلات خود را حل می کنیم بلکه یکی از راه های مهم درآمد ارزی ما، صادرات تکنولوژی ساخت در رابطه با سیستم های عمرانی است که ما هم اکنون در خیلی کشور ها حضور داریم و حتی در برخی کشورهای پیشرفته هم در خیلی از مناقصات شرکت کرده و شرایط ورود داریم و کارها را در دست گرفته ایم.»

به هر روی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه عمران و زیر ساخت های گوناگون، نشان دهنده رشد چشمگیر نظام اسلامی در دستیابی به استقلال و خودکفایی در این حوزه با تکیه بر ظرفیت های درونی است و این خدمات توانسته غبار محرومیت را از چهره روستاها و شهرهای فراوانی بزداید و زمینه توسعه و پیشرفت کشور را فراهم نماید./872/ز۵۰۳/ق

ارسال نظرات