۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۵۵۸۰۴۳
به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛

نخستین همایش بزرگ سادات با حضور سادات کشورهای مختلف برگزار شد

نخستین همایش بزرگ سادات با حضور سادات کشورهای مختلف در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد.
همایش سادات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش بزرگ سادات امروز(پنج‌شنبه 17 اسفندماه) با حضور حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرلشگر فیروزآبادی مشاور رهبری در امور نظامی، حجت‌الاسلام تقوی رییس سابق شورای سیاست ‌گذاری ائمه جمعه و حجت‌الاسلام دعائی مدیر مسؤول روزنامه اطلاعات در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در خصوص اهداف تفرقه‌گرایان گفت: کسانی که به دنبال ایجاد تفرقه هستند یا به طور کلی تفرقه‌گرایان هیچ ارتباط هویتی با رسول اکرم(ص) ندارند زیرا هویت رسول اکرم(ص) و قومش وحدت است.

وی ادامه داد: راز ایجاد این اجتماع هم همین است که از نظر ما اولاد حضرت زهرا(س) بهترین بستر برای نشر هویت رسالتی پیامبر(ص) هستند.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: امیدوارم تمامی سادات در رسالتی که بر دوش آنها است سربلند برون بیایند و ببینیم روزی را که جامعه اسلامی با هم یک دل شده و در سایه این رسالت با وحدت و یکدلی زندگی کنند که برتری در همین است.

دشمن به دنبال ایجاد شکاف و تفرقه در امت اسلامی است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با بیان اینکه امروز نیاز است که فرزندان پیامبر اکرم(ص) در جوامع سنی و شیعه در کنار یکدیگر پرچمدار وحدت امت اسلامی باشند، یادآور شد: در اصل باید در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از تمام توان و ظرفیت خود برای تحکیم صفوف امت اسلامی بهره ببریم.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: دشمن امروز در تلاش است تا بین امت اسلامی تفرقه ایجاد کند، به همین منظور سعی دارد از تمام ظرفیت خود برای ایجاد دشمنی و اختلاف در جامعه اسلامی استفاده کند، برای نمونه گروه‌های تکفیری حاصل چنددهه تلاش استکبار جهانی است ک به دنبال ایجاد شکاف در جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد افزود: ما وظیفه داریم در چنین شرایطی برای وحدت امت اسلامی در سایه پیروی از پیامبر(ص) و تمسک به قرآن و اطاعت از اهل‌بیت(ع) تلاش کنیم، امیدواریم کرد در آینده‌ای نزدیک شاهد پیروزی امت اسلامی بر دنیای استکبار و جبهه کفر باشیم.

ما هرچه داریم از عظمت قرآن و سادات است

عفت شریعتی مدیر کل امور بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرد: این روز مبارک را به جامعه مسلمان ایران و حاضرین در این نشست تبریک می‌گویم.

وی ابراز داشت: با حمایت آیت‌الله اراکی شاهد همدلی‌ها و همبستگی‌هایی در جامعه اسلامی هستیم، همچنین ما هرچه داریم از عظمت قرآن و سادات است.

در ادامه ماموستا سید حیدر حسینی از کردستان نیز در این همایش تصریح کرد: اگر ما در زندگی به دو نکته نماز و درود بر محمد(ص) اکتفا کنیم دیگر به چیزی نیاز نداریم.

سادات می‌توانند امت پراکنده اسلام را دور هم جمع کنند

سید علی اکبر راشدی از فرهیختگان افغانستان نیز در ادامه این همایش ضمن قرائت آیه کوثر، اظهار داشت: از آنجایی که در اینجا نسل نورانی گرد هم آمده‌اند این نشست از اهمیت زیادی برخوردار است، در واقع این نشست فرصتی است تا سادات همدیگر را بشناسند، به خصوص که در دوران فعلی نقش سادات باید بارز باشد و به عنوان یک محور مهم امت جد خود را دور هم جمع کنند و با کشورهایی که امت اسلام را به خاک و خون کشیدند مقابله کنند.

راشدی خاطرنشان کرد: یکی از قدرت‌هایی که می‌تواند امت پراکنده اسلام را جمع کند سادات عظیم الشان هستند، افغانستان کشوری سادات پرور است، امروز سادات افغانستان چه شیعه و چه اهل تسنن جلسات و مجالسی داشتند و امروز سادات حتی در چین و ماورای چین نیز حضور دارند.

وی بیان کرد: امیدواریم این چشمه کوثر به عنوان چشمه‌ای زلال بتواند همه گرفتاری‌های اسلام را به مانند یک صافی صاف کند و نماینده اسلام به عنوان یک مکتب مترقی باشد.

در ادامه این همایش سید احمد علی نقوی از فرهیختگان پاکستان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این همایش به ویژه آیت‌الله اراکی، گفت: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند «من و علی(ع) پدر روحانی امت هستیم»، سادات هم نسب روحانی و هم نسب جسمانی به رسول خدا(ص) دارند که این نسب جسمانی برای ما افتخار است.

وی ابراز کرد: سادات در کشور ما از احترام زیادی برخوردار هستند و ما به خاطر نسبت به رسول خدا(ص) باید این عظمت را حفظ کنیم و همانند سیدهای بزرگواری چون امام خمینی(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای و سیدحسن نصرالله بشویم.

میانمار قربانی عدم وحدت است

سیده راضیه حسینی از بانوان فرهیخته کشور میانمار در ادامه این همایش با اشاره به اینکه میانمار حدود 60 میلیون نفر جمعیت دارد که 3 میلیون نفر آنها مسلمان هستند گفت: در بین این تعداد نزدیک به دو هزارنفر شیعه هستند و تعدادی سادات نیز در این بین به چشم می‌خورند.

وی ادامه داد: مسلمان کشی که در کشور ما وجود دارد، به خاطر نبود وحدت و تفرقه بین مسلمانان است، دشمنان از این فرصت سوء استفاده کرده‌اند و بسیاری از مسلمان را کشتند.

راضیه حسینی افزود: اگر وحدت در بین مسلمانان وجود داشته باشد، حتی با وجود تعداد کم می‌توانند پیشرفت خوبی کنند، مسلمانان اعم از شیعه و سنی می توانند کاری کنند که در میانمار نیز انقلابی مثل انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به وقوع بپیوندد.

وی در ادامه از سادات به عنوان محور مشترک بین شیعه و سنی یاد کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) که مورد قبول همه ماست فرموده‌اند که «با یکدیگر با محبت رفتار کنید»، بر مبنای همین محور همه می‌توانیم دور هم جمع شویم و وحدت خوبی را ایجاد کنیم.

تجلیل از سادات برگزیده و قرائت تواشیح

در این همایش از سادات برجسته تجلیل شد که از جمله سادات برگزیده، دکتر سیده زهرا مصطفوی، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، سید محمود دعایی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل‌هاشم، موماسوتا سید محمد حسینی، همسر شهید سید مصطفی هاشم‌نژاد از شهدای افغانستان، سید فاضل حسینی، پدر شهید سید رحمان حجازی و ... بودند.

در پایان این همایش گروه تواشیح سلالة النبی به تواشیح پرداخت و حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب قصیده‌ای قرائت کرد.

همچنین در این مراسم بیانیه پایانی "نخستين همایش بزرگ سادات" از سوی سيدمحمد حسينى قرائت شد.

متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حمد و سپاس به درگاه ایزد منان که توفیق برپایی «همایش بزرگ سادات» اهل سنت و شیعه را به ما عنایت کرد تا جلوه ای از «مودة فی القربی» را که معادل «اجر رسالت» است به تماشا بنشینیم و گامی در جهت انجام وظیفه قرآنی «ذلک و من یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب» برداریم و این گردهمایی را مجالی برای معرفت و شناخت بیشتر ذریه رسول خدا به عنوان برترین ذریه انبیاء و بهره‌گیری از ظرفیت، محبوبیت و پایگاه اجتماعی اولاد نبی مکرم اسلام برای صیانت از مکتب نورانی اسلام و تحکیم وحدت در میان مسلمانان قرار دهیم.
اینک در پایان این محفل نورانی به مواردی چند از وجوه مشترک نظرات حاضران اشاره می‌کنیم:
۱- تداوم چنین نشست‌هایی در سطح ملی و نیز شهرستانی و استانی عامل پیوند و ارتباط بین سادات به منظور نقش آفرینی آنان در نشر معارف نبوی، فعالیت‌های فرهنگی و تحکیم مناسبات اجتماعی خواهد بود.
۲- تشکیل «بانک اطلاعات سادات» در سراسر جهان و انجام تحقیقات در این خصوص را یک ضرورت اجتناب ناپذیر می‌دانیم زیرا که شرط هر اقدام مفید مبتنی بر معلومات صحیح است.
۳- پژوهش در خصوص نقش تاریخی فرزندان پیامبر(ص) عزم و همتی والا می طلبد و بیشترین انتظار از حوزه‌های علمیه و دانشگاه هاست که تعداد معتنابهی از پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به این موضوع اختصاص یابد.
۴- از هنرمندان متعهد جهان اسلام متوقعیم که در قالب‌های جذاب هنری از جمله مستند، فیلم، سریال، پویانمایی، تئاتر و هنرهای تجسمی، رویدادهای تاریخی و رخدادهای برجسته زندگی مشاهیر و مفاخر ارزنده نسل پیامبر(ص) را دست‌مایه آثار ماندگار خود قرار دهند.
۵- ارتباط حضوری و مجازی بین گروه‌ها و اقشار مختلف سادات از جمله نخبگان، عالمان، متخصصان، زنان، جوانان و هنرمندان کشورهای مختلف جهان را فرصتی مغتنم برای استفاده از این ظرفیت بی بدیل در پیشرفت و تعالی جوامع اسلامی می‌دانیم.
۶- آشنایی با وضعیت، نقاط قوت و موفقیت‌های اولاد پیامبر در کشورهای مختلف و تبادل تجربه بین آنان در مقولاتی چون «نقابة السادات» را در نیل به اهداف والا، مفید و موثر قلمداد می‌کنیم.
۷- تاسیس و فعال شدن «مرکز نسب شناسی» در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را اقدامی ارزنده در راستای نیل به شجره‌نامه سادات در نقاط مختلف جهان می‌دانیم.
۸- دلیل اصلی تکریم سادات در میان مذاهب و فرق اسلامی را انتساب آنان به پیامبر و خاندان طاهرینش می‌دانیم و بر این باوریم که نوادگان پیامبر(ص) همواره باید با ایمان، علم، عمل صالح و کمالات اخلاقی قدردان این نعمت و حافظ حرمت سیادت و الگوی مسلمانان عالم باشند.
۹- طراحی و اعطای «جایزه جهانی سادات» را به برگزیدگانی که در حوزه‌های مختلف، طلایه‌دار اقدامات بزرگ و تحول آفرین هستند، مشوقی برای سبقت در نیکی‌ها و خدمات ارزنده به بشریت می‌دانیم.
۱۰- برپایی همایش سادات و تاسیس نهادهای اجتماعی و مردمی در کشورهای مختلف زمینه ساز نقش آفرینی و انسجام بیشتر سلاله رسول اکرم در وحدت مسلمانان است که با حمایت عالمان و اندیشمندان، این مهم از کیفیت و اثربخشی بیشتری برخوردار خواهد شد.
۱۱- از جمله برکات آشنایی و پیوند سادات را کمک به ارتقای سطح دانش و آگاهی و کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی ذریه رسول گرامی اسلام در اقصی نقاط جهان می‌دانیم.
۱۲- برنامه ریزی و اقدام به ثبت مواریث گرانبهای اهل بیت(ع) و نسل پاکشان با استفاده از ظرفیت یونسکو و آیسیسکو و دیگر موسسات و مراکز بین المللی و منطقه ای در هموار شدن مسیر تاثیرگذاری سادات را در کشورهای مختلف جهان موثر و ضروری می‌دانیم.
/816/پ202/ب1

و من الله التوفیق و علیه التکلان

ارسال نظرات